Racer goes club style.

LA Speed Shop zet R nineT op zijn kop.

Als het om choppers en bobbers gaat, is Chris Richardson van LA Speed Shop een van de meest vaardige en erkende customizers in de VS. Hij heeft de styling van een BMW R nineT Racer binnenstebuiten gekeerd. Het resultaat is een karaktervolle custom bike die is geïnspireerd door de Californische Club Style en zich naadloos naar het segment van de Soulfuel Bikes voegt.

Een vleugje club style.

Een vleugje club style.

De lat ligt hoog: Chris Richardson van de LA Speed Shop begint te mijmeren wanneer hij de BMW R nineT Racer in zijn werkplaats uitpakt. "Hoe moet ik deze motorfiets nu nog mooier maken dan hij al is?" Chris moet heel systematisch werken om deze Soulfuel Bike te kunnen laten ontstaan. Dat betekent: hij demonteert alles van de motorfiets, zodat alleen nog het frame met motor en de wielen vóór hem staat. De customizer doet een stap achteruit, bekijkt de racer. Op dat moment begint er in zijn hoofd een film – alles dat hij wil ombouwen of veranderen, speelt hij in gedachten door.

+ Lees meer

Korte beschrijving

Bike

Los Angel Flyer

Shop

LA Speed Shop

Customizer

Chris Richardson

Constructie/conversie

2018/2019

Categorie

Cafe Racer / Club Style Bike

Als je mijn motorfiets ziet, wil je daarmee meteen burnouts en wheelies maken.

Chris Richardson

LA Speed Shop

Een slanke Beier in Amerikaanse stijl.

Het is heel duidelijk: Chris klust met name aan Harleys. Deze invloed moet op de Beierse tweecilinder overkomen. Met name de Club Style is zijn inspiratiebron – met een verhoogd stuur, bekledingen en verhoogde voetsteunen als kenmerken. Deze stijl is door sommige motorclubs in Californië populair geworden. Chris heeft iets met minimalisme en creëert het liefst slanke en gestroomlijnde motorfietsen. Om aan zijn devies te kunnen vasthouden, moet hij in het bijzonder de tank van de R nineT Racer modificeren. Een hersenkraker. Er zijn talloze stappen nodig om tot de uiteindelijke vorm te komen – het lage deel van de tank bouwt hij uit om het beter bij de framelijn te laten passen.

+ Lees meer

Nieuwe look met nieuwe onderdelen.

Nieuwe look met nieuwe onderdelen.

Chris verandert de achterkant van de motorfiets drastisch en geeft deze een onvergelijkbaar accent: hij bouwt het achterspatbord van een Harley-Davidson in, de dragers hiervoor bouwt hij zelf. Ook maakt de customizer gebruik van onderdelen van BMW Motorrad. Zo bouwt hij bijvoorbeeld de voorvork van een Urban G/S in, omdat deze langer is en gebruikt ook het 19" voorwiel ervan. Als laatste verandert de look, omdat hij de koplamp hoger plaatst. Panelen van glasvezel onderstrepen de nieuwe look van de Club Style bike, die hij zelf maakt – evenals de buddyseat die hij bij JP Custom Seats vandaan haalt.

+ Lees meer

Customizer komt uit comfortzone.

Customizer komt uit comfortzone.

Waarschijnlijk voelt een customizer zich bij zijn werk nooit echt op zijn gemak. Voor het ombouwen van de motorfiets begeeft Chris zich op nieuw terrein en denkt in diverse richtingen. "Ik moest uit mijn comfortzone komen, omdat ik doorgaans traditionele customizing voor Harleys doe. Het project betekent heel veel voor mij. Ik ben erg dankbaar dat ik de kans heb gekregen om een BMW motorfiets om te bouwen", aldus de enthousiaste customizer uit LA. Soulfuel Bikes vindt hij prachtig. "Als customizer heb ik de unieke kans om mijn geheel eigen interpretatie van de R nineT Racer te creëren. En door deze ombouw heb ik een nieuwe kijk op andere motorfabrikanten gekregen."

+ Lees meer

De mening van de klanten telt.

Chris windt er geen doekjes om dat hij het liefst in zijn werkplaats is. "Soms ben ik 12, 13 uur in mijn garage." Hij heeft niemand in dienst, hij doet al het werk helemaal zelf. Chris maakt onderdelen, houdt zich bezig met het gehele mechanisme op de motor – hij is zowel customizer als reparatiewerkplaats. En hij luistert naar zijn klanten, filosofeert en praat met hen over zijn werk. "Ik wil me vooral niet haasten, niet een project even afraffelen en vergeten." Bij elke klus ontwikkelt Chris een bijzondere verhouding met zijn ombouwvariant. Het geheel ombouwen van de R nineT Racer duurt zo'n vijf maanden, de motorfiets wordt voor het eerst op de Handbuilt Motorcycle Show in Austin/Texas aan het grote publiek getoond.

+ Lees meer

Details van de bike

Frame

Standaard

Frame (inclusief tank, bekleding, zadel)

Tank gemodificeerd; Monoseat: uit glasvezel van LA Speed Shop; Buddyseat bekleding: JP Custom Seats; Achterspatbord: Harley-Davidson FXR; Spatborddragers: LA Speed Shop; Zijpanelen: LA Speed Shop; Frontpanelen en spatbord: gemodificeerd

Voorwielgeleiding (inclusief vork en stuur)

Voorvork en 19" voorwiel van de R nineT Urban G/S Stuur: LA Speed Shop

Achterwielgeleiding (inclusief achterbrug, velg)

Standaard

Uitlaat

Einddemper: Thunderheader Exhaust System

Lak

Buckwild Paint

Overige

Elektrische installatie: Berto Munoz/mobile custom wiring

VRIJE TIJD, GEZIN EN DEADLINES

Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is: als kleine jongen schroefde Chris al aan motoren. "Gelukkig had ik een opa en een vader die mij hielpen, heel veel lieten zien en mij aanmoedigden", aldus de customizer. In zijn vrije tijd repareerde hij auto's, enduro's en andere motorfiesten in de garage van zijn ouders. Nadat hij trouwde en zijn eigen huis kreeg, besteedde hij nog steeds de meeste tijd aan het werken aan projecten – maar dan in zijn eigen garage. Er ontstonden nog een paar ombouwvarianten en uiteindelijk zette hij alles op alles met de oprichting van zijn eigen bedrijf, dat oldtimers en motorfietsen individualiseert. Hij had duidelijk het juiste gedaan. Het bedrijf groeide. Vooral nadat Chris op grote motorbeurzen prijzen won en de aandacht trok. Hij is er blij mee: "Ik kan doen wat ik leuk vind – zelfs bij onmogelijke deadlines en lange werkdagen."

+ Lees meer

Voeding voor je ziel.

R nineT modificaties van de meest gerenommeerde customizers ter wereld.

Ontdek meer
Suitable motorcycles.