Ready, steady, race!

Met de HP4 RACE op het eiland Man.

Spectaculaire test op het eiland Man: Peter Hickman rijdt op de HP4 RACE op het Isle of Man TT-circuit, het snelste circuit ter wereld, en laat de toekomst zien met de innovatieve motorfiets op deze historische racebaan. Een testrit op de grens.

Als je racet, doe je dat om te winnen. En als je een motor als deze bouwt, dan doe je dat omdat je de beste motorfiets ter wereld wilt bouwen.

Josef Mächler, productmanager

Toen het eerste exemplaar van de HP4 RACE uit de fabriek van BMW Motorrad Berlijn kwam rijden, had industrieel monteur Süleyman Aktepe de carbon racer op de rol geprepareerd. Onderhoud is gepleegd, de technologische controle is uitgevoerd en de motor is goed bevonden. Nu is de motor klaar om vanuit de startopstelling op het eiland Man weg te spurten. Op dit eiland is het vijfde seizoen in volle gang en is dit anders zo rustige eiland in de Ierse Zee het middelpunt van de wereld, zoals elk jaar om deze tijd.

+ Lees meer

Tourist Trophy – het draait allemaal om het tarten van je eigen grenzen en om ze - in het ideale geval - te verleggen. Dat laatste is in elk geval wat Peter Hickman van plan is te doen. Op dit ongelooflijke spectaculaire circuit wil hij een testrit met de HP4 RACE maken waarbij hij tot het uiterste wil gaan en beruchte tegenstanders het onderspit doen delven: de Isle of Man TT.

+ Lees meer

Als deze is er geen andere

Het circuit - 61 kilometer schitterend landschap. Lanen omzoomd door eeuwenoud geboomte, kuddes grazende schapen, dorpjes. Langs stenen muurtjes en tuinschuttingen, waarachter toeschouwers staan toe te kijken met minstens zoveel adrenaline in hun lijf als de coureurs zelf. Geen ander parcours ter wereld kent zoveel bochten en heuvels of zoveel rechte stukken waar je alle remmen los kunt gooien. De vlag aan de start in Douglas gaat omhoog en Peter Hickman stuift de Snaefell Mountain Course op, die hij tot in de kleinste bijzonderheden kent. Elke top, elke afdaling en elke brug. Elke trottoirband en elk putdeksel. Op de Sulby Straight geeft de Engelsman weer gas bij om het maximale uit de 215 HP-motor te halen.

+ Lees meer
Ik haalde gemiddeld 193 km/u, ook al was het mijn eerste keer op deze motor. Daarna deed ik nog een paar wheelies. Om de toeschouwers maar ook mezelf een plezier te doen.

Peter Hickman, Racer

Op de Mountain Course.

Op de Mountain Course.

Peter Hickman rijdt twee rondes met de HP4 RACE op het circuit. Gemiddelde snelheid: 193 km/u – inclusief een paar wheelies in de vijfde en zesde versnelling. "Dat was volslagen uniek en bijzonder", aldus Peter bij zijn terugkomst in Douglas. Stralend vertelt hij over het gemak waarmee de motor zich laat beheersen. "Het was mijn eerste keer op de HP4 RACE en ik voelde me er helemaal senang bij. Je denkt misschien dat een motor van al dat carbon enigszins stroef en stijf wordt - maar niets is minder waar. De HP4 RACE is veel responsiever dan mijn eigen superbike".

+ Lees meer

Superbike als norm

Peter Hickman bevestigt wat projectmanager Christian Gonschor beschrijft als een bijzondere karaktertrek van deze exclusieve motor. Hij was degene die begin 2015 met een klein team de HP4 RACE lanceerde. Als voormalig teamleider rijwielgedeelte van het fabrieksteam voor de BMW superbike-WK en hartstochtelijk motorrijder had hij al gauw een visie - een die onlosmakelijk was verbonden met carbon. Carbonvelgen, een carbon achtergedeelte en bovenal: de kleinschalige industriële productie van een volledig carbon chassis - een mijlpaal. "De HP4 RACE tart alle grenzen", aldus Christian Gonschor. "Nooit eerder was een motorfiets zo licht, zo krachtig, zo exclusief en zo innovatief."

+ Lees meer

Ontwikkeld door racers.

Ontwikkeld door racers.

Met gebruikmaking van hoogwaardige materialen zoals titaniumschroeven, maar vooral ook carbononderdelen, hebben de ontwikkelaars het gewicht van de HP4 RACE weten terug te brengen tot 146 kg leeg gewicht. Dit is een consistente lichtgewichtconstructie. Daardoor is de motor lichter dan de allernieuwste fabrieksracers van de Superbike-WK en nauwelijks zwaarder dan fabrieksmotorfietsen uit de MotoGP. "We gingen te werk als professionele coureurs. Altijd streven naar het allerbeste, compromisloos, dat was onze benadering", zo weet productmanager Josef Mächler ons te vertellen. Zelf is hij ook wel op de racebaan te vinden en heeft een aantal testritten op de HP4 gedaan. "Iedereen die aan deze motorfiets heeft meegewerkt, is besmet met het racevirus."

+ Lees meer
We hebben een legende gecreëerd en schrijven er niet alleen een stukje bedrijfsgeschiedenis mee, maar ook een stuk geschiedenis voor iedereen die betrokken is geweest bij het scheppen van de HP4 RACE.

Christian Gonschor, projectmanager HP4 RACE

Uit het niets.

Uit het niets.

Josef Mächler stond dan ook te popelen om de motor te zien verschijnen tegen de fantastische achtergrond van het eiland Man. Peter Hickman beleeft aan de andere kant een van de vele hoogtepunten tijdens zijn testritten op de HP4 RACE. Nooit had hij tijdens de TT het podium gehaald, maar dit jaar was hij de sensatie met de S 1000 RR: vijf podiumplekken in vijf races, waaronder een tweede plek in de Senior TT en een zege in de "Joey Dunlop Championship Trophy" voor beste totaalprestatie. Niettemin zullen we zijn rit op de HP4 RACE nooit vergeten. "Ongelooflijk, zo makkelijk als de motor door de bochten gaat. Vooral op topsnelheid maakt het een enorm verschil op een circuit als dat van de Isle of Man TT, waar je op veel stukken er de vaart kunt inzetten. De motorfiets is de toekomst Een vliegensvlugge superbike, een absolute racemotor - geen twijfel mogelijk".

+ Lees meer

HP4 Race

spinner