Het beste van de custom- en racewerelden.

Hoe een Double R custom build by PRAËM de customizing wereld bezighoudt.

Wie had er ooit gedacht dat perfectie nog perfecter kon worden gemaakt? Met hun retro Double RR custom build, geïnspireerd door de jaren '70, heeft het customizing-team van PRAËM prestaties en stijl gecombineerd in een motorfiets die ook geschikt is voor de racebaan.

Sinds de uitvinding van de motorfiets passen mensen hun motoren al aan. Getalenteerde cutomizers hebben motoren aan hun smaak aangepast in bijna elke stijl die je zich maar kunt voorstellen. Maar de PRAËM S 1000 RR hoort waarschijnlijk in de top tien van meest gewilde cutom motorfietsen aller tijden. Ondanks alle modificaties die dit een fantastische old-school superbike maken, boet de Double R by PRAËM niet in op prestaties en is het nog steeds een uitstekende keuze voor de racebaan.

Gemaakt door de Berneron broers.

Gemaakt door de Berneron broers.

Twee Franse broers, Sylvain en Florent Berneron, zijn de mannen achter de custom motorfiets die de customizing wereld bezighoudt. Sylvain, die 27 jaar oud is, was vijf jaar lang lid van het Design Team van BMW Motorrad. Sylvains jongere broer Florent, 25 jaar oud, is tevens een gepassioneerde motorrijder. Als een voormalig helikoptermonteur brengt Florent de nodige technische vaardigheden mee. Samen vormen de broers het ideale team om exclusieve twee-wielers te bouwen.

+ Lees meer

Het beste van beide werelden.

Het beste van beide werelden.

Sylvain en Florent Berneron hebben ontelbare uren werk in de PRAËM S 1000 RR gestopt. "Wij wilden het beste van de race- en customwereld samenbrengen", zegt Sylvain. "Het maken van een racemotor is ook een vorm van customizing. Het was vroeger echt heel populair. Veel racemotoren waren prototypes gebaseerd op een wegmotor. Hetzelfde geldt bij het customizen: Je hebt een visie en maakt deze waar. En dan kijk je hoe het werkt.

+ Lees meer

20 kilo lichter dan het standaard model.

Iedereen die sportmotoren bouwt, weet dat er heel veel technisch werk bij komt kijken, maar bovenal precisie. Ondanks deze uitdaging, hebben de Berneron broers meer modificaties aan de Double R uitgevoerd dan op het eerste gezicht zichtbaar is. De brandstoftank is 50 mm langer dan de standaard, 70% ervan is opnieuw geconstrueerd van aluminium en is ontworpen om te passen bij een Stäubli endurance-stijl snelvul-tankdopsysteem. De voorkuip is gebaseerd op een Suzuka 8-uur endurance motor en heeft één lamp aan de rechterkant/ De seat is helemaal handgemaakt. De carbon wielen zijn ongeveer 5 kg lichter dan de lichtgewicht wielen op de S 1000 RR.

+ Lees meer

"Wij hebben Sicom carbon-keramische remmen gebruikt", zegt Sylvain. "Maar het voorste en achterste rijwielgedeelte zijn standaard, omdat wij de elektronische instellingen wilden behouden. Het voorste luchtinlaatsysteem is opnieuw ontworpen, zodat het past bij de kuip en de aanzuiggeluidsdemper is gemaakt van aluminium. De standaard motor is krachtig genoeg. Wij hebben echter een titanium 4-in-1 uitlaatsysteem van Akrapovič gebruikt. De radiator is ontworpen voor uithoudingsvermogen, dus die hebben wij niet nodig. Remmen en koelslangen beschikken allemaal over snelkoppelingen van Stäubli. Het subframe en de batterijdrager zijn door ons gemaakt.”

+ Lees meer
Je hebt een visie en maakt dit werkelijkheid. En dan kijk je hoe het werkt.

Sylvain Berneron

Ontworpen voor afstand

Als al het technische werk in de PRAËM S 1000 R nog niet voldoende is om je te overtuigen, kijk dan eens naar het lakwerk. De strategische keuze aan kleuren is een belangrijk element van custom motorfietsen en deze motor is geen uitzondering. Het oogverblindende design is geïnspireerd door de 1975 BMW Art Car van Alexander Calder. En terwijl deze PRAËM S 1000 RR absoluut een meesterwerk op wielen is, is dit tevens een racemotor klaar voor de racebaan.
Maar wat motiveerde twee jonge mannen om een custom motor te bouwen die zo duidelijk geïnspireerd is door de races van de jaren '70 en '80? "Dat wordt ons de hele tijd gevraagd", zegt Sylvain lachend. "Er zijn twee antwoorden. Ten eerste groeiden wij op in een race-familie. Ten tweede waren racemotoren toen net zo inspirerend als dat ze nu zijn".
+ Lees meer

De glorieuze dagen

De racemachines van de jaren '80 waren werkelijk magnifiek en memorabel. Het was dus heel belangrijk voor de Berneron broers om de belangrijkste elementen van die motoren te eren. De kuip en het achterste gedeelte doen denken aan iconische motoren, zoals de Suzuki XR69. De wielen doen tevens denken aan de van legering gemaakte Dymag-wielen uit die periode. De motorafdekkingen zijn gemaakt door PRAËM om de uitstraling van de jaren '70 te kopiëren. Doordat deze stijl wordt behouden, is er ook maar één koplamp.

+ Lees meer

"Het was ons doel om een motorfiets te maken die de vrijheid van persoonlijke interpretatie weergeeft, terwijl de basis van de originele motorfiets nog steeds duidelijk is. Wij wilden een motorfiets bouwen die prestaties en stijl combineert, in plaats van een motor die er alleen goed uitziet", zegt Sylvain. Om te oordelen of zij hierin geslaagd zijn, kun je de motor op veel verschillende evenementen bekijken. De PRAËM S 1000 RR wordt gepresenteerd als een officieel BMW Motorrad custom-project op de MotoGP in Frankrijk, het Wheels and Waves festival in Biarritz, BMW Motorrad Days en vele andere evenementen.

+ Lees meer
Meer verhalen waar je mogelijk interesse in hebt.
Geschikte motorfietsen.