Algemeen

  • Sluit je Navigator V met de meegeleverde USB-kabel aan op je computer. De bedieningsinstructies zijn als PDF-bestand opgeslagen in de "OwnersManual"-map of op de pagina Navigator V in het Downloads-gedeelte.
  • Het verschil is simpel: de versie voor de navigatievoorbereiding omvat niet de 4-knops Mount Cradle, omdat de Mount Cradle in de fabriek al is aangebracht.
  • Ja. Het apparaat heeft een micro-SD-kaartsleuf voor kaarten tot 64 GB (SDXC-kaart). Het geheugen kan worden gebruikt voor extra kaarten en om MP3's op te slaan. Zorg dat SD-kaarten zijn geformatteerd als FAT32. Het exFAT-formaat wordt niet ondersteund.
  • Het apparaat heeft een micro-SD-kaartaansluiting voor kaarten tot 64 GB (SDXC-kaart). Het geheugen kan worden gebruikt voor extra kaarten en om MP3's op te slaan. Zorg dat SD-kaarten zijn geformatteerd als FAT32. Het exFAT-formaat wordt niet ondersteund.
  • Ja, alle kaarten die door Garmin of voor Garmin-apparaten worden aangeboden, kunnen ook worden gebruikt met de Navigator V. Extra kaarten kunnen worden aangeschaft bij BMW Motorrad en Garmin. Een overzicht van het beschikbare kaartmateriaal van Garmin is te vinden op de website van Garmin.
  • Fouten in de kaartgegevens kunnen voor verdere afhandeling worden gemeld bij Garmin m.b.v. het programma Base Camp. Sluit hiervoor de Navigator V aan op je computer en open Base Camp. Nu kun je de fout melden door met de rechter muisknop op het kaartaanzicht te klikken in de optie 'Report map error'.
  • Om de Navigator V ook in de auto te kunnen gebruiken, heb je een autoset nodig die bestaat uit een houder met ingebouwde luidspreker, een bevestiging voor de voorruit en een aansluitkabel. Deze is verkrijgbaar als origineel BMW-accessoire met onderdeelnummer 77 52 8 544 460.
  • In principe kan dat. De Navigator V past in de houder en de accuvoeding werkt ook. De Navigator V heeft echter geen ingebouwde luidspreker, zoals de Navigator IV. En de auto-montageset voor de Navigator IV heeft geen luidspreker, wat betekent dat gesproken berichten niet hoorbaar zijn. Daarom kun je beter de bijpassende auto-montageset met ingebouwde luidspreker gebruiken voor de Navigator V.
  • Het accepteren van de licentievoorwaarden is alleen nodig zolang het apparaat nog geen satellietontvangst heeft gehad en nog niet verplaatst is. Na je eerste rit met de Navigator hoef je niet langer aan te geven dat je de voorwaarden accepteert. Ontvangst alleen is in dit geval niet voldoende. De Navigator moet ook worden verplaatst.
  • Als routes en favorieten m.b.v. BaseCamp op het apparaat worden gezet, worden ze permanent op het apparaat opgeslagen. Als je alle routes permanent en definitief van de Navigator wilt wissen, doe je dit eerst op het apparaat zelf door de routes en favorieten in de betreffende menu's te wissen. Sluit het apparaat vervolgens aan op een computer en wis alle bestanden in de submap /GPX waar routes en favorieten worden opgeslagen.
  • De LIN-bus (Local Interconnect Network) is het nieuwste en meest universele seriële communicatiesysteem in het voertuig. Het is een open standaard 'onder' CAN en wordt ingezet als de CAN-bustechnologie te veel tijd kost. LIN maakt een eenvoudige manier van communiceren mogelijk voor intelligente sensoren en actuatoren waarvoor de bandbreedte en flexibiliteit van de CAN niet nodig is.
  • TMC is de afkorting van Traffic Message Channel. TMC is verkeersinformatie die door vele zenders samen met radioprogramma's wordt doorgegeven. De TMC-informatie is niet hoorbaar in het radiosignaal, maar kan worden gedecodeerd met de juiste ontvangers. Vervolgens kan de informatie worden gebruikt door de automatische routeplanner, bijvoorbeeld om routes met files of ander oponthoud te vermijden.
  • Text-to-speech betekent in de eerste plaats meer gemak voor de gebruiker van Navigator V. De gesproken melding vertelt namelijk niet alleen de richting, maar ook de straatnaam. Dit voorkomt vergissingen bij het afslaan en vereenvoudigt de navigatie. Eerdere gesproken berichten waren altijd ingesproken door een echte stem en vooraf opgenomen. Daarna werden de gesproken berichten naar behoefte samengesteld uit de juiste gedeeltes van een bericht en afgespeeld. Om vooraf opgenomen straatnamen te kunnen gebruiken, hadden alle straatnamen in het kaartmateriaal gedigitaliseerd moeten worden, wat onmogelijk zou zijn geweest vanwege de omvang hiervan. Text-to-speech leest teksten voor door de menselijke stem effectief na te bootsen. Het werkt dus niet met opgenomen materiaal, maar het systeem weet hoe letters, lettergrepen en combinaties daarvan uitgesproken moeten worden. Het resultaat is een bericht dat de navigatie voor je een stuk eenvoudiger maakt.

