“Steeds het uiterste van ontwerpers vergen”.

Ontwerper Alexander Buckan praat over de BMW Concept Stunt G 310.

De BMW Concept Stunt G 310 is een opvallende stuntmotor: eén blik op het unieke ontwerp en je ziet meteen dat de makers er veel plezier aan hebben beleefd. Senior-ontwerper Alexander Buckan praat met BMW Motorrad over het ontwerpproces, de invloed van Chris Pfeiffer en de eerste reacties op de motorfiets.

Hoeveel mensen zijn betrokken geweest bij het ontwerpproces?

Wij werken met het hele team aan ontwerpprojecten. Bij dit project was dat niet anders. Ola Stenegard, Volker Hohdorf, Vianney Selosse, Bianca-Maria Hoffmann en ik waren er allemaal bij betrokken. Het project stond onder leiding van Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad.

Wat was uw rol in het geheel?

Ik was de senior-ontwerper. Het is moeilijk om mijn exacte rol uit te leggen. Ik ben meer een soort van ontwerpmentor. Je zou me zelfs 'art manager' kunnen noemen. Ten slotte moet er iemand zijn die ervoor zorgt dat iedereen doet wat ik wil (grijnst). Maar even serieus, ik stuur de ontwerpers aan en ben de schakel tussen de werkplaats, de ontwerpers en het marketingteam.

Hoe moeilijk was het om dit agressieve en toch wendbare ontwerp samen te voegen?
Ik zou er geen moeilijkheidsgraad aan willen verbinden. We hebben gewoon erg veel plezier gehad bij het ontwerpen van deze motor. Hoe vaak krijg je immers de kans om iets te maken dat zo cool is en zelfs om bepaalde elementen weg te mogen laten? Meestal moeten we bij productiemotoren elementen toevoegen of bedekken.
Van wie was het idee van het 'stuntachtergedeelte' afkomstig en hoe goed doet dit het op de weg?
Het idee kwam naar boven toen de ontwerpers met Chris Pfeiffer om de tafel gingen zitten. Stuntrijders hebben meestal een inkeping in de zitting, maar nu is het aluminium 'stuntachtergedeelte' perfect aangepast aan de voet van Chris. Eigenlijk is de hele motorfiets perfect afgestemd op de lichaamsverhoudingen van Chris. Net als een maatpak. BMW Motorrad streeft naar precisie en emotie. Dit speciale achtergedeelte is een voorbeeld van die precisie. We proberen onze concurrenten altijd een stap voor te zijn.
Welke rol speelde Chris Pfeiffer in het project?
We hebben Chris Pfeiffer gevraagd om ons te assisteren. Hij heeft ons vanaf het allereerste begin enthousiast geholpen. Hij kwam bij ons in München langs, waar we het project tot in detail bespraken en ideeën verzamelden. Een paar maanden later werd deze schoonheid geboren.
+ Lees meer
Meer over Chris Pfeiffer
Welke aanpassingen zijn er doorgevoerd specifiek met het oog op stunts?
We hebben aan de hand van de deskundige inbreng van Chris een paar wijzigingen doorgevoerd. Onze hoogste prioriteit was om ervoor te zorgen dat de motorfiets voor de gebruikers optimaal hanteerbaar was. We hebben de geluidsdemper geïnstalleerd tussen de aandrijflijn en de schokdemper. Daar wordt hij goed afgeschermd en hindert de bewegingen van de motorrijder op geen enkele wijze. En hij klinkt nog steeds fantastisch. Ook is er een vergrendelbare gashandgreep zodat je een constante snelheid kunt aanhouden zonder dat je je hand op de gashendel hoeft te houden. Aan de achterkant hebben we een tweede, grotere rem aangebracht. Deze kan met de middelvinger van de linkerhand worden bediend om het achterwiel af te remmen. En dan zijn er de voetsteunen op de vooras en op de zitting, de rode rolstang, en nog veel meer.
Hoe werd de motorfiets in Brazilië ontvangen? Daar werd hij voor het eerst gepresenteerd
Er heerste eerst nogal wat scepsis. De eerste vraag was: hoe kan een motor met één cilinder de kwaliteit en waarde die we van BMW Motorrad gewend zijn combineren? Maar hun mond viel open van verbazing toen de BMW Concept Stunt G 310 werd getoond: "Als dit het antwoord is, dan bent u hartelijk welkom in Brazilië, BMW!" Ze weten nu zeker dat als BMW een serieuze productiemotor kan ontwikkelen, dit merk nieuwe standaarden zal stellen.
+ Lees meer
Hoe vaak krijg je immers de kans om iets te maken dat zo cool is?

Ontwerper Alexander Buckan

Edgar Heinrich, hoofd Design bij BMW Motorrad, checkt het 'stuntachtergedeelte'.
Welke lakafwerking zou goed staan bij de G 310?
Ik weet dat zo niet, maar ik denk dat je het kunt vergelijken met een mooie vrouw. Als de verhoudingen goed zijn, ziet ze er goed uit en maakt het niet uit wat ze draagt.
Wat vind je het mooist aan deze fiets?
Niets! Dat klinkt misschien raar, maar een ontwerper is nu eenmaal nooit tevreden. Als je een schilder dezelfde vraag stelt over zijn laatste werk, dan zou je hetzelfde antwoord krijgen. Dat is de prijs die je betaalt om in een creatief beroep te werken. Als je geen grote honger hebt naar nieuwe uitdagingen, ga je achterover leunen en verliest je werk aan betekenis. Als je niet gedreven wordt om dingen te veranderen, blijft alles hetzelfde. Maar genoeg gefilosofeerd. Je vroeg me wat mijn rol was en misschien is het beste antwoord wel: om altijd het uiterste van ontwerpers te blijven vergen.
+ Lees meer

Opvallend anders.

De BMW Concept Stunt G 310.

Ontdek meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.