Gemaakt om te winnen.

Motorfietsen van BMW zijn direct op weg naar succes.

Van de Six Days van de jaren twintig tot de viervoudige overwinning op de Dakar-rally: de offroad sportgeschiedenis van het blauw-witte merk begint met de eerste BMW-motorfiets. En de renners zijn dol op spectaculaire BMW overwinningen en kampioenschappen.  

Het begin van de offroadsport.

Het begin van de offroadsport.

De R32 is nog niet officieel onthuld, maar staat al aan de start van een offroadrit: hoofdontwerper Max Friz nam deel aan de "rit door de bergen van Beieren" in 1923 met de eerste door hem ontwikkelde BMW-motorfiets. In 1926 zette BMW-ingenieur Rudolf Schleicher het eerste internationale succes neer op de beroemde Six Days in Engeland - als privérijder behaalde hij de gouden medaille op een standaard R 37.  

+ Lees meer

Opeenvolgende internationale successen.

Opeenvolgende internationale successen.

Tijd voor teamspirit: voor de internationale Six Days zorgde BMW voor een Duits nationaal team. In 1933 haalden coureur en wereldrecordhouder Ernst Henne samen met Josef Stelzer en zijspanduo Josef Mauermayer/Ludwig Kraus in Wales voor het eerst de overwinning voor Duitsland - op 33 PK Boxer-machines type R 16. Een jaar later herhaalde het team hun schitterende prestatie. Ook in 1935, ditmaal op de legendarische BMW-compressormodellen, gingen Duitsland en BMW met de titel aan de haal.  

+ Lees meer

Nieuwe start met grootse namen.

Nieuwe start met grootse namen.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog zou het niet tot het begin van de jaren vijftig duren tot BMW weer deelnam aan offroadsportevenementen. Dit is het moment waarop het succes en de grote namen ontstonden. Georg en Hans Meier, Walter Zeller of het team Ludwig Kraus/Bernhard Huser en Max Klankermeier/Hermann Wolz wonnen talloze medailles op nationale en internationale wedstrijden. Hun motorfietsen zijn voorzien van eencilinders van 250 cc en krachtige boxers van 500 cc en 600 cc.  

+ Lees meer

Liefhebbers en nieuwe talenten.

Liefhebbers en nieuwe talenten.

Halverwege de jaren vijftig ontbond BMW zijn raceafdeling. Dit leidde tot een generatiewisseling bij de coureurs. Jonge talenten zoals Sebastian Nachtmann, Kurt Tweesmann of zijspancoureur Karl Ibscher wonnen in de jaren zestig opeenvolgende Duitse kampioenschappen voor BMW. Van 1970 tot 1972 won Herbert Schek driemaal na elkaar het Duitse kampioenschap voor BMW. Dit zouden een tijdlang de laatste titels zijn voor BMW-offroadsporters, want tweetaktmotoren zouden al snel de scene domineren.  

+ Lees meer

Een nieuw BMW-fabrieksraceteam

Een nieuw BMW-fabrieksraceteam

Na een wijziging in de regelgeving voor Duitse kampioenschappen in de jaren zeventig werd offroadsport opnieuw interessant voor viertaktmotoren. Laszlo Peres van de BMW-testafdeling kwam aan de start met een licht, zelfgemaakt prototype en haalde onmiddellijk de tweede plaats in het Duitse kampioenschap. Daarop stuurde BMW in 1979 een fabrieksteam naar de race. Richard Schalber werd Duits kampioen en haalde de derde plaats in het Europese kampioenschap. Een jaar later werd Werner Schütz Duits kampioen en won Rolf Witthöft het Europese kampioenschap.  

+ Lees meer

Parijs-Dakar

Succesverhalen in de woestijn.

In de jaren tachtig nam het avontuur de offroadcoureurs de woestijn in. De "Parijs-Dakar", de meest veeleisende rally ter wereld, vond voor het eerst plaats in 1979. In 1981 haalde de Fransman Hubert Auriol de eerste overwinning voor BMW, iets wat hij twee jaar later herhaalde. De ambitie was aangewakkerd: in 1984 en 1985 stuurde BMW een fabrieksteam voorzien van woestijnbestendige aanpassingen naar de "Parijs-Dakar". De Belgische Gaston Rahier reed op zijn GS twee opeenvolgende jaren door zand, stof, hitte en kou naar de top van het podium. De spirit of GS krijgt vorm.  

+ Lees meer

Stevig in de handen van BMW.

Op naar een dubbele overwinning: in 1984 en 1985 stuurde BMW een fabrieksteam voorzien van woestijnbestendige aanpassingen naar de "Parijs-Dakar". De Belgische Gaston Rahier won de rally in 1984 op de fabrieksmachine GS 1000, Auriol eindigt tweede. Slecht een jaar later doet Rahier dit nog eens over en zegeviert hij op de 75 HP Boxer-machine. Hij was opnieuw de eerste over de finish op de traditionele laatste etappe bij Lac Rose in Dakar. Hun successen inspireren tot op vandaag ingenieurs bij BMW Motorrad: de Concept Lac Rose is een referentie naar de rallylegendes en een eerbetoon aan de winnende motorfiets.  

+ Lees meer

Frans erfgoed.

Een conceptmotor, een combinatie van customizing- en rallygeschiedenis: de Concept Lac Rose.

Meer informatie

De lijst met winnaars wordt steeds langer

Rally's in Egypte en Mexico.

Rally's in Egypte en Mexico.

BMW staat ook op de lijst van winnaar bij de Pharaons-rally in Egypte de Baja California in Mexico. Eddy Hau haalde in 1988 het nieuws als privécoureur door het Marathonklassement voor bijna-serieproduceerde motoren te winnen op zijn BMW in de "Parijs-Dakar". BMW-ingenieur Jutta Kleinschmidt ondervond ook aan den lijve hoe veeleisend een rally kan zijn: in 1992 stond ze aan de leiding van het vrouwenklassement.  

+ Lees meer

De Comeback

De eencilinder doet zijn intrede.

De eencilinder doet zijn intrede.

De pauze duurde meer dan tien jaar. In 1998 vierde BMW Motorrad zijn terugkeer naar de rallysport met een fabrieksteam. Ditmaal staan de ééncilindermodellen gebaseerd op de F 650 aan de startlijn van de "Dakar". In 1999 sleepte de Fransman Richard Sainct de vijfde Dakar-overwinning voor BMW Motorrad in de wacht. Maar de grootste triomf volgde een jaar later: BMW Motorrad nam de eerste vier plaatsen in. Richard Sainct nam wederom de winnaarstrofee mee naar huis, en achter Oscar Gallardo - maar nog steeds voor Jean Brucy met hun eencilindermodellen - eindigde Jimmy Lewis met zijn BMW Motorrad R 900 RR op de derde plaats met een bokser.  

+ Lees meer

On- en offroad

HP2 Enduro aan de start.

HP2 Enduro aan de start.

Na het seizoen van 2001 trok BMW Motorrad zich terug uit het kampioenschap voor fabrieksrally en spitste zich meer toe op wegracing met de Boxercup. Toch bleef BMW Motorrad betrokken bij offroadsport en ging in 2005 weer van start met de HP2 Enduro. Tot en met 2008 stond de standaard offroadboxer aan de startlijn op offroadraces - zoals de Duitse, Oostenrijkse en Italiaanse cross-countrywedstrijden.  

+ Lees meer
Meer verhalen die interessant voor je kunnen zijn.
Geschikte motorfietsen.
spinner