Overal op de weg, overal thuis.

Elke GS is een mijlpaal.

Elk succesverhaal heeft een begin. Voor de GS begon het allemaal in 1980, toen BMW Motorrad met de R 80 G/S 's werelds eerste grote dual-sportmotorfiets voorstelde in Zuid-Frankrijk. Sindsdien heeft de fabrikant de standaard gezet in dit segment. En schreef het ene succesverhaal na het andere.  

De weg naar de eerste enduro.

De weg naar de eerste enduro.

1978 tot 1980: Het leidt geen twijfel dat de oorsprong van de BMW GS terug te vinden is in de offroadsport. Fabrieksingenieurs en monteurs ontwikkelden hun eigen motorfietsen en bouwden een prototype dat zonder officiële ontwikkelingsopdracht kon worden goedgekeurd voor inschrijving op de weg. Dit prototype trok zowel on- als offroad aandacht omwille van de uitmuntende rijeigenschappen, bijvoorbeeld tijdens de Six Days. Het management van BMW Motorrad GmbH was onmiddellijk overtuigd en gaf het project groen licht. In minder dan 21 maanden stelde BMW de resultaten voor aan het publiek.  

+ Lees meer

Een nieuwe voertuigklasse

Een nieuwe voertuigklasse

1980 tot 1987: Een allrounder voor offroad en touring? Ja, dat bestaat. Met de R 80 G/S werd de ultieme combinatie van on- en offroad bereikt - gewoon G/S (Gelände/Straße). Dit betekende onmiddellijk het ontstaan van het grootschalige motorfietssegment voor dual-sport, waarin BMW Motorrad sindsdien heer en meester is. Asfaltwegen, landwegen of onverhard terrein, het maakt niet uit, de rijder heeft de motorfiets op elke ondergrond onder controle en kan genieten van het uitstekende comfort, zelfs tijdens lange ritten. De enkelzijdige swingarm is een technisch hoogtepunt - de achterwielophanging wordt monolever genoemd.  

+ Lees meer

De tweede generatie.

De tweede generatie.

1987 tot 1996: Met het nieuwe topmodel R 100 GS wordt vooral ingezet op meer vermogen. De volledig herwerkte GS zou de krachtigste en snelste Enduro op de markt worden. Op het achterwiel zorgt de BMW Paralever, een enkelzijdige swingarm achteraan met koppelsteun, voor een beter weggedrag als je offroad gaat en garandeert het een ongekend rijcomfort op verharde wegen. Spectaculaire finale: aan het einde van de productieperiode komen de standaardmodellen R 100 GS PD Classic en de R 80 GS Basic op de markt.  

+ Lees meer

Vierkleppenmotoren en Adventure.

Vierkleppenmotoren en Adventure.

1994 tot 2003: BMW Motorrad blijft zichzelf heruitvinden. In 1994 verschijnt de R 1100 GS op de markt, de eerste enduro met een vierkleppenmotor. Hij maakt indruk met een lichte offroadbesturing, gecombineerd met voortreffelijke eigenschappen om over de weg te touren. De opvolger R 1150 GS schrijft verder aan het succesverhaal van de BMW Motorrad dual-sportmotorfietsen, net als de R 1150 GS Adventure, dat in 2002 werd geïntroduceerd en is afgestemd op de behoeften van langeafstandsreizigers.  

+ Lees meer

De eencilinder GS.

De eencilinder GS.

2000 tot 2007: Na het grote succes van de "Funduro"-modellen F 650 en F 650 ST stelde BMW Motorrad in 2000 een herwerkte versie van de eencilindermachine voor. Met de F 650 GS en de F 650 GS Dakar kunnen ook beginners genieten van dat typische endurogevoel. Met de watergekoelde eencilinderunit is de nieuwe aanwinst van de familie voldoende gemotoriseerd en blijkt het de ideale motorfiets voor het dagelijkse leven te zijn. De "kleine" heeft duidelijk ook het winnaars-DNA dat zo typerend is voor de GS: op de Dakar 1999 en 2000 ging hij als eerste over de finishlijn.  

+ Lees meer

De BMW R 1200 GS.

De BMW R 1200 GS.

2004 tot 2012: BMW Motorrad blijft met succes aan de motor sleutelen en brengt de GS opnieuw uit in 2004. De motorfiets heeft nu meer vermogen, kracht en koppel, en wordt 30 kilo lichter. Dit zorgt voor nog dynamischere prestaties op divers terrein. In 2005 volgde de R 1200 GS Adventure voor de globetrotters. De R 1200 GS werd sinds de introductie ervan steeds weer tot in het kleinste detail verbeterd: dankzij de ESA (Electronic Suspension Adjustment) die sinds 2008 beschikbaar is, kan de rijder het chassis en de ophanging aanpassen aan de rijomstandigheden tijdens het rijden.

+ Lees meer
Download.
  • Special edition 30 years GS
    PDF   |   5.69 MB   |   English

Andere familieleden

BMW-enduro's met paralleltwin.

BMW-enduro's met paralleltwin.

Sinds 2008: De F 800 GS en F 650 GS zijn de opvolgers van de F 650 GS met een eencilindermotor. In het modeljaar 2008 stelde BMW Motorrad de volledig herontwikkelde enduromodellen met vloeistofgekoelde lijnmotor en kettingaandrijving naar het achterwiel voor. Met de twee motorfietsen kunnen rijders zelfs in het middenbereik puur avontuur beleven - met een uitstekende wegligging. Sinds ze op de markt zijn gekomen, staan deze twee modellen - die geschikt zijn voor lange afstanden - aan de top in de inschrijvingsstatistieken.  

+ Lees meer

De watergekoelde R 1200 GS.

De watergekoelde R 1200 GS.

Sinds 2013: De icoon wordt nóg beter. De volledig herontworpen boxermotor luidt een nieuw tijdperk in voor de R 1200 GS. De BMW Motorrad-ingenieurs hebben voor het eerst een watergekoelde motor in het succesmodel gemonteerd. Daarnaast heeft de motorfiets nu meer pk en nog betere prestaties omwille van de verhoogde rijstabiliteit en rijrespons dankzij de semiactieve Dynamic ESA-ophanging. De rijder kan kiezen tussen vijf verschillende rijmodi.  

+ Lees meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner