Ijskoude passie.

Een interview met Guinness wereldrecordhouder Robert Gull.

Zodra ijs en sneeuw verschijnen in Zweden, wordt Robert Gull helemaal gek - en zijn ideeën ook. Robert past zijn eigen motorfietsen zo aan dat sneeuw noch ijs veilig zijn voor hem. BMW Motorrad ontmoette de Guinness world recordhouder, die met 200 km/h wheelies deed over het ijs voor het interview.

Waarom heb je een BMW RR gekozen voor je Guinness wereldrecordpoging?

In 2014 behaalde ik het Guinness wereldrecord voor de "snelste motorfietswheelie op ijs" met 183,3 km/h op 100 meter met een Honda. Omdat er zo veel regeltjes zijn en zo veel documenten moeten worden ingeleverd, was het niet mijn bedoeling om het nog eens te proberen. Maar in februari verbrak 2015 Ryan Suchanek uit de Verenigde Staten mijn record.

En ik wist: om het record opnieuw te verbreken, moest ik een standaard motor hebben met de best mogelijke prestaties voor nog hogere snelheden. Gelukkig bracht mijn sponsor Northbike me in contact met BMW Sweden. Beide hielpen me om mijn wereldrecord opnieuw te behalen. Het resultaat: 206,09 km/h op 100 meter - op één wiel!

+ Lees meer

Hoe voelde het om opnieuw het Guinness wereldrecord te behalen?

Het was vooral een fantastisch gevoel om de eerste persoon te zijn die sneller dan 200 km/h over ijs kon rijden - en dat alleen op het achterste wiel. De tweede keer was zelfs nog specialer, omdat we de eerste keer het Guinness Book niet haalden, maar nu staan we in de editie van 2016. Al het harde werk was de moeite waard. Ik weet dat anderen zullen proberen dit record te verbreken, en ik wens hen het allerbeste. Zonder competitie zouden we niet steeds sneller en sneller worden. En we zouden elkaar niet aanmoedigen tot het bereiken van steeds hogere snelheden. Nu moet een andere rijder de lat hoger leggen. En dan zien we wel weer wanneer ik dat nog eens doe. Ik weet een ding zeker: het is mogelijk.

+ Lees meer

Wat denk je van de S 1000 XR na het record te hebben gevestigd op een RR?

Ik ben gesfascineerd door de BMW S 1000 XR. Mijn vader en ik hebben een plan gemaakt dat we 'Faroson' noemen. Het is een Zweeds woord dat 'vader en zoon' kan betekenen. Of letterlijk vertaald, 'gevarenzone'. Mijn vader wilde altijd een verre reis naar Rusland of op Route 66 maken. Ik zou zo'n reis graag samen met hem maken. We zijn heel goede vrienden en delen heel wat geweldige herinneringen. Ik vind dat je niet genoeg herinneringen kunt verzamelen, en zo'n reis zou me meer ervaringen geven waar ik later met plezier aan kan terugdenken. Voor dat soort onderneming zou de S 1000 XR of misschien de R 1200 GS de perfecte motorfiets zijn.

+ Lees meer

Waar en hoe ben je opgegroeid?

Ik groeide op in het kleine plaatsje Tyresö in de buurt van Stockholm. Mijn moeder en vader zijn nog steeds gelukkig getrouwd en ik heb een zus die drie jaar ouder is. Op dit moment woon ik op twee plaatsen: met mijn vriendin in Södertälje, waar ik werk als mechanicus voor Scania, en bij mijn ouders. Zij hebben een motorfietswerkplaats met al het leuke 'speelgoed'. Daarom ga ik er de meeste weekends naartoe om een beetje te spelen.

+ Lees meer

Hoe ben je zo'n goede rijder geworden?

Mijn vader, Anders Gull, heeft altijd van motorfietsen gehouden. Toen hij jonger was, was hij Zweeds motocrosskampioen. In 1996 begon hij minibikes te importeren naar Zweden. Natuurlijk wilde ik er een proberen. Ik herinner me nog hoe hij zelfs een wheelie bar monteerde zodat ik net zoals hij wheelies kon doen!

+ Lees meer
Ik heb met 206,09 km/h gereden op 100 meter - op een motorfiets!

