Een schitterend licht.

Door Tokyo rijden met Joy Lewis op een R nineT Racer.

Tokyo is een schitterend licht – niet alleen vanwege al de reclameschermen die de stad laten stralen. Me een inwoneraantal van 38 miljoen is Tokyo ook de grootste metropool, maar het heeft niet die overweldigende sfeer van andere megasteden. Het is eigenlijk een extreem leefbare stad, die zichzelf continu opnieuw uitvindt en die lang op de voorgrond heeft gestaan van urbanisatie. Maar het verleden leeft ook in Tokyo en de motorscène is een onuitputtelijke inspiratiebron voor customizers en vintage racers.  

Groen licht. Met zoveel exotische tekens overal, is heteen ware verademing dat de verkeerslichten in Japan de internationale standaard volgen. Joy Lewis versnelt en schakelt in de volgende versnelling. Ze maakt de lange bocht naar links naar Rainbow Bridge, waar het verkeer zich verspreid over twee vierbaanswegen. Aan de andere kant van de baai strekt Tokyo zich in de schemering uit langs de horizon. Wolkenkrabbers domineren de skyline, met de felrode Tokyo Tower in het midden. Derde versnelling. Joy ademt in de zee van verlichting. Ze duikt achter de half-shell kuip van de R nineT Racer en scheurt over de brug. Aan het einde van Rainbow Bridge slaat ze linksaf de bocht in. Ze rijdt eenmaal rond en rijdt rechtstreeks het hart van de pulserende metropool in, die zo tegenstrijdig en verschillend van waar dan ook ter wereld voelt: beleefd, stille mensen contrasteren met schreeuwende reclameschermen en ordinaire popmuziek.  

+ Lees meer

Manga-Mania op Shibuya Crossing.

Eengezinswoningen langs de winderige steegjes van Shibuya ward, waar zelfs de lokale bewoners een GPS nodig hebben om hun weg te vinden. Het is hier stil en dat maakt het overduidelijke geluid van de platte twin boxermotor van de R nine Racer des te krachtiger. De straten worden breder en drukker als Joy het treinstation nadert. Een paar seconden geleden domineerden kleine cafés, hondentrimsalons en hoedenmakers de straten; nu torenen verlichte wolkenkrabbers als giganten in Super Mario Land boven de stad uit. Het verkeer begint langzamer te rijden op Shibuya Crossing, een van 's werelds meest beroemde kruispunten. Als de lichten rood worden, stoppen voertuigen en verkeer en het oversteek-spektakel kan beginnen. Elke keer dat het stoplicht verandert, steken duizenden voetgangers deze drukke kruising over terwijl zij naar hun werk, winkels of feesten gaan.

Het is een chaotische scène, terwijl politie het verkeer via megafoons aanwijzingen geeft en er manga-muziek uit luidsprekers schreeuwt. De kruising wordt live uitgezonden op drie enorm grote schermen op omringende gebouwen. Het is een zeer fascinerende scène, die op perfecte wijze de drukte van deze krappe megastad weergeeft. Deze oversteekplaats voor voetgangers is zelfs een van tien beroemdste bezienswaardigheden en is het symbool van Tokyo geworden. "Shibuya Crossing doet mij denken aan New York", zegt Joy. "Het is hier net zo gek, het enige verschil is dat je in New York altijd wordt geduwd. Hier is iedereen zo voorzichtig en respectvol". Het is het absoluut waard om de kruising vanaf een motorfiets te bekijken, ook al wordt deze kruising gedomineerd door voetgangers. Rechts: rijen Maserati's, Lamborghini's en Ferrari's. Links: Super Mario, Luigi en Spiderman in go-karts. Manga mania is overal, alsof Tokyo is ontstaan uit een soort wonderland.  

+ Lees meer

Centrum van de customizers aan de andere kant van de wereld.

Centrum van de customizers aan de andere kant van de wereld.

