Brandstof voor de ziel op de dragstrip.

Viertakt-uitdaging in de boxer sprint.

Het draait allemaal om de boxer: customisers als Kengo Kimura, Hayden Roberts of Jens vom Brauck hebben hun eigen creatieve interpretatie van moderne boxer-motorfietsen ontworpen en ze naar de race gebracht. Verbrand brandstof voor de ziel op de dragstrip.

U vult uw ziel met de enorme energie die geproduceerd wordt door de boxer-motoren, motorrijders en toeschouwers. Dit is de definitie van brandstof voor de ziel.

Nate Kern

motorracer

Specialist op de vlakke baan versus motorcrosser. Twee personen die het heerlijk vinden om hun motoren vies te maken, nemen hun posities in aan de startlijn van de dragstrip: Joy Lewis en Kengo Kimura. Dit zal hun eerste sprintrace zijn. Met prachtig gepolijste motoren op schoon asfalt. Terwijl Laura de startvlag hijst, scheuren ze weg over de dragstrip. Een paar seconden later is de race voorbij en Joy steekt met een triomfantelijke grijns haar vuist in de lucht. Kengo feliciteert haar.

+ Lees meer

Zoals een sportwagen uit de jaren '70

"Ik ben blij dat ze niet uitgleed of in een hooibaal reed", grapt Joy's man Hayden Roberts, terwijl hij zijn scrambler nakijkt. Het is de eerste boxer die de customiser heeft gebouwd. Normaal gesproken werkt hij aan oude motorfietsen en hij moest wennen aan de elektronica van de moderne viertakt motor. "Geleidelijk aan raakte ik er bekend mee en ik kwam erachter hoe eenvoudig alles werkt. Elk detail is goed doordacht en de onderdelen zijn met elkaar verbonden".

 

+ Lees meer

De customiser haalde zijn inspiratie uit de stijl van een BMW sportwagen uit de jaren '70. Zowel de gouden kleur als de geblokte zitting zijn een hommage aan dat tijdperk. "De baas heeft veel beslissingen gemaakt", zegt Hayden terwijl hij naar zijn vrouw kijkt. Joy was degene die koos voor het puur witte uitlaatsysteem. De zwarte en witte strepen van het nagellak zijn terug te vinden op haar klassieke helm en in de koplampbehuizing van de scrambler. Als het om stijl gaat, moet absoluut rekening worden gehouden met dit gepassioneerde koppel: zij geven vintage vorm als geen ander.

+ Lees meer

Scrambler in de Heiwa-stijl.

Net zoals Hayden is dit ook de première van de boxer van Kengo Kimura. Terwijl zijn specialiteit eigenlijk Japanse vintage motorfietsen zijn. Kengo-san is al 26 jaar lang een customiser. Zijn custom shop Heiwa Motorcycle is een van de beste ter wereld. De Heiwa-stijl wordt duidelijk op zijn aangepaste R nine T Scrambler: de haarlijn, de kleine tank, de esthetiek tot aan de kleinste details. "Het was helemaal nieuw voor mij - niet gewoon een BMW en een boxer", legt hij uit.

 

+ Lees meer

"Klanten hebben normaal gesproken iets specifieks in gedachten. Maar BMW zei slechts: doe maar wat je wilt." Als eerste reed Kengo-san een uitgebreide testrit op de R nine T Scrambler om uit te vinden wat het onderscheidende karakter van de motor was. Het moest een Heiwa-motor zijn, zonder in te leveren aan de prestaties van de originele motor. "In Japan leggen wij altijd de nadruk op het design. Maar dit draait ook om prestaties en dat is vrij nieuw voor mij."  

+ Lees meer

Espresso en currywurst

En prestaties zijn vooral belangrijk voor één persoon: Nate Kern. De racer uit de VS is door en door een snelheidsjunkie en hij geeft niemand ook maar een meter ruimte - ongeacht of hij het nu opneemt tegen wereldkampioen Kevin Schwantz of vlakke baanracer Joy Lewis. Maar de R nine T-fan vergeet nooit plezier te hebben op de dragstrip. "Je gaat zo veel sneller als jen plezier hebt", zegt hij. Hij stelt zich op aan de startlijn, ontbloot zijn tanden, laat de motor ronken en laat zijn linkerhand als een vin achter zich hangen. "Meer aerodynamica", legt hij later uit.

 

+ Lees meer

Nate betovert het publiek. Niemand krijgt zoveel applaus als hij, vanaf het moment dat hij zijn opwarmronde begint. En niemand krijgt zoveel schouderklopjes als Nate. Hij is het hele pakket: snel, grappig en enorm gemotiveerd. Wat motiveert hem? "Currywurst. Het is een geweldige motivator. Ik ben dol op currywurst. Ik zeg altijd tegen mijzelf: als je wint, mag je een currywurst. En het werkt!" Nog een andere geheime tip om zo snel te worden als hij is? "Ik drink van te voren een espresso."  

+ Lees meer

De eerste customised R nine T Scrambler.

Soundcheck. Het ronkende geluid van de boxer-motor. Jens vom Brauck concentreert zich op de 200 meter die voor hem liggen. Hij kent de 1/8 mijl - hij heeft deze afstand ontelbare keren gereden. Hij is een van de vele belangrijke customisers die hun laatste kunststukje op de Glemseck 101 presenteren, en hierbij nieuwe inspiratie opdoen, maar vooral deelnemen aan de sprint. De boxer is nieuw terrein voor Jens. Hij was de eerste die de R nine T Scrambler aanpaste en is nooit bang geweest om zijn eigen persoonlijke stijl te laten zien - vooral een stijlvol, functioneel design.

+ Lees meer

De grootste uitdaging was de tank, die nu duidelijk slanker en zes centimeter korter is dan het origineel. Alles over de JvB-interpretatie van de scrambler lijkt gereduceerd en minimalistisch. "Ik probeer altijd veel weg te laten. Prestaties en uitstraling passen dan bij elkaar. Ik bouw niets waarop men niet kan rijden." Hij bewijst de rijbaarheid op de dragstrip. "Als de vlag omhoog gaat, wil je gewoon de gashendel opentrekken en plezier hebben", zegt hij. De lucht staat in brandt. Brandstof voor de ziel.

+ Lees meer

R nineT Scrambler

Heritage

Meer informatie
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.