E voor engineering.

Een levenswerk in het teken van elektromobiliteit.

E voor elektrisch. E voor engineering. E voor Eva. Als we het over e-mobiliteithebben, dan hebben we het over engineering – en Eva Håkansson. De afgestudeerde werktuigbouwkundige doet er alles aan om de elektromobiliteit op de voorgrond te brengen, als duurzaam alternatief.

Er was geen aha-erlebnis. Duurzaamheid zit in mijn genen, ik ben me er altijd van bewust geweest. Het leek me gewoon altijd erg logisch.

Eva Håkansson

Dit is haar eerste keer in Berlijn. Ze heeft vijf uur de tijd om te gaan sightseeing onder de blauwe lucht van de hoofdstad. Maar Eva Håkansson laat de Brandenburger Tor en de Siegessäule links liggen en rijdt in plaats daarvan naar Spandau. De Zweedse gaat liever sightseeing in de fabriek van BMW Motorrad, en dan vooral bij de assemblagelijn van de elektrische maxi-scooter BMW C Evolution. Dit is waarschijnlijk niet iets dat je elke dag ziet. Maar Eva Håkansson heeft nooit geprobeerd om mainstream te zijn. In plaats daarvan is ze de vis die tegen de stroom in zwemt.

Op 27-jarige leeftijd stelde ze haar zelfgemaakte e-motorfiets voor in het Zweedse parlement. Later zette ze het record als de snelste vrouwelijke motorrijder ter wereld neer met haar elektro-streamliner, dat tot op vandaag niet is gebroken. Binnenkort haalt de afgestudeerde ingenieur haar pilootvergunning. Niet zozeer om te vliegen, maar om elektromobiliteit bij luchtvervoer verder te ontwikkelen. En dus doet ze wat ze altijd doet in Berlijn: voortdurend haar ongeëvenaarde kennis over e-mobiliteit uitbreiden; en educatief werk verrichten in podiumdiscussies rond de mobiliteit van de toekomst.

+ Lees meer

Mobiliteit van gisteren

"Sightseeing" in de BMW Motorrad-fabriek in Berlijn.

Nee, elektrische voertuigen zijn niet echt nieuw. Ze waren er al voor de eerste verbrandingsmotor over de grindpaden tufte. Trouvé stelde het eerste officieel erkende elektrische voertuig voor in 1881 tijdens de Exposition d'Électricité in Parijs. Het voertuig reed 12 kilometer per uur en had een bereik van 14 tot 26 kilometer. Terwijl het meeste transport in de VS rond 1900 elektrisch was, schoof de uitvinding van de elektrische startmotor en de toename van de wereldwijde olieproductie al snel de verbrandingsmotor naar de voorgrond. Tien jaar later verdween de elektrische auto grotendeels uit het straatbeeld om pas terug te keren naar het collectieve geheugen van de mens omwille van luchtverontreiniging, duurzaamheid en klimaatverandering.

+ Lees meer

Zittest op de BMW C Evolution.

Eva Håkansson was echter veel eerder betrokken bij het onderwerp dan de gemiddelde mens. Sinds haar geboorte in 1981 om precies te zijn. Haar vader ontwikkelde elektrische scooters in de jaren zeventig, die later werd gevolgd door energiezuinige e-racemotorfietsen en 's werelds eerste elektrische trialmotor. Eva groeide tussen de elektrische voertuigen. Toen haar oudste broer op 16-jarige leeftijd een prijs won voor jong talent met een zelfgemaakte hybride auto, was de ambitie van Eva gewekt. Ze spendeerde haar tijd aan wetenschappelijke projecten en won verschillende prijzen. Op 19-jarige leeftijd vertegenwoordigde ze Zweden op de Science and Engineering Fair in Detroit en won later het Science Symposium in Londen. Daarop volgden talloze prijzen, meest recentelijk de Signs Award, waar Eva werd geëerd door prins Leopold van Beieren in de categorie "Passie voor communicatie".

+ Lees meer

Accelaratie en opwinding

Je kunt nooit genoeg weten: Eva inspecteert de BMW C Evolution op de productielijn.    


