Sneller dan het ijs toestaat.
De weg is niet genoeg. Zoals op de meeste plaatsen in Scandinavië is de tijd van het jaar waarin je op de wegen kunt rijden in Zweden erg kort. Op het ruwe terrein in het noorden overheersen sneeuw, ijs en vrieskou meer dan de helft van het jaar. Maar de meren die bevriezen openen dan weer heel wat nieuwe mogelijkheden voor motorrijders zoals Robert, die 25 is. Meren zijn niets meer dan water - hard water. Alles wat je nodig hebt is een beetje creativiteit in de werkplaats, banden met scherpe punten, een speelse houding en veel moed...
Wereldrecord volgt wereldrecord.
Wereldrecord volgt wereldrecord.
Door zijn moed behaalde Robert een plaats in het Guinness Book of World Records 2016 voor de "snelste motorfietswheelie op ijs". Hij had in 2014 al een wereldrecord behaald met een Honda - 183,3 km/h op 100 meter. Maar Ryan Suchanek uit de Verenigde Staten verbrak het al in februari 2015. Robert wist dat hij een motorfiets met een optimaal vermogen nodig had om het record weer op zijn naam te zetten. Dus koos hij voor een BMW. Nadat zijn belangrijkste sponsor Northbike hem in contact bracht met BW Sweden, kreeg hij een S 1000 RR voor zijn volgende poging. Het resultaat: een snelheid van 206,09 km/h op 100 meter - op één wiel nog wel!
Een magisch merk, gefragmenteerd zoals ijs.
Een magisch merk, gefragmenteerd zoals ijs.
"Het was een fantastisch gevoel om het record een tweede keer te verbreken. Vooral omdat ik deze keer ook de eerste was om meer dan 200 km/h te rijden op één wiel en op het ijs. Ik weet heel goed dat anderen dit record ook weer zullen verbreken. En ik wens hun het allerbeste. De constante competitie is dat wat ons uiteindelijk sneller en sneller maakt. Nu is het aan een andere rijder om te tonen wat hij kan. En dan is het opnieuw mijn beurt. Enzoverder, enzovoort."
Een vloot vol passie.
Een vloot vol passie.
Maar Robert weet hoeveel hij zijn vader Anders verschuldigd is - zijn constante steun en inspiratie. Anders was vroeger Zweeds motocrosskampioen en heeft een garage vol 'speelgoed', waarmee hij en Robert in alle weersomstandigheid kunnen rijden. Er is een CC racingmotor, een 450 CC Supermoto en een motocrossmotor met spijkerbanden naast elkaar. En in de hoek een omgebouwde crosser met een crawlerchassis toegevoegd aan de achterkant. Nu ziet hij eruit als een snowmobiel en hij is zonder twijfel ontworpen voor plezier en avontuur in de diepe sneeuw.
Vers ijs en een nieuwe motorfiets.
Robert Gull
Een nieuwe motorfiets voor een oud idee.
Een nieuwe motorfiets voor een oud idee.
Na zijn spectaculaire rit over, of beter gezegd door, het ijs, is hij onder de indruk van de dynamiek en de spontane prestaties van de XR. Hij past perfect bij zijn waaghals-karakter, dat Robert steeds weer aanmoedigt om op ijs te rijden. Maar hij is ook overtuigd door de rechte zitpositie en het comfort van de motorfiets: "Ik vind de BMW S 1000 XR erg interessant." Mijn vader wil al lang een verre reis maken naar Rusland of op Route 66. Ik zou zo'n reis graag samen met hem maken. Ik denk dat de XR met zijn reiscapaciteit de perfecte motorfiets voor die reis zou zijn."
Woorden volgen op acties.
Woorden volgen op acties.
Zodra sneeuw en ijs verschijnen in Zweden, bouwt Robert Gull zijn motorfietsen om met de gekste ideeën om te kunnen rijden in de winter. BMW Motorrad ontmoette de Guinness world recordhouder, die met 200 km/h wheelies deed over het ijs voor het interview. Robert klinkt helemaal niet gek, maar vol enthousiasme over de wereldrecords die hij heeft verbroken, zijn achtergrond, zijn rijcarrière en zijn vloot. Maar hij is wel een beetje gek - gelukkig maar.