Japan mag dan buitenlands en excotisch lijken, het is eigenlijk het centrum van de customising-wereld. Jarenlang heeft de actieve scène van het land continu ongelooflijke nieuwe kunstwerken geproduceerd. Japan hield de traditie gaande, zelfs toen de kunst van het customizen bijna uitstierf in de VS en Europa in de jaren '80 en '90. Customising was een noodoplossing nadat de economische bel van Japan knapte en er bijna geen geld meer was. Toen customising in het nieuwe millennium weer een trend werd, keek de wereld naar het Verre Oosten en werd geïnspireerd door wat de Japanners in de afgelopen decennia voor elkaar hadden gekregen. Hun drang naar perfectie en duidelijk gevoel voor esthetiek en design zijn zichtbaar in elke custom motorfiets. "Ze zeggen dat kwaliteit enorm belangrijk is voor de Japanners. Van alles wat ik in Tokyo heb gezien, zit daar veel waarheid in", zegt Joy. "Ik heb veel motorliefhebbers ontmoet en zij wilden alles, maar dan ook alles weten over de R nineT Racer. Ze onderzochten elk hoekje en gaatje van de motorfiets. Je kan hun aandacht voor detail heel goed merken".  

+ Lees meer

Racen met een vintage uitstraling.

Daisuke Mukasa organiseert de vintage race-serie B.O.B.L.

Racen met een vintage uitstraling.

Naast het customizen, neemt een andere trend snel de overhand: vintage racing. Ook hier ligt Japan duidelijk ver voor op de rest van de wereld. En het is nog indrukwekkender omdat er niets oud is in Japan, uitgezonderd de tempels en de altaren. Alles wordt gerecycled zodra het verouderd is. Daisuke Mukasa’s custom shop is een ware schatkamer, van de boven- tot de onderkant gevuld met vintage motorfietsen en oude componenten. Joy staat versteld van Daisuke’s verzameling rariteiten. "De machines die hij maakt uit deze oude delen zijn absoluut fascinerend, zowel technisch als esthetisch". De motorfietsen zijn geen museumstukken. Daisuke rijdt erop in de B.O.B.L. (Battle of Bottom Link) vintage race-serie, die hijzelf heeft opgericht. "Het is een geweldig gevoel om op vintage motorfietsen te racen en het verleden tot leven te brengen", zegt Daisuke. De serie heeft racen weer betaalbaar gemaakt voor hobbyisten. Het draait meer om de vaardigheid van de motorrijder dan waarop hij rijdt. Dat is het ideaal van Daisuke. Dat is ook de reden waarom hij zijn custom garage heeft. Hij verzamelt onderdelen en accessoires in deze kleine ruimte. Het valse plafond boven de werkplaats staat vol net opgestapelde en gelabelde dozen vol met schroeven, moeren en lagers. Ruimte is hier schaars. Net zoals overal in Tokyo.  

+ Lees meer

Individualiteit in een volgestouwde stad.

Caravan Tokyo vertegenwoordigt de individuele kracht van tijd van Tokyo.

Individualiteit in een volgestouwde stad.

Als ruimte schaars en ongelooflijk duur wordt, bouwen ontwerpers in de hoogte. Zevenendertig van de wolkenkrabbers van de stad zijn hoger dan 180 meter. De nieuwe Tokyo Sky Tree TV Tower is een ongelooflijke 634 meter hoog. Het tekort aan ruimte is tevens waarom er bijna geen oude gebouwen aanwezig zijn in Tokyo. 30 jaar, daarna worden huizen afgebroken en gerecycled en weer opgebouwd volgens de huidige standaard. Er zijn bijna geen slechte buurten te vinden in Tokyo. Alles is in perfecte staat, goed onderhouden en strak. Als je de stad ooit eerder hebt bezocht, zal je het de tweede keer niet herkennen. De stad definieert zichzelf altijd opnieuw. Er zijn altijd nieuwe trends in Tokyo, die opnieuw ontworpen en gevormd worden. Bijvoorbeeld, de motorfans van Drive Thru combineren hun liefde voor voertuigen met ongelooflijke customising ideeën. Niet alleen bouwden zij hun eigen custom machines voor de B.O.B.L. vintages races van Daisuke. Ze reizen ook naar races in een vintage caravan, die zij hebben omgebouwd tot een café. Een andere caravan is geparkeerd in het dure Omotesando district in het centrum van Tokyo. Ze verhoren het op het online netwerk Airbnb. Uitgerust met originele accessoires, laat de caravan duidelijk de Japanse cultuur zien en het is een perfect voorbeeld van de unieke zeitgeist waar de mensen van Tokyo van houden.  