De voormalige racer was verbaasd over Eva's gepassioneerde toewijding, maar vooral over de snelheid die ze uit een elektrisch voertuig haalde in Bonneville Salt Flats, Utah. Met haar zelfgemaakte elektrische streamliner nam Eva Håkansson het op tegen andere gekke snelheidsfreaks op het zoutmeer en vestigde het record in 2014. Sindsdien wordt ze beschouwd als de snelste vrouwelijke motorrijder ter wereld. Dit is niet alleen een kwestie van de spanning opzoeken die snelheid met zich meebrengt, maar veeleer de opwinding die ze haalt uit de technische prestaties. Ze bouwde zelf haar voertuig en investeerde er ontelbare uren, liters bloed, zweet en tranen in. Ze ontwikkelde en ontwierp het door al haar kennis aan te wenden. "Ik heb de drang om dingen uit te proberen die niemand eerder heeft gedaan. Het is ongelooflijk bevredigend om de grenzen van technologie en mijn eigen capaciteiten uit te dagen."

+ Lees meer

"Degenen die van acceleratie houden, zullen gek zijn op elektrische voertuigen", zegt Eva Håkansson.

Wanneer Eva de grenzen van de technologie bereikt en records neerzet, wordt ze opgemerkt - en daar draait het om voor haar. Het plan is om de aandacht te gebruiken om te strijden voor - je kunt het ongetwijfeld zo noemen - haar levenswerk. "Ik wil laten zien dat elektrische voertuigen snel en sexy kunnen zijn." De beslissing om te kopen wordt bepaald door emoties, dus moet elektro een statussymbool worden en tegelijkertijd intelligent lijken - dit zal de mensen aanzetten om het te kopen. Als we op deze planeet willen blijven leven, we moeten actie ondernemen. Ik zie een duidelijk trend richting autonoom rijden. En niets is geschikter dan elektrische voertuigen, want ze gemakkelijk te besturen."

+ Lees meer
De nacht doorwerken en zie hoe een idee zich ontwikkelt. Het vormt zich in mijn hoofd, ik voer het uit met mijn handen en zie hoe het vorm krijgt.

Eva Håkansson

C evolution

Urban Mobility

Ontdek meer

Hier om te blijven

Eva staat bekend om haar gepassioneerde discours over het e-mobiliteit.

Na de hoogte- en dieptepunten die het elektrische voertuig in de afgelopen decennia heeft gekend, is de ontwikkeling van de lithiumbatterij voor mobiele telefoons belangrijkste motor geweest voor de doorbraak van e-mobiliteit. De discussie over volledig nieuwe milieuproblemen is aangewakkerd; het gaat over het weggooien van de batterijen, of over waar de voeding voor de voertuigen vandaan komt. Maar Eva is er zeker van: "Elektromobiliteit is hier om te blijven". Ze kwam al in 2005 tot deze conclusie terwijl ze haar bachelorscriptie over milieuwetenschappen schreef, die ze volgde met een master en een doctoraal proefschrift in de werktuigbouwkunde.

+ Lees meer

"E-mobiliteit is niet de toekomst, maar het heden en het is hier om te blijven", zegt Eva Håkansson.

"Elektrische voertuigen zijn onverslaanbaar vanuit een technisch oogpunt: ze zijn extreem efficiënt, stil, emissievrij en niet afhankelijk van een enkele energiebron. Het maakt niet uit voor het voertuig, en dus ook niet voor de consument, of de elektriciteit wordt opgewekt uit zonne-energie of waterkracht. Het is dus niet onderhevig aan verandering." Daarom gaat ze de dialoog aan in podiumdiscussies, voor een publiek van deskundigen en niet-deskundigen. De ontwikkeling draait op volle toeren vooruit en Eva staat in het middelpunt. Ze gelooft dat de belangrijkste periode in de evolutie van elektromobiliteit nog moet komen - en ze wil er deel van uitmaken. "We hebben alleen deze planeet en ik ben er rotsvast van overtuigd dat we hier de juiste richting uitgaan."

+ Lees meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
spinner