Rock 'n' roll bij Animal Boat.

Daisuke Mukasa en zijn vintage wereld in modern Tokyo.

De Animal Boat custom shop is een hemel op aarde voor vintage-fans. Hier redt de Japanse customizer Daisuke Mukasa klassieke motorfietsen van hun ondergang – en brengt ze terug op de racebaan met zijn Curry Speed Club.  

Hij heeft geen idee hoeveel vierkante meter zijn winkel is. “Wij meten in tatami, niet in vierkante meter”, zegt Daisuke Mukasa. Tatami's zijn mooie matten van rijststro, die gemaakt worden in standaard formaten en dienen als maateenheid in Japan. Dit schateiland, genaamd Animal Boat, is waarschijnlijk ongeveer 50 tatami groot, ongeveer 80 vierkante meter. De winkel bevindt zich op een drukke weg in Ōta ward in Zuid-Tokyo. Behoorlijk onopvallend. Een paar oude motoren links en rechts van de ingang zijn de enige hint van de wereld die men kan ontdekken achter het eenvoudige hout en de glazen deur: een combinatie tussen een museum en rommelmarkt. In deze kleine ruimte verzamelt de 46-jarige motorfietsen en onderdelen, waarvan er velen een stuk ouder zijn dan hem.

Er is een smal pad tussen de verkoopbalie en de werkbanken waar Daisuke zijn kunsten uitvoert. De meeste motorfietsen staan achterin de winkel, een stuk of 50. Ze zijn goed ingepakt, een aantal staan bovenop elkaar, de bovenste rij wordt ondersteund door een stalen balk. De uitlaatsystemen en kuipdelen hangen aan het plafond, gedeukte tanks, analoge klokken en gitaren versieren de wanden. Als showstukken in een retro-chique kunsttentoonstelling. Er leunt een rechtopstaande bass in de hoek, rijen leren pakken en helmen aan de wand achter de kassa en displaykoffers met speelgoedauto's in hun originele dozen. Als uw verbaasde ogen gewend zijn geraakt aan de chaos, begint u de order ervan te zien: alles heeft zijn plaats in deze kleine werkplaats. “Hier in Tokyo worden wij gedwongen om de dingen compact en goed georganiseerd te hebben", zegt Daisuke. Omdat ruimte schaars en duur is in deze megastad.  

+ Lees meer
Animal Boat is de Ark van Noach voor oude motorfietsen. En net zoals Noach die de dieren redde, red ik klassieke motorfietsen.

Daisuke Mukasa, customizer en vintage motorracer

De Ark van Noach voor motorfietsen.

Animal Boat is een ontsnappingsplaats. Voor Daisuke zelf, voor zijn klanten, maar bovenal voor de uitgetelde motorfietsen, die absoluut geen plaats meer hebben in door technologie gedreven Tokyo. "Dit is de Ark van Noach voor motorfietsen". Daisuke spreekt zachtjes. Alsof zijn verhaal gemaakt is van breekbaar kristal. Zijn voorzichtige aard staat in contract met zijn ruige uitstraling: baard, zwarte kleren, pet en tatoeages. Hij draagt een ketting met een kleine schedel en gekruiste botten voor geluk op de racebaan. “Toen ik de winkel opende, had ik geen geld voor dure nieuwe motorfietsen. Dus kocht ik oude motorfietsen. Ik herstelde ze en paste ze aan. Het voelde alsof ik motorfietsen aan het redden was". Daisuke opende de winkel in 1995, nadat hij als mecanicien werkte in een motorwinkel in Tokyo. "Ik begon op 19-jarige leeftijd op motoren te rijden; ik had een Honda CB 400. Motorfietsen hebben mijn leven veranderd; ze hebben mij wereld op zijn kop gezet."  

+ Lees meer

Een normale baan.

Daisuke opent zijn winkel om 11 uur 's ochtends. Zijn klanten hebben passie voor vintage motorfietsen en vertrouwen op zijn kennis wat betreft customising en restauratie. "Het mooie aan customising is dat elke klant bij mij komt met andere ideeën. Sommigen willen snelheid, anderen hebben een bepaalde look in gedachten. Ik probeer hun verwachtingen altijd enigszins te overtreffen". Altijd iets meer dan nodig is, dat is een motto dat de Japanse instelling vertegenwoordigt, waardoor het leveren van uitstekend werk zeer belangrijk is. Customizers zijn geen uitzondering op deze regel, het is eigenlijk het tegenovergestelde. Om het te maken in de custom scene van Japan, moet je jezelf overtreffen en bovenal erg hard werken. "Ik sluit mijn winkel om 9 uur 's avonds en werk vervolgens tot middernacht aan de motoren. Soms wordt het zo laat dat ik hier slaap. Achterin de winkel heb ik een bed staan. Daisuke wijst naar een verborgen deur in de achterste hoek. "Ik voel mij hier thuis".  

+ Lees meer

Het toppunt van eenvoud.

