„ 

De automatisering van de koppelings- en schakelbediening zorgt voor een geheel nieuwe rijervaring."

Meer plezier dankzij verlichting

De Automated Shift Assistant onderscheidt zich door het slimme functionele ontwerp, waarbij twee elektromechanische actuators de koppeling en het schakelen van de conventionele transmissie met zes versnellingen automatiseren. Er is geen handhendel meer voor de handmatige koppelingsbediening, waardoor het wegrijden, stoppen en manoeuvreren heel eenvoudig is. Verder wordt het rijden met de ASA steeds belangrijker vanwege de snelle, aan toerental en belasting aangepaste schakelingen en het daaruit voortvloeiende nauwkeurige wisselen van versnelling. Bovendien vormt de ASA een nog directere verbinding met de krachtige boxermotor, omdat de nauwkeurige koppelingsbediening het nog gemakkelijker maakt om het rijplezier te regelen via de gashendel en het schakelpedaal.

+ Lees meer

Schakelmodus 'M'

In de schakelmodus 'M' kan de versnelling zoals voorheen met het schakelpedaal worden gewisseld. Daardoor beslist de berijder zelf wanneer er wordt geschakeld. Als het toerental in de gewenste versnelling binnen het maximale en minimale toerental ligt, wordt er direct geschakeld. Als het toerental onder het minimale toerental van de versnelling ligt, wordt er ook in de handmatige modus automatisch teruggeschakeld. Daardoor wordt vermeden dat de motor afslaat.

Schakelmodus 'D'

In de schakelmodus 'D' maakt de Automated Shift Assistant gebruik van al zijn mogelijkheden. Perfect uitgevoerde automatische schakelingen met een soepele onderbreking van de trekkracht genereren een efficiënte acceleratie van de motor en dragen bij aan meer rijstabiliteit. Bij het opschakelen wordt daardoor de bij een conventionele versnellingsbak ontstane schakeldruk en in combinatie daarmee het risico van helmcontact van berijder en passagier bijvoorbeeld zo veel mogelijk voorkomen. Op terrein en bij hellingen is dankzij de krachtige boxermotor een vrijwel speels wegrijden met betere voertuigbeheersing mogelijk. In de dynamische modus krijgt het woord rijplezier zo nog eens een geheel nieuwe betekenis.

ASA beleven – met deze modellen

Een systeem voor elk terrein

Of het nu gaat om een Alpenpas, een provinciale weg of een offroad-avontuur: met ASA begint een nieuw hoofdstuk in het motorrijden: automatisch, intuïtief, altijd onder controle – en dat in alle segmenten.

R 1300 GS

Onverwacht licht en maximaal variabel: het topmodel van de grote Adventure-motorfietsen. Let’s set the pace together.

R 1300 GS Adventure

Zo comfortabel ben je nog nooit aan een avontuur begonnen: de actieradius van 30 l, geautomatiseerde schakelassistent, geoptimaliseerde ergonomie en nog veel meer features maken het mogelijk.

R 1300 R

Uiterst wendbaar en ongelofelijk veelzijdig: deze dynamische roadster brengt boxergenot in optima forma op de weg en is altijd klaar om de ene bocht na de andere te nemen.


R 1300 RT

Gebouwd om te toeren: de BMW R 1300 RT staat synoniem voor ultiem rijplezier op lange afstanden. De superieure uitrusting zorgt voor volledige controle in elke situatie.  

R 1300 RS

Tjokvol technische highlights: onze sportieveling voor de lange afstand. Met zijn krachtige boxerpunch is hij klaar voor de marathon en snelle tussensprints.

Ontspannen rit en volledige controle

Het terugschakelen verloopt in totaal erg harmonisch om voor zo weinig mogelijk onrust in het onderstel te zorgen. Diverse rijmodi zorgen voor het perfecte schakelgedrag en brengen in combinatie met de adaptieve cruise control of de Front Collision Warning de toekomst van het motorrijden dichterbij. Bovendien wordt de rit met de ASA ontspannender en kan intensiever worden ervaren zonder de controle over de rijsituatie te verliezen, omdat er minder concentratie vereist is voor het bedienen van de koppelingshendel en gasdraaigreep.

+ Lees meer

Elektromechanische actuators voor koppeling en schakeling in combinatie met uitgekiende elektronische regeling."

 ”

Transmission Control Unit

Transmission Control Unit

Twee elektronisch geregelde actuators activeren de koppeling en schakeling, waardoor het wegrijden eenvoudiger is en schakelprocedures automatisch verlopen. De wens van de berijder om te schakelen wordt via een schakelhendelsensor doorgegeven aan de regeleenheid, die wordt bediend door het conventionele schakelpedaal. Overige sensoren bepalen het toerental van de ingaande transmissieas alsook de koppelingspositie. Deze waarden worden voor het modelleren en regelen van de koppeling, schakelactivering en toestandregeling doorgegeven aan de TCU-regeleenheid (Transmission Control Unit), die nauw verbonden is met de motorregeling. De koppeling wordt bediend door een elektromechanische actuator in combinatie met een hydraulisch systeem met een directe hydraulische verbinding tussen de druk- en trekcilinder van de koppeling. De actuator regelt de vereiste slip van de koppeling, activeert de koppeling bij schakelingen en opent de koppeling bij het stoppen.

+ Lees meer

De voordelen van de Automated Shift Assistant (ASA) in een oogopslag

  • De berijder hoeft de koppeling niet meer zelf te bedienen
  • Dynamische en comfortabele schakelprocedures voor nog meer motorervaring
  • Selectie uit geautomatiseerde en handmatige schakelprocedures
  • Automatische aanpassing van het schakelgedrag aan de dynamische voorkeuren van de berijder in de geautomatiseerde modus D.
  • Eventueel afslaan van de motor door ongunstige schakelprocedures wordt voorkomen. 
+ Lees meer

Avontuur kent geen grenzen

Het verhaal van Oskar Schneider: hoe de geautomatiseerde schakelassistent hem na een ongeval weer op de motor kreeg.

Het verhaal van Oskar Schneider: hoe de geautomatiseerde schakelassistent hem na een ongeval weer op de motor kreeg.

spinner