Een snelle Zweedse.

Eva Håkansson heeft het snelheidsrecord or haar naam staan met haar zelfgemaakte streamliner.

Snel kan ook schoon zijn - Eva Håkansson is hier zeker van. De werktuigbouwkundig ingenieur met een doctoraat wil de wereld laten zien dat milieuvriendelijke voertuigen snel en leuk kunnen zijn en dat werktuigbouwkunde een uitstekende keuze is voor vrouwen. Op weg met de snelste vrouwelijke motorrijder ter wereld, die een nieuw wereldrecord neerzette van 434 km/h met haar zelfgemaakte 'KillaJoule' streamliner.

Het is de schuld van de genen

Eva Håkansson houdt er van om volledig nieuwe voertuigen te ontwerpen en doet met deze voertuigen mee aan races. Het zit waarschijnlijk in haar genen. Eva groeide namelijk op in Zweden met een vader die 's avonds aan motorfietsen sleutelde en in het weekend deelnam aan races. Zijn monteur: haar moeder. Het logische gevolg: Eva was al op het circuit te vinden toen ze nog een baby was.

+ Lees meer

"Mijn vader was een ingenieur en kampioen in motorraces. Ik heb zijn liefde voor wetenschap en motoren geërfd", zegt de 35-jarige, die tegenwoordig in de VS woont. "Ik groeide vrijwel op in zijn motorworkshop en hij moedigde mij altijd aan om mee te sleutelen. Hij stond erop dat ik aan mijn eigen auto en motorfiets werkte. In 2007 bouwden wij samen een motor om tot e-bike. Dat was het begin van mijn liefde voor elektrische voertuigen."

+ Lees meer
Een elektrisch voertuig is als chocola zonder calorieën.

Eva Håkansson

Volledig geladen

De motorfiets die zij met haar vader bouwde was de 'ElectroCat'. In Januari 2008 was het de eerste geregistreerde e-bike in Zweden. Kort daarna werd zij uitgenodigd om haar ElectroCat aan het Zweedse parlement te presenteren en om als belangrijkste spreker een presentatie te geven over de voordelen van elektrische voertuigen.

+ Lees meer

"Dit was waarschijnlijk de eerste keer dat een motorfiets ooit in een parlementair gebouw is geweest. De geheime dienst was eerst enigszins sceptisch, totdat zij erachter kwamen dat er geen brandstof in de motorfiets zat. Gelukkig paste de bike net in de lift. Wij brachten hem de nacht ervoor via een achterdeur naar het parlementsgebouw. Ik had het idee dat ik in een James Bond-film zat."

+ Lees meer
In 2008 publiceerde Eva haar eerste boek: 'Hybridbilen – framtiden är redan här'. En voor degenen die hun Zweeds enigszins zijn verleerd: 'Het hybride voertuig - de toekomst is al begonnen'. Net zoals Eva zelf, liep het boek op zijn tijd vooruit. Bij het onderzoek, stuitte zij op het snelste elektrische voertuig ter wereld - de 'KillaCycle', een motorfiets voor dragraces. Ze nam contact op met de eigenaar, Bill Dube, om toestemming te krijgen om een foto van het voertuig voor haar boek te gebruiken.
Een levensveranderende ontmoeting. In de zomer van 2009 trouwden Eva Håkansson en Bill Dube. "Het was waarschijnlijk de gekste bruiloft van het decennium, maar het was absoluut perfect. Vergezeld door de zin 'Als een anode en kathode elkaar ontmoeten, kan het vonken regenen', wisselden wij trouwringen uit gemaakt van niet-geleidend keramisch materiaal. De trouwkapel was het prototype van een elektrische bestelbus. Ik reed op de ElectroCat, Bill reed op een e-bike."
+ Lees meer

Snel en groen

Alles bleef snel gaan na hun huwelijk. Zij reed op de KillaCycle-motor van Dube en zette nieuwe records neer in kwart-mijl dragraces. Het koppel kwam echter tot de conclusie dat er een andere benadering nodig was als zij hun fascinatie voor elektrische voertuigen wilden doorgeven aan anderen. Het doel was duidelijk: Eva Håkansson wilde de snelste vrouwelijke motorrijder ter wereld worden.
"In het begin wisten we vrijwel niets, omdat wij nog nooit zelf een streamliner motorfiets hadden gebouwd", herinnert Eva met een glimlach op haar gezicht. "Wij dachten dat zes maanden en 10.000 dollar voldoende zou zijn. Uiteindelijk duurde het project tien keer zo lang en was het tien keer zo duur. Maar het was het absoluut waard. De KillaJoule streamliner overtrof onze wildste dromen."
+ Lees meer

