Longboard & motor.

Urban Sports: hoog boven de stad

Chris en Guto bedwingen als team de wegen in en rond São Paulo. Hier kun je zien hoe snel het tweetal steeds sneller gaat. Chris Northover is gewoon een brave jongen die zo graag motor rijdt dat hij er zijn carrière van heeft gemaakt. Guto is een Braziliaanse longboarder die al zeven jaar op een skateboard staat. Hun liefde voor snelheid en bochten is de verbindende factor tussen het tweetal - ongeacht of ze dat doen op twee of vier wielen. Laat het eens lekker over je heen komen.

Chris & Guto.

Chris & Guto.

Het plezier om samen op te trekken is wat Chris en zijn maat Guto verbindt. Of het nu op een motorfiets of op een longboard is, voor beide is rijden hun beroep en roeping. Chris reisde af naar Brazilië om samen met Guto en een paar vrienden in de bergen rondom São Paulo te rijden. Gewapend met de G 310 R en de longboards beginnen ze aan hun avontuur en beleven ze veel plezier.

+ Lees meer
Het leukst aan longboarding is met mijn vrienden de berg af te gaan. Samen met hen de bochten nemen is gewoon fantastisch! Er is niets wat lekkerder voelt!

Guto Negão

Interview met Guto

Guto Negão is 27 jaar oud en nu al wereldkampioen downhill longboarden. Skateboarden is zijn passie sinds hij 20 jaar oud was. Het begon allemaal als hobby en per toeval ontdekte hij zijn enorme talent. Hij besloot om gewoon voor de leuk mee te doen aan een wedstrijd, ook al had hij niet geoefend en zonder ervaring. Hij was zelf enorm verbaasd over zijn goede prestaties. Inmiddels is het moeilijk om een wedstrijd zonder hem voor te stellen. In dit interview praat Guto over zijn belevenissen met longboarden, wat longboards en motorfietsen gemeen hebben en over zijn plannen voor de toekomst.
Hoe lang ben je nu aan het longboarden?
De eerste keer dat ik op een longboard stond, was ik 20 jaar oud. Ik zag er een en wilde weten wat voor ding dat in hemelsnaam was.
Waar moeten beginners op letten?
Als je wilt gaan longboarden, een wijs advies: zorg dat je een helm en handschoenen draagt. In het begin zul je namelijk vaak vallen en is het onvermijdelijk dat je je handen moet gebruiken om te remmen. Vandaar de handschoenen. Kniebeschermers bieden nog meer bescherming.
Hoe vaak train je en hoe doe je dat om zo goed te worden?
Trainen is echt eenvoudig. Het is eerder functionele training. Dus ik probeer om de volgorde van bewegingen te versterken. De echte training is vanzelfsprekend om op het board te staan. Zo vaak mogelijk. De beste manier is om samen met iemand te trainen die je stimuleert om beter te worden. Je hebt dus een team om je heen nodig. En bergen. Heel veel bergen is het beste, met flink veel afwisseling, verschillende bochten en variabele snelheden.
+ Lees meer
Je bent de afgelopen jaren op nogal wat evenementen aanwezig geweest. Welk evenement was het beste en waarom?
Beslist Teutonia, vanwege de hoge snelheden. Het is een heel technische race omdat je nauwelijks mag bewegen. Je staat in de 'hogesnelheidsmodus' en je kunt niet eens opkijken omdat je zo hard gaat en de wind zo sterk is dat je op elk moment van je board kunt vallen. Dat was heel spannend, maar ik denk dat mijn meest bijzondere race de laatste was - toen ik wereldkampioen werd.
Heb je nog andere ambities nu je wereldkampioen bent?
Mijn doel voor 2016 is beslist om opnieuw wereldkampioen te worden. Ik wil absoluut bij alle races waaraan ik meedoe als winnaar uit de bus komen. Het is natuurlijk goed mogelijk dat je een keer wereldkampioen wordt wanneer je af en toe ook als tweede eindigt, maar ik wil altijd winnen.
Wat is de topsnelheid die je op de longboard hebt behaald?
Mijn gemeten topsnelheid tijdens een race was 119 km/h, maar mijn persoonlijke record ligt op 139 km/h. Maar dat is niet officieel, want dat kan ik niet bewijzen.
Hebben motorrijden en longboarden volgens jou iets met elkaar gemeen?
Longboarden en motorrijden hebben wat mij betreft met elkaar gemeen hoe je in de bochten hangt en het asfalt onder je wielen voelt. Ik denk dat het gevoel dat je krijgt als je op volle snelheid in een bocht hangt hetzelfde is, of je nu op de motor zit of op het longboard staat.
+ Lees meer

Een interview met Chris Northover

“Ik ben meedogenloos in mijn enthousiasme.”

Interview met stuntrijder en auteur Chris Northover.

Ontdek meer

Intens rijplezier

DE BMW G 310 R.

De wendbare en krachtige motor is de essentie van rijplezier. De motor is gebouwd voor drukke steden en voor iedereen die geniet van motorrijden. De motor is goed te manoeuvreren, eenvoudig in omgang en tegelijkertijd sportief. Of je nu een grote of kleine motorrijder bent - elke motorrijder voelt zich direct thuis op de BMW G 310 R!

Ga naar de G 310 R
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.