Bluetooth algemeen

  • Je kunt met Bluetooth-communicatiesystemen, mobiele telefoons, smartphones en andere Navigator V-apparaten verbinding maken met je BMW Motorrad Navigator V.
  • Nee, dat is niet mogelijk. De mediaspeler van de BMW Motorrad Navigator V is alleen actief als er een headset met A2DP-functionaliteit via Bluetooth wordt aangesloten. Als er geen Bluetooth-headset wordt aangesloten, geeft de BMW Navigator V alleen gesproken berichten via kabel af voor een BMW Motorrad-audiosysteem.
  • Ja, dat kan. Voor de motorfietsen K 1600 GT, K 1600 GTL en R 1200 RT worden de gesproken berichten via de luidsprekers van de motor afgespeeld als er een verbinding is met het optionele accessoire van het audiosysteem. Bij gebruik van de autoset voor de BMW Motorrad Navigator V (onderdeelnummer 77 52 8 544 460) worden de gesproken berichten afgespeeld via de luidspreker die in de houder voor de auto is ingebouwd.
  • Gemakkelijk en handig: routes en favorieten kunnen via Bluetooth worden uitgewisseld. Bij het overdragen van routes kunnen kleine afwijkingen in routes zich voordoen als op beide apparaten niet dezelfde wegenkaart is geïnstalleerd. De route wordt namelijk altijd opnieuw berekend m.b.v. de kaartgegevens op het betreffende apparaat.
  • Nee, gegevensuitwisseling via Bluetooth tussen Navigator IV en Navigator V is niet mogelijk, omdat de Navigator V een nieuwer intern systeem voor het opslaan van routes heeft (Trips genaamd), dat niet compatibel is met de Navigator IV. Overdracht van gegevens via Bluetooth naar een Navigator Adventure is niet mogelijk, omdat deze Bluetooth niet ondersteunt. De gegevensoverdracht tussen twee Navigator Adventure-apparaten verloopt via een ANT-standaard.

Bluetooth-communicatie

  • Ja, de Navigator V heeft een ingebouwde Bluetooth-interface. Je kunt hem dus samen met het BMW Motorrad-communicatiesysteem gebruiken. Gesproken berichten van de Navigator V kunnen zo draadloos worden doorgegeven aan een BMW Motorrad helm. Dit heeft geen invloed op de intercomverbinding tussen twee BMW Motorrad helmen. De gesproken berichten worden slechts aan één helm doorgegeven (die van de rijder). Als er behalve de Navigator V ook een mobiele telefoon met Bluetooth is, wordt deze direct met de Navigator V verbonden in plaats van met de helm. De telefoon kan eenvoudig worden bediend m.b.v. de Navigator V. Binnenkomende oproepen worden met het telefoonnummer weergegeven op de Navigator V. Je kunt oproepen aannemen of afwijzen via de Navigator V. Je kunt zelfs een nummer kiezen. In dat geval functioneert de Navigator V als toetsenbord.
  • Ja, in principe kan dat. We kunnen echter niet garanderen dat dit probleemloos werkt. Voor een optimale werking is het gebruik van een BMW Motorrad communicatiesysteem aan te bevelen.
  • De bijbehorende bedieningsinstructies beschrijven de procedure voor het verbinden van Bluetooth-apparaten met het BMW Motorrad-communicatiesysteem en de Navigator V.
  • Ja, dat kan. De gesproken berichten en ook de muziek van de mediaspeler kunnen echter slechts in één helm worden beluisterd. Als je de Navigator V dus wilt gebruiken met twee BMW Motorrad communicatiesystemen, moet je deze eerst verbinden met een helm (die van de rijder). De tweede helm wordt met de eerste verbonden, zoals beschreven in de bedieningsinstructies van het BMW Motorrad communicatiesysteem. De intercomverbinding blijft behouden, zelfs tijdens gesproken berichten van de Navigator V.
  • Om het volume van het BMW Motorrad-communicatiesysteem via de MMC Controller te kunnen regelen, is de meest recente softwareversie v250 voor het BMW Motorrad-communicatiesysteem nodig. De software is gratis verkrijgbaar bij je BMW Motorrad dealer.
  • Nee. Voor de volumeregeling via de MMC Controller is het nodig dat de Bluetooth-helm toestaat dat het volume op afstand wordt geregeld. Afstandsbediening met de MMC Controller wordt alleen ondersteund door het BMW Motorrad communicatiesysteem.
  • Als je de Navigator V gebruikt in combinatie met een BT-communicatiesysteem, raden wij je aan het toetsgeluid en het touchscreen-geluid uit te schakelen. Ga hiervoor naar de hoofdpagina van de Navigator V en druk op 'Volume'. Druk op de volgende pagina op de sleutel in de linker bovenhoek. Om het toetsgeluid uit te schakelen, verwijder je het groene vinkje door op "key tones" te drukken.

Mobiele telefoon met Bluetooth

  • Omdat de Navigator V geen ingebouwde luidspreker heeft, wordt deze melding getoond als er geen output-mogelijkheid voor audio aanwezig is. Daarom is een telefoonverbinding alleen toegestaan als er ook een Bluetooth-headset of -helm of een autoset (met geactiveerde stroomtoevoer) wordt aangesloten. De smartphone-verbinding via Bluetooth werkt uiteraard altijd zonder headset of CarKit.
  • Tijdens een telefoongesprek via de Navigator V met een verbonden mobiele telefoon met Bluetooth, worden de gesproken berichten van de Navigator V onderdrukt ten gunste van het telefoongesprek. Er klinkt wel een waarschuwingsgeluid voor navigatiemeldingen tijdens een telefoongesprek. Deze zie je tevens op het scherm van de Navigator V.
  • Nee, dat is niet mogelijk. De BMW Motorrad Navigator V kan geen muziek doorgeven via Bluetooth. Gebruik in plaats daarvan de mediaspeler die in de BMW Motorrad Navigator V is ingebouwd.

Navigatievoorbereiding

  • De navigatievoorbereiding van de K 1600 GT / GTL en de R 1200 GS is heel vergelijkbaar en is gebaseerd op dezelfde technologie. De Multi-Controller van de R 1200 GS regelt de Navigator V echter rechtstreeks. De Multi-Controller van de K 1600 GT / GTL regelt daarentegen het instrumentenpaneel, dat vervolgens korte commando's naar de Navigator V stuurt.
  • Nee, er is geen speciale versie van de BMW Motorrad Navigator V nodig voor de R 1200 GS. Er zijn namelijk twee verschillende mogelijkheden voor de Navigator V. De versie voor de navigatievoorbereiding heeft niet de 4-knops Mount Cradle, omdat deze al aan de R 1200 GS is gemonteerd.
  • De navigatievoorbereiding omvat de Multi-Controller, de montagebeugel en de Mount Cradle via het instrumentenpaneel. De afzonderlijke onderdelen kunnen ook achteraf nog worden aangebracht.
  • Nee, dat is niet mogelijk. Voor de navigatievoorbereiding is de LIN-bus vereist. Deze is niet beschikbaar voor R 1200 GS-modellen van voor 2013.
  • Ja, de Navigator V met de 4-knops Mount Cradle in het pakket kan ook op de R 1200 GS worden gebruikt. Voor het aanbrengen is de montagebeugel ook via het instrumentenpaneel nodig.
  • Ja, dat kan. De enige voorwaarde is dat de Navigator IV softwareversie 4.90 of hoger heeft. Indien nodig kan de software op de Navigator IV worden geactualiseerd via WebUpdater.
  • De Garmin Zumo 660 past in de navigatievoorbereiding, die ook voor de stroomtoevoer zorgt. Bediening via de Multi-Controller en alle andere speciale functies van de Navigator IV orf Navigator V worden echter niet ondersteund.
  • De tankwaarschuwing van de Navigator V op de K 1600 GT / GTL is gebaseerd op de indicator van de actieradius die wordt doorgegeven door de motorfiets. Je kunt de waarschuwingsdrempel van de navigator apart instellen. Deze is onafhankelijk van het reservelampje van de K 1600 GT / GTL. Op de R 1200 GS is de tankwaarschuwing gekoppeld aan het tankwaarschuwingslampje van de motorfiets. De waarschuwingsdrempel van de Navigator V heeft daarom in combinatie met een R 1200 GS geen functie. De tankwaarschuwing wordt afgegeven samen met de reservewaarschuwing van de R 1200 GS.
  • Nee, dat kan niet, omdat de 4-knops Mount Cradle de LIN-bus niet ondersteunt.
  • Ja. De houder van de navigatievoorbereiding op de 2013 R 1200 GS of hoger is volledig compatibel met de Navigator IV en Navigator V. De volledige functie-omvang van de Navigator V wordt ondersteund.
  • Ja. De houder van de navigatievoorbereiding op de K 1600 GT / GTL is volledig compatibel met de Navigator IV en Navigator V. Omdat de Navigator V een groter display heeft dan de Navigator IV, moet de afdekking van het instrument op de motorfietsen K 1600 GT / GTL van voor 2014 (onderdeelnummer: 46 63 8 546 302) worden vervangen. Alleen dan is het hele scherm van de Navigator V zichtbaar. De bijpassende afdekking voor het navigatiecompartiment is verkrijgbaar met het volgende onderdeelnummer: 46 63 8 546 367.

Bedrijf en functies

  • Ja, de Navigator V kan routes met veel bochten berekenen. Dat zijn per slot van rekening nog altijd de meest aantrekkelijke verbindingen tussen twee punten.
  • De BMW Motorrad-dealerdatabank op je Navigator wordt één keer per jaar geactualiseerd. Je kunt de meest actuele versie downloaden op de pagina Navigator V. Voor de installatie kopieer je de bestanden gewoon naar je navigator. De databank bevat gedetailleerde instructies.
  • Je kunt iconen met de meest recente BMW Motorrad-voertuigen downloaden op de pagina Navigator V. Op het moment zijn de modellen R 1200 GS, K 1600 GT, K 1600 GTL en R 1200 RT verkrijgbaar in verschillende kleuren.
  • De K 1600 GT / GTL ontvangen de TMC-updates via de radio van de motorfiets, waarna ze worden doorgegeven aan de Navigator V. Omdat de R 1200 GS geen radio heeft, zijn de TMC-updates hiervoor niet beschikbaar.
  • De driehoekjes geven aan dat de betreffende functie van de Navigator V geactiveerd kan worden door de MMC Controller in te drukken en ingedrukt te houden. Afhankelijk van de positionering van de driehoek moet er links of rechts worden gedrukt.
  • Nee, het startscherm kan niet worden gepersonaliseerd.
  • Nee, de behuizing en het scherm van de Navigator zijn bestand tegen brandstof. Je kunt brandstofspatten gewoon voorzichtig wegvegen met een schone doek.
  • De kompasfunctie van de Navigator is gebaseerd op een elektronisch kompas en niet op een mechanisch magnetisch kompas. Dit elektronische kompas bepaalt de richting door het verschil tussen twee positiemeetpunten te vinden. Als de Navigator niet beweegt, is er natuurlijk ook geen verschil en kan de kompasrichting niet worden bepaald. Maar zodra je beweegt, kan het verschil worden vastgesteld. Het kompas geeft dan de juiste richting aan.
  • De BMW Motorrad Navigator ondersteunt gegist bestek niet. Deze functie wordt gebruikt om navigatie aan de hand van het tachosignaal en een zogeheten 'gyro' (een magnetisch kompas) mogelijk te maken, zelfs in situaties waarin satellietontvangst niet mogelijk is. Zoals bijvoorbeeld in een tunnel.