De jaren werden gekenmerkt door werk, werk en nog eens werk. Het koppel werkte voltijds en studeerde naast hun werk. Op vrije avonden en in het weekend werd de KillaJoule gebouwd, omgebouwd, aangepast en voorbereid. Hiernaast waren er ook nog eens races om de ecologische voordelen van batterij-aangedreven motorfietsen te promoten.

+ Lees meer

Beiden zijn ingenieur - dus de conversies en modernisering van de batterij-technologie gingen snel. Er werd een zijspan gebouwd en de transmissie werd omgezet van D.C.-motoren, ogenschijnlijk van het stenen tijdperk, naar A.C.-motoren, meer in lijn met het ruimtevaarttijdperk. De snelste motorrijder ter wereld? Dat leek op dat moment een onhaalbaar doel.

+ Lees meer

"Ik heb een niet te onderdrukken wil om dingen te proberen die nog nooit iemand heeft geprobeerd", legt Eva uit. "Ik vind het leuk om de grenzen van technologie te overschrijden en mijn vaardigheden tot op de grens te testen. Ik wil altijd de beste zijn in alles. Om het doel te bereiken dat wij voor onszelf hebben gesteld, moeten wij elke dag werken. Wij moeten dit zo graag willen, dat wij nooit op zullen geven. Ik vind sleutelen leuker dan rijden en dat is belangrijk, omdat je 360 dagen per jaar in de workshop doorbrengt en maar vijf dagen op het circuit.

+ Lees meer

De jacht op records

In 2014 zette Eva Håkansson in Bonneville een nieuw officieel snelheidsrecord voor vrouwelijke motorrijders neer van 387,411 km/h (240,726 mijl per uur). Twee weken later keerde zij terug naar Bonneville en analyseerde zorgvuldig de geregistreerde gegevens in de bike. Hieruit kwam de informatie naar voren dat de bike theoretisch 426 km/h (265 mijl per uur) kon halen - voldoende om binnen 1 mijl per uur van het bestaande niet-officiële record te komen op een brandstofaangedreven motorfiets op een vliegveld in het Verenigd Koninkrijk.
"Ik ging terug naar de racebaan en besloot om er alles uit te halen", legt Eva uit. "Vervolgens gaf de snelheidsmeter 259 mijl per uur aan, maar ik wist dat dat te pessimistisch was. Omdat de voorwielen groter worden als de snelheid toeneemt en dit de waarde vertekent die wordt weergegeven op de snelheidsmeter. Maar ik wist niet precies hoeveel verschil dit zou maken. Toen de personen die de tijd registreerden zeiden dat we 434,883 km/h (270,224 mijl per uur) hadden neergezet, was ik de snelste motorrijder ter wereld. En we waren gewoon te dichtbij 483 km/h (300 mijl per uur) om te stoppen."
+ Lees meer

Op volle snelheid naar een schone toekomst

In augustus zal Eva nog een keer haar grenzen met de KillaJoule testen op de Speed Trials op Lake Bonneville - met de hoop om een ander record te breken. Ze legt haar strategie uit - snelheid gebruiken om het potentieel van batterij-aandrijvingen vrij te maken - 'verborgen eco-activisme'. En als zij daarbij ook kan demonstreren dat vrouwen buitengewone ingenieurs kunnen zijn, is dat een andere geslaagde missie voor Eva Håkansson. Ze is trots dat ze in haar vaders voetsporen kan treden, aan wie zij haar kennis en vaardigheden dankt. "Als ik een lastig mechanisch probleem heb, bel ik hem op want hij heeft altijd een oplossing klaar. Ik heb zoveel van hem geleerd. Hij is de reden dat ik records kan breken met een voertuig dat ik met mijn eigen handen heb gebouwd.

+ Lees meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.