Vintage op de Fuji Speedway.

De stijl van de jaren '70 keert terug naar de racebaan.

De R nineT Racer is een heropleving van de vroege dagen van de superbikes. De BMW R 90 S en zijn spectaculaire prestaties op Daytona en de Isle of Man in 1976 zijn onvergetelijk. Als we terugdenken aan de race-scène van de jaren '70, denken wij meteen aan Japan, waar de moderne motorfiets werd uitgevonden en waar er momenteel een indrukwekkende heropleving gaande is.  

De lucht boven de Fuji Speedway is koud en helder. De hoogste berg van Japan, en naamgenoot van de speedway, is op indrukwekkende wijze in de verte te zien. De heilige vulkaan van het land is omringd door wolken en je moet geduld hebben om een glimp van de met sneeuw bedekte top op te vangen. Lang geleden reed de Japanse motorrijder Hideo Kanaya hier zijn eerste wereldkampioenschap en werd onverwacht derde in de Grand Prix van Japan. Deze ochtend, bijna 42 jaar later, komt de race-actie op de Fuji Speedway langzaam tot leven.  

+ Lees meer

Een symbiose van plezier, snelheid en stijl.

Amateurracer Joy Lewis rolt haar R nineT Racer uit de bus. Het nieuwe model uit de R nineT-familie doet absoluut terugdenken aan de vroege sportmotoren van de jaren '70. "Dat decennium was ongelooflijk belangrijk in de geschiedenis van de race-motoren. Het creëerde het podium voor alles waar racen tegenwoordig om draait", zegt Joy, terwijl ze blij naar haar motor kijkt. Links en rechts van de bus stoppen nog meer kleine busjes. Daisuke Mukasa en de andere leden van de Curry Speed Club zijn druk bezig om hun racenummers op hun vintage motorfietsen te bevestigen.

Vervolgens doen ze hun vale leren pakken aan, die er veel ouder uitzien als dat ze zijn. “Cosplay is typisch Japans – een combinatie tussen kostuum en spel”, zegt Tadashi Kono, motorjournalist en bewezen expert in de Japanse motorscène. “Stijl is belangrijk. Mensen die rijden in vintage races dragen meestal ook retro-kleding”. Na deze korte onderbreking, haast Tadashi zich naar Daisuke Mukasa en Shiro Nakjima voor de laatste informatie over de route. De actie gaat beginnen. Vintage racing op de Fuji Speedway.  

+ Lees meer

Wil je een racemachine? Bouw het zelf.

Tadashi Kono (r.) en Daisuke Mukasa (l.) bij de briefing voor de rijders.

Wil je een racemachine? Bouw het zelf.

De atmosfeer op het circuit wordt gedefinieerd door hetzelfde soort amateur-kracht die er in de jaren '70 hing. Toen kon je de fabrieksrijders op één hand tellen en de privé-rijders waren vaak de beste rijders in de wereldkampioenschappen. Hun succes werd gekoppeld aan hun talent. En vaak won er onverwacht een underdog. Sponsoren verdrongen zich niet aan de deur. Een lokale motordealer doneerde soms een leren pak of een nieuwe helm.  

+ Lees meer

Bij een vintage race "doe je het zelf".

De motorrijders hadden toch niet meer nodig. Omdat racen nog betaalbaar was. Een normaal salaris was voldoende om de meest belangrijke onderdelen te kopen, zodat een gebruikte standaard motorfiets omgebouwd kon worden tot racemachine: wijzig gewoon de timing en pas de uitlaat en carburateur aan de race-specificaties aan. Verwijder het spatbord, de spiegel en alle andere onnodige onderdelen. Vervang de duo-buddyseat door een enkele, en ruil de touring-handgrepen in voor korte handgrepen. Monteer een soft-threaded band en nu heb je een racemachine. Dat lag ver voor de dagen van slicks, elektronische vering of ride-by-wire.  

+ Lees meer
Tokyo is verzadigd als het gaat om de laatste technologieën, die een dag later al verouderd zijn. Het is onmogelijk om nog bij te blijven, en daarom groeit deze contra-beweging zo hard. Wij hebben meer analoge dingen in ons leven nodig.

Tadashi Kono, motorjournalist

Inspiratie uit het Verre Oosten.

Inspiratie uit het Verre Oosten.

De jonge helden racete op hun gestripte motorfietsen op natuurlijke racebanen, over spoorwegen, bruggen, steile heuvels, keien en betonnen platen. Afhankelijk van het terrein, droegen zij vaak oude helmen met half vizier, omdat integraalhelmen zo zwaar waren dat hun zicht wazig werd door al het hobbelen over de keien. Alle grenzen werden verlegd; uitlaat en voetsteunen waren afgesleten van het hangen in de bochten. Vele volksstammen stonden aan de rand van de racebaan, betoverd door het spektakel op twee wielen. Motorfietsen waren als transportmiddel in de jaren '60 vervangen door auto's, maar nu kregen zij hun fantastische heropleving als sportmachines.  

+ Lees meer
De motorfietsen van de jaren '70 zijn fascinerend. Ze zijn niet te snel, niet te oud en niet te nieuw. Motorrijders hebben controle over hun snelheid en kunnen hiervan genieten.

Shiro Nakajima, 46Works

Grote voordelen met de BMW R 90 S.

Inspiratie voor de R nineT Racer: Helmut Dähne met zijn R 90 S.

Grote voordelen met de BMW R 90 S.

In de tussentijd ontwikkelde BMW een krachtige sportmotor en introduceerde in 1973 de R 90 S. Het was een sensatie. Een echte uitdager voor zijn Aziatische concurrenten: 67 HP, 898 cc, 38 mm DellÓrto carburateur, cockpit-kuip en een prachtige rookzilveren afwerking. De R 90 S was een van de motorfietsen op de racebaan toen het eerste superbike-kampioenschap in 1976 in de VS werd gehouden. “De Japanse motorfietsen hadden veel meer vermogen en iedereen dacht dat er wel een Kawasaki zou winnen", zegt Tadashi.  

+ Lees meer

Gelukkige Racer: met de R nineT Racer over de Fuji Speedway.

In plaats daarvan won Steve McLaughlin voor BMW op de R 90 S direct aan het begin van de Daytona-series en Reg Pridmore nam de titel van eerste superbike-kampioen van de VS aan het eind van het seizoen naar huis. “De motoren van de Japanse motorfietsen waren veel te zwaar voor hun chassis. De fabrikanten wilden zelfs nog meer vermogen. Maar het werkte niet. De motoren waren zwaar en lastig om mee te racen. Daarentegen vond BMW de perfecte balans tussen vermogen, omgang en betrouwbaarheid en daarom wonnen zij", herinnert Tadashi zich. In hetzelfde jaar zetten Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne de snelste tijden neer op de Production TT op de Isle of Man en de R 90 S werd een legende.  

+ Lees meer

Racen voor plezier.

De iconische machines van de jaren '70 ondergaan wereldwijd een ware heropleving. Vooral in Japan, waar vintage racing een ware comeback heeft gemaakt. “Vintage racen is hier enorm populair. Er zijn zoveel jonge motorrijders, en zij trekken nog meer jonge mensen aan. Voor hen voelde de oude motorfietsen als iets geheel nieuws en fris”, zegt Daisuke Mukasa, wiens custom shop in Tokyo geheel gericht is op klassieke motorfietsen. Tadashi denkt dat vintage racen ook zo populair is geworden, omdat het een ontsnapping biedt van de moderne technologie. Tokyo is verzadigd als het gaat om de laatste technologieën, die een dag later al verouderd zijn. Het is onmogelijk om nog bij te blijven, en daarom groeit deze contra-beweging zo hard. Honderd jaar geleden wist elke Japanner hoe een thee-ceremonie moest worden uitgevoerd en hoe een kimono moest worden vastgemaakt. Ik heb geen idee hoe die dingen moeten en dat is triest. Wij hebben meer analoge dingen in ons leven nodig".

De bekenden customizer Shiro Nakajima van 46Works, die een van de meest succesvolle R nineT custom builds in het R9T Japan project bouwde, is een zelfbenoemde vintage motorliefhebber en is al jarenlang betrokken bij de vintage race-scène in Japan. “Ik gebruik mijn R 90/6 gewoon dagelijks. Ik heb de motor al bijna 20 jaar en ik ben er zeer aan gehecht. Ik gebruik mijn R 75/5 voor vintage races". Vroeg in de avond verdwijnt de zon achter Mount Fuji en het hult de berg en de racebaan in een zachte rode gloed. De atmosfeer op de Fuji Speedway is magisch terwijl de vintage racers hun laatste ronden over het circuit afleggen. Ze maken zich niet druk om hun tijd of hun concurrentie. Ze zijn slechts gericht op één ding: de kracht van het racen.  

+ Lees meer

Artwork by Conrad Leach

spinner