+ Lees meer
"Ze zeggen dat kwaliteit en esthetiek enorm belangrijk is voor de Japanners. Van alles wat ik in Tokyo heb gezien, zit daar veel waarheid in.

Joy Lewis

Lifestyle customised.

Koffie drinken en wat winkelen op Deus Ex Machina in Harajuku.

Lifestyle customised.

De noodzaak voor individualiteit kan iets te maken hebben met het feit dat er zoveel mensen op zo'n kleine ruimte wonen in Tokyo. Veel winkels begrijpen dit en bieden producten die in deze wens voor self-actualisatie voorzien. Een voorbeeld is de Japanse branch van het Amerikaanse custom label Deus Ex Machina. Joy is enthousiast als zij de winkel binnengaat, die een combinatie van een cocktail bar, custom garage, surfwinkel en kledingwinkel is. Ze maakt het zichzelf gemakkelijk op een stijlvolle bank die ontworpen is door haar goede vriend, motorfan en ontwerper Stephen Kenn uit Californië. "Het doet mij denken aan Deus Ex Machina in Los Angeles – ook al is de Japanse invloed daar duidelijk zichtbaar en is alles er nog compacter. Het voelt hier aan als thuis, vooral omdat ik op de bank van Stephen zit", zegt Joy.  

+ Lees meer

De waarde van vakmanschap.

Joy Lewis praat met Deus customizer Matt Roberts over de levensstijl van de Japanse motorrijders.

De waarde van vakmanschap.

Vervolgens ontmoet zij Deus’ customizer, Matthew Roberts. Oorspronkelijk uit Australië, kwam hij in 1991 voor het eerst naar Japan voor een schooluitwisselingsprogramma. Hij was zo gefascineerd door het land, dat hij permanent naar Tokyo verhuisde in 2005. "Ik vind het geweldig hoe de Japanners design waarderen en ben onder de indruk van hun aandacht voor details", zegt Matt. Hij is enthousiast dat zijn passie voor motorfietsen en customising weer is aangewakkerd. “Customising is een beslissing voor het leven. Dit omvat motorrijden, surfen, skaten, mode en het opnieuw ontdekken van het belang van dit vakmanschap. Het gaat allemaal perfect samen, daarom brengt Deus alles hier op één plaats samen. Voor mij is een motorfiets als de beker, het is een vat voor je emoties en ervaringen terwijl je avonturen beleeft. Als je op een motorfiets rijdt, vult dit je met energie en enthousiasme: je groeit op een persoonlijk niveau en het brengt je samen met andere mensen, motorrijders en dergelijke. Daarom is deze levensstijl uniek".  

+ Lees meer

Een zee van licht in de achteruitkijkspiegel.

Voor Matt Roberts is Tokyo de ideale plaats om zijn leven te leiden en zijn design-dromen te realiseren. Maar het is niet eenvoudig voor customzers om een voet aan de grond te krijgen in een land dat de absolute leider in deze markt is, een land dat gedreven wordt door overmatige zelf-verwachting, een land waar esthetiek belangrijker is dan wat dan ook. Om het in zo'n wereld te maken, moet je hard werken. Dit bevestigt het stereotype hardwerkende Japanners, die leven voor hun werk. Mensen als Matt of Daisuke rijden 's nachts op hun motorfietsen als de wegen leeg zijn. Joy Lewis en haar R nineT Racer rijden vandaag in hun voetsporen. Ze rijden over Rainbow Bridge. De lichten van Tokyo in de achteruitkijkspiegel. Voor hen de horizon, waar om 4 uur in de ochtend breekbare roze stralen licht verschijnen, in het land van de rijzende zon.  

+ Lees meer
spinner