Sluitingstijd: Daisuke ontmoet zijn vrienden.

Het toppunt van eenvoud.

Aangezien er gedurende de dag geen tijd is om te rijden, ontmoet Daisuke zijn vrienden soms laat in de avond om te gaan rijden. "In de nacht hebben wij de straten voor onszelf. Ik vind het heerlijk om over Gate Bridge naar Yokohama of door de tunnels te rijden". Veel motorrijders ontmoeten elkaar 's nachts in een van de tunnels in Tokyo. Ze ervaren pure vrijheid als ze in het gedimde licht en bij het geluid van de motoren door de tunnels racen. Hiet haalt Daisuke zijn energie voor de volgende dag en de volgende uitdagingen in de werkplaats uit.  

+ Lees meer

Met veel aandacht voor details: de R nineT Racer.

"Het zijn niet alleen de customizers die een hoge standaard van zichzelf verwachten. De klanten verwachten ook perfect werk. Deze aandacht voor details is waarschijnlijk typisch Japans; het zit in ons bloed". Maar voor Daisuke zijn details niet het enige dat zorgt voor de perfecte motorfiets. Bovenal, de gehele motorfiets moet een goed uitgebalanceerd geheeld vormen. "Het draait om balans en harmonie. De individuele onderdelen moeten goed zijn, maar ik wil dat alles bij elkaar past en makkelijk aanvoelt".  

+ Lees meer

Vintage racing met een curry-smaak.

Herziening voor de race: Daisuke’s Curry Speed Club Boys.

Vintage racing met een curry-smaak.

Zijn vingers glijden over het gladde oppervlak van zijn racemotor. Hij heeft het rijwielgedeelte helemaal opnieuw gebouwd in de stijl van de jaren '60 en de viertakt, 60 cc Honda-motor met drie snelheden aangepast naar zeven HP. Van de handgrepen, zitting, het systeem voor de voetensteunen tot de rem- en koppelingshendels - er zit bijna niets op de motor dat hij niet zelf gemaakt heeft. Hij heeft zichzelf ook beloond met een paar originele Honda RSC race-onderdelen. De machine is perfect geschikt voor de races die hij organiseert en waar hij ook aan deelneemt: B.O.B.L. – Battle of Bottom Link.  

+ Lees meer

Daisuke is ervan overtuigd dat de wedstrijden op de racebaan vriendschappen versterken.

Vier keer per jaar komen vintage-liefhebbers vanuit heel Japan naar afgelegen racebanen om hun omgebouwde old-school motoren tegen elkaar te laten racen. De motorrijders strijden in teams. Dus Daisuke en zijn vrienden begonnen de Curry Speed Club. "Bij elke ontmoeting was er wel iemand die curry voor iedereen meebracht", zegt Daisuke lachend. "Ik geniet van het racen met vrienden. Ons respect voor elkaar is een positief iets op de racebaan. Een beetje concurrentie kan ook goed zijn voor een vriendschap".  

+ Lees meer
Misschien ben ik zo geïnteresseerd in dat tijdperk, omdat ik er niet in opgroeide. Als ik op een vintage motor rijdt, komt het verleden tot leven en wordt ik er deel van.

Daisuke Mukasa

Rock 'n' Roll op de racebaan.

Vintage racing is een trend in Japan. Vintage motorfietsen hebben het racen weer betaalbaar gemaakt, vooral voor jonge mensen. Daarom zijn de meeste motorrijders op de B.O.B.L. racebaan tussen de 20 en 40 jaar oud, en ook vrouwen doen mee aan de actie. Er zijn de hele dag door races; de Curry Speed Club strijdt tegen teams als de Cool Beans of de jongens van Drive Thru. De lucht is gevuld met de rook van de motorfietsen, die zich met de mist vermengd, die zo gewoon is in de bergregionen van Japan. De motorrijders zoeken met hun motorfietsen de grenzen op en gaan nog verder, terwijl de voetensteunen over de grond schuren en de motoren brullen. "Ik geniet ervan om mijzelf in dat tijdperk onder te dompelen. Toentertijd had snelheid iets speels, het was iets waar je van kon genieten. Ik geniet ook van de stijl, die ook belangrijk voor mij is", zegt Daisuke.

Hij vertegenwoordigt de vintage uitstraling tot in het laatste detail. De motorfietsen, de tools, de kleding, de rock 'n' roll. "Ik speel gitaar en maak veel muziek met vrienden. Soms krijg ik tijdens een race een liedje in mijn hoofd en dan ben ik helemaal in mijn element". Zelfs hier aan de rand van de racebaan verheft Daisuke zijn stem niet. Waarschijnlijk is dit iets typisch Japans, maar hij kan zijn sterke emoties bijna niet verbergen als bij zacht maar vol vertrouwen zegt: "Deze klassieke technologie zal niet uitsterven. De sputterende, ronkende motor is trouw aan onze intuïtie. Het geeft ons een goed gevoel.".  

+ Lees meer
spinner