Robert Gull

Welke races heb je gereden?
Ik heb in de meeste categorieën gereden die bestaan voor moderne sportmotorfietsen. Mijn beste jaren waren in de 125 cc Grand Prix-categorie, waar ik Zweeds kampioen was in 2007 en 2008. Ik reed een heel seizoen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup, waar ik op het podium stond en vaak goede resultaten behaalde. In hetzelfde jaar had ik een wild card in een 125 cc MotoGP-race.
Toen we na 2008 beslisten om te upgraden naar grotere motorfietsen, schakelde ik meteen over naar de 1000 cc-klasse. Ik moest min of meer worstelen met de overgang van een twee- naar viercilindermotor. In 2011, had ik bovendien een zwaar ongeval, waarna ik enkele maanden in een rolstoel moest zitten. Maar in die periode besefte ik pas echt hoeveel racing en motorfietsen echt voor me betekenen.
Welke motorfietsen en auto's heb je thuis?
Ik besteed al mijn geld aan het bouwen van dingen waarmee ik plezier kan beleven. Om dat te kunnen doen, moet ik genoegen nemen met een goedkope auto. Dat is een bewuste beslissing want ik besteed het geld liever aan motorfietsen. Daarom rijd ik met een Audi A3 - uit 1997. Hij kostte 500 euro. Omdat de koppeling erg slecht is, heb ik ook een VW Manhattan uit 1990 als back-up. Die heb ik gekocht voor 170 euro. Het betere 'speelgoed' staat in de garage - geen heel exclusieve dingen, maar genoeg om plezier mee te beleven. Ik heb een KTM 450 SMR Supermoto, een KTM 450 SXF en een Yamaha 450 YZF voor motocrossen en een Honda CBR600 racemotor.
Je hebt de RR uitgeprobeerd, en er het record mee verbroken, in verschillende situaties - wat zijn de vereisten wat betreft de techniek?
Ik heb altijd een goede techniek gehad, maar de echte meester was mijn vader. Omdat we meestal alles samen doen, leer ik veel van hem. Ik heb veel ideeën en vertel hem erover. Hij denkt er dan even over na en realiseert mijn ideeën. Onze weg naar realisatie is het uitwisselen van ideeën.
+ Lees meer
En waar komen die ideeën vandaan?
Ik bedenk vaak 's nachts dingen, wanneer ik niet kan slapen en mijn hoofd vol ideeën zit. Vaak krijg ik zo de beste ideeën. En de eerste persoon waarmee ik erover praat is mijn vader. Vaak lacht hij en zegt me dan dat mijn idee onmogelijk is. Maar dan denkt hij er een paar dagen over na en vindt hij meestal een oplossing.
Zijn er projecten van anderen die je steunt?
Ik probeer jonge racers uit Zweden te helpen. Hun ouders vragen me vaak raad. Ik ben blij dat ze hulp van mij willen - en ook blij om te helpen.
Zou je graag van motorrijden je beroep maken?
Dat zou mogelijk zijn, maar dan wordt het echt werk. Ik wil motorrijden niet als werk beschouwen. Als ik op mijn motorfiets zit, wil ik alleen maar gelukkig zijn. En dingen meemaken die ik me later zal herinneren. Ik heb een 'echte' baan als mechanicus bij Scania.
+ Lees meer

Waarom denk je dat Zweden zo creatief zijn bij het produceren en ontwerpen van motorfietsen?

Als je creatief denkt, leef je creatief. Ik denk dat we in staat zijn om een product te zien voordat de ontwerptekening af is. We kunnen het ontwerp bedenken en maken in gedachten. Maar waarom de Zweden daar zo goed in zijn, is moeilijk te zeggen.

Hieb je ooit contact gehad met je landgenoot Ola Stenegard?

Nee, ik heb Ola Stenegard nooit ontmoet. Maar ik heb natuurlijk van hem gehoord en ik weet dat hij fantastische dingen doet in het designteam en fantastische motorfietsen ontwerpt voor BMW.

+ Lees meer

Hoe maak je de films voor je YouTube-kanaal?

Mijn familie en vrienden filmen alles. Ik werk met volledig-HD camera's aan boord en ook met een drone. Dat stuk speelgoed is van mijn vader - en daarom zijn er alleen luchtbeelden als hij er bij is.

Wie zijn je motorfietshelden - en waarom?

Mijn vader en Valentino Rossi. Het lijkt misschien vreemd om de twee te vergelijken, maar als ik het enthousiasme van mijn vader voor motorfietsen zie, is het net alsof ik Rossi zie rijden. Ze worden geleid door hun hart, niet door hun hoofd. Mijn vader was en is mijn beste vriend en supporter en mijn belangrijkste bron van inspiratie. Toen ik 9 was, ging ik naar een schoolfeestje in motorfietskleren en zag ik er net als mijn vader uit. Het thema van het feest was "Verkleed je als je idool".

+ Lees meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner