De BMW M 1000 RR 50 Years M
24 mei 1972. BMW Motorsport GmbH, de huidige BMW M GmbH, start met haar werk. Het doel is duidelijk gedefinieerd – en voor die tijd revolutionair: Alle racesportactiviteiten van BMW worden onder één dak gebundeld en geprofessionaliseerd. De motorsport met zijn vele uitdagingen wordt brandstof voor de bouw van voertuigen en motoren. Het karakteristieke herkenningsteken is het iconische BMW Motorsport embleem met de drie kleuren blauw, rood en paars.
De M RR 50 Years M: Bijna 100 jaar motorracingspirit en 50 jaar motorsportgeschiedenis verenigd in een exclusieve bike.
”Astrid Neudecker,
Product Manager
BMW M staat al 50 jaar voor prestatiedrang en passie, voor racetechniek en successen alsmede voor perfectie en topprestaties bij auto's en motorfietsen - en dat wereldwijd. Dit historische DNA is verenigd in de M RR 50 Years M. Met de buitengewone genen is dit model geschapen voor iedereen met bijzonder hoge eisen aan performance, exclusiviteit en individualiteit.
M op het eerste gezicht
Born on the Racetrack
De M RR 50 Years M wordt standaard geleverd met M Competition pakket met M carbon- en gefreesde onderdelen, M Endurance ketting, een geëloxeerde zwenkarm van aluminium, het duopassagierspakket alsmede de activeringscode voor de M GPS laptrigger.
Meer dan een symbool
Meer dan een symbool
Blauw voor BMW, rood voor de motorsport en donkerblauw voor de unieke combinatie van de twee: Het uniforme uiterlijk was al in 1972 revolutionair. In 1978 werd het logo aangevuld met de drie bij de letter M hellende gekleurde strepen, die de snelheid en dynamiek benadrukken. Het is ontworpen door Giorgio Giugiaro, Italdesign. En tot op de dag van vandaag is er niets van de glans verloren gegaan.
Racing DNA tot in het detail
Racing DNA tot in het detail
Ook buiten de weg is de M RR 50 Years M compromisloos op performance gericht: Want met de M Cover Kit, de montagestandaard Sport met de montagestandaardbevestigingen alsmede het motorfietstapijt is de M RR klaar voor elk racecircuit en voor nieuwe successen.
Een bedrijf is als een mens. Als het sport, is het goed getraind, enthousiast, krachtiger.
”Robert A. Lutz
Lid van de Raad van Bestuur 1972 van BMW AG voor verkoop
Ikonen van de M Motorsport geschiedenis

Prestaties in praktijk gebracht
In 1973 start de BMW 3.0 CSL in het Europees kampioenschap toerwagens als eerste racewagen met de kleuren van het M logo. Kleuren het de volledige teamoptreden bepalen en zo de onnavolgbare teamgeest ondersteunen. De CSL staat voor Coupé Sport lichtgewichtconstructie. En niet zonder reden: door compromisloos werk aan het voertuig was er bijna 200 kg aan gewicht bespaard.
In 1976 rijden Helmut Dähne en Hans Otto Butenuth in de Production-TT bij de legendarische Senior Tourist Trophy in de seriemachineklasse tot een cilinderinhoud van 1000 cc op het Isle of Man de snelste tijd. Ook hieraan was veel werk voorafgegaan: Een R 90 S was geoptimaliseerd voor de racesport en met een nieuwe uitstekende bekleding verbeterd. Ook in de afgelopen jaren hebben onze RR en M RR modellen steeds weer de TT gevormd.

Meeslepend enthousiasme
In 1978 verschijnt de supersportwagen BMW M1 in de M1 Procar-serie aan de start. Voor het eerst is – behalve de strepen – ook het M logo op een voertuig te zien. Consequent: want ook het tot op heden indrukwekkende carrosserieontwerp van de M 1 is afkomstig van Giorgio Guigiaro. De wegversie maakte destijds niet alleen furore vanwege het uiterlijk, maar ook als 'snelste sportwagen van Duitsland'.
In 1985 staan de M kleuren weer eens helemaal bovenaan het erepodium: De Belg Gaston Rahier wint op zijn fabrieksmachine GS 1000 voor de tweede keer op rij de rally Parijs Dakar. Nadat Hubert Auriol in de voorgaande jaren 1981 en 1983 al met zijn BMW succesvol was. Zelfs in dun bevolkte wereldregio's zijn blauw, rood en paars nu een begrip voor performance, teamspirit en overwinningen in de motorsport.