Elektrisch geluid.

De E-LisaBad, een elektrisch motorfiets, schudt de customscene wakker.

Hoe ziet de BMW C evolution er langsbinnen uit? Krautmotors-eigenaar Rolf Reick wil dit uitvinden. Dus hij haalt de elektrische maxi-scooter uit elkaar en vormt deze om in een E-LisaBad dragster. De eigenaar van de cutom-shop wil gaan drag-racen met zijn creatie. Het maakt misschien niet veel lawaai, maar zal ongetwijfeld voor opschudding zorgen.

Hij bouwde een custom elektrische motorfiets en doopte die E-LisaBad. "Mijn oma heette Elisabeth", zegt Rolf Reick. "Ik denk dat dat past - ook al was mijn oma niet zo snel of zwaar". Hij lacht. Eigenlijk lacht hij bijna voortdurend als hij vertelt over hoe E-LisaBad is ontstaan. Het verhaal begint in mei 2017. De donomotor, de BMW C Evolution, komt aan in de werkplaats van Krautmotors in Heidelberg. Het is de eerste elektrische motorfiets die het heiligdom van de customshop van binnenin ziet.

+ Lees meer

Rolf had de C-evolutie getest en was enthousiast om de elektrische scooter om te bouwen. "Ontwerpers willen altijd revolutionair zijn, weg de betreden paden, voor opschudding zorgen of aandacht trekken. En ik denk dat dit project dit alles doet. Het geeft inspiratie voor nieuwe ideeën". Rolf wil meer doen dan alleen een stijlvolle custombike bouwen. Hij wil er ook mee dragracen. Hij wil zijn elektrische dragster zien racen tegen de benzineslikkende motorfietsen van deze wereld.

+ Lees meer

Lassen maar

Maar meneer Krautmotors heeft nog veel werk voor de boeg. Rolf gaat naar BMW Motorrad en volgt er een cursus over elektrische systemen, waar hij ook leert over de onderdelen van de motor die hij beter niet aanraakt. Hoogspanning is namelijk volledig onbekend terrein voor de ervaren custombike-bouwer. Na de opleiding kan hij de motor beginnen customizen - of liever demonteren. Als productontwerper ontwerpt hij meestal een motorfiets door schetsen te maken en een 3D-model op de computer te bouwen, maar dit project pakt hij aan als een echte custombike-bouwer. "Ik werk vanuit het buikgevoel. Ik maak enkele heel ruwe schetsen en de rest is artistieke vrijheid. Ik begin gewoon te lassen. Ik wil dat de motorfiets zichzelf vormt tijdens het proces, want ik weet niet op voorhand waar de reis naartoe gaat. Dit is echt leuk!", zegt hij – lachend, zoals altijd.

+ Lees meer

Rolf heeft vooral één ding nodig voor zijn werk: een goede sfeer. Zijn werkplaats lijkt op een woonkamer. De fauteuils en stoelen zijn echte designklassiekers. Hij schilderde de stoelen en zijn werkbank wit. De muren daarentegen zijn zwart en de kasten gestreept. "Ik deed dat in een opwelling, soms word ik het kleur beu na zes maanden, dan overschilder ik alles gewoon opnieuw". Maar Rolf gebruikt zijn 'woonkamer' niet alleen om te werken, hij luistert er ook naar muziek. Als bassist vindt hij de combinatie van motorfietsen en muziek op het Pure&Crafted-festival "helemaal geweldig". Het mag dan ook niet verwonderen dat hij de motor op het festival wil onthullen. De fiets wordt voorgesteld op het hoofdpodium, net voor de show van Interpol op zaterdagavond.

+ Lees meer
Ontwerpers willen altijd revolutionair zijn,

Rolf Reick

Testrit voor de dragstrip

Het belangrijkste dat moet gebeuren voor E-LisaBad aan het grote publiek wordt voorgesteld: een testrit. Design is immers niet het enige dat telt. Rolfs creatie moet rijdbaar zijn en een doel hebben. Een kuip of zadel is niet nodig voor de testrit. Voordat hij de motor gaat testen op een afgelegen weg buiten Mannheim, zal Rolf de C-Evolution verlagen. Achteraan komt er een slick en ook de schokdemper verdwijnt. Rolf staat bekend om zijn motorfietsen met stijf frame. Zelfs de sprintrace, die hij met E-LisaBad rijdt, wordt met een stijf frames gereden. Zijn testrit gaat starten. Burn-out. Rolf zit in een wolk van verbrande rubber en lacht.

+ Lees meer
Je wil hoog in toeren gaan en de motor laten brullen, maar je hoort niets natuurlijk.

Rolf Reick

Aan de startlijn plaatst hij zijn lange benen op de nieuw gemonteerde voetsteunen. Ze staan zo ver achteruit dat hij op de motor zit als een jockey op een renpaard. De machine blijkt inderdaad een waardige tegenstander op de racebaan te zijn. De C Evolution schiet weg als een raket en haalt de andere rijders op de eerste paar meters in. Het elektrische voordeel: pure versnelling. Maar voor Rolf is het toch even wennen. "Je kijkt naar je tegenstander, je wilt de motor heel luid laten brullen en er gebeurt natuurlijk niets". Natuurlijk willen hij en zijn E-LisaBad serieus worden genomen. Het gaat tenslotte om serieuze zaken. "Maar een beetje humor kan ook geen kwaad, dit is een feel-goodmotor", zegt Rolf. "Ik ben er dol op geworden."

+ Lees meer

Een futuristische motor met een retrolook.

De weken vliegen voorbij en Rolf werkt aan de kuip. Hij wil dat het old school is, maar met nieuwe, moderne structuren. Een futuristische motor met een retrolook. En hij wil zijn unieke stijl laten doorschijnen: ruw, onbewerkt en onafgewerkt. Een typische Reick-motor. "Ik ben niet iemand die motorfietsen poetst, de mijne ziet er altijd een beetje oud en ongepolijst uit, klaar, maar niet afgewerkt." Dan breekt de dag eindelijk aan. Het grote debuut op het Pure&Crafted-festival. Vlak voor Interpol het hoofdpodium betreedt, rijdt Rolf de dragster naar het podium. De steile schans op en in de schijnwerpers. E-LisaBad, de Pure&Crafted Signature Bike 2017, glimt in de avondzon alsof hij van een andere planeet komt.

+ Lees meer

De hoekige, donkere kuip van de elektrische custombike doet denken aan een sciencefictionfilm uit de jaren zestig. Het ontwerp is geïnspireerd op de landschappen en decor van Star Trek", zegt Rolf. "En mijn oma had een polygone koffieset uit de jaren 20, dus dat speelde ook mee in het ontwerp". Rolf verpakte de futuristische technologie van de C Evolution opzettelijk in een omhulsel uit het verleden. "Het is gemakkelijker voor mensen om iets helemaal nieuws te begrijpen als het bekende, vertrouwde elementen heeft". Na het debuut hangt Rolf nog urenlang rond bij het kampvuur, verdiept in de discussies waarvan hij hoopte dat zijn custombike die zou uitlokken.

+ Lees meer

Elektriciteit op de dragstrip

Hij voelt zich niet ongemakkelijk terwijl hij zijn futuristische Batmobile door de menigte benzineslikkende motors stuurt, waarvan vele nog onderdelen hebben die uit de begindagen van de motorgeschiedenis stammen. Hij is zijn E-LisaBad al gewend. Maar nu moet ze zichzelf nog bewijzen. Glemseck. Dragstrip. Ze is de eerste motorfiets van haar soort op deze racebaan. Stilletjes rolt Rolf naar de startlijn. De StarrWars Sprint, de zwaarste race in het universum. Hot-rodded dragsters met lange drijfstangen en zonder schokdempers staan op het punt om te racen op de voormalige rechte racebaan van de Solitudering in de buurt van Stuttgart. Geen van de motoren kan nog echt het bochtenwerk aan. Ze zijn allemaal uitsluitend ontworpen om op volle snelheid recht vooruit te rijden. E-LisaBad vormt hier geen uitzondering op.  

+ Lees meer

Aan de andere kant van de balen stro, die de rivalen van elkaar scheiden, staat een van de "snelheidvretende schroevendraaiers van het StarrWars-ras", zoals Rolf ze noemt. Ze zetten allebei gelijktijdig hun burn-out in. De ene brult, de andere piept. Iedereen lacht, ook Rolf. Dan geeft hij gas. De race blijft spannend tot het einde. Rolf komt raakt achterop voor de finish. "Scootertechnologie", zegt hij schouderophalend, "120 is het maximum". E-LisaBad verlaat de dragstrip, maar liet toch haar sporen na in de race. Na jaren van onderdompeling in het verleden, is een gezonde dosis toekomst naar de Solitudering gekomen. "Elektrische motorfietsen zijn gekomen om te blijven", zegt Rolf. "Weldra komt de dag dat je een caféracer wil kopen en dat de verkoper je vraagt: elektrisch of benzine?" 

+ Lees meer

C evolution

Urban Mobility

Ontdek meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
spinner