ABS gedeeltijk integraal
Remmen - zo eenvoudig en veilig was het nooit.
De juiste remtechnologie is zeer op twee vlakken zeer belangrijk voor motorrijders, omdat alleen de betrouwbare technologie van het remsysteem in combinatie met de werkelijke vaardigheden van de motorrijder kritieke rijsituaties kan omzeilen. In gevaarlijke situaties die onverwacht optreden, kunnen zelfs geoefende motorrijders het voorwiel blokkeren of een vergrendeling van het achterwiel veroorzaken. Daarom is een modern antiblokkeersysteem (ABS) dus onderdeel van de veiligheidsuitrusting van elke hoogwaardige motorfiets. Dit is waarom BMW Motorrad, als eerste fabrikant ter wereld, standaard ABS aanbrengt in al zijn modellen.
Of je een beginner of ervaren motorrijder bent, ABS maakt remmen gemakkelijker en veiliger. Tijdens natheid en in noodsituaties, alleen of met duopassagier, met of zonder bagage - dus eigenlijk onder alle omstandigheden. Dit biedt de rijder de altijd optimale stopafstand, zonder het risico op vallen vanwege de vergrendeling van de wielen.
Afhankelijk van het type motorfiets worden er verschillende ABS-systemen van BMW Motorrad gebruikt: ABS of ABS met gedeeltelijk integrale functie. Beide systemen voorkomen dat de wielen in een noodsituatie waarbij geremd wordt zullen blokkeren aan de hand van elektronisch geregelde hydraulica. Hiervoor meten de wielsensoren de snelheid waarmee het voor- en achterwiel draaien, zodat er direct geïdentificeerd kan worden of er een wiel wordt geblokkeerd. De sensorensturen de meetimpuls naar een processor, die een drukmodulator in het hydraulische remcircuit van het voor- of achterwiel activeert. De geregelde drukmodulator reduceert in een fractie van een seconde de remdruk en verhoogt deze weer. Dit garandeert dat er altijd voldoende remdruk beschikbaar is op het remsysteem van het overeenkomstige wiel, in het controlebereik van de ABS. Zo wordt voorkomen dat het wiel de blokkeringslimiet bereikt.
De Integrale ABS van BMW Motorrad werkt met een remservo in de versie I-ABS I. Een elektrisch bediende hydraulische pomp ondersteunt de remdruk die hier gegenereerd wordt door de remhendel en cilinder. Voor modellen gebouwd sinds 2007 is er een verfijnder regelsysteem aangebracht, dat werkt zonder een remservo (I-ABS II). Bij gedeeltelijk integrale remsystemen, past de hendel van de handgreep de remmen toe op beide wielen, terwijl de hendel van de voetrem alleen het achterwiel remt. ABS-systemen bieden een duidelijk verhoogde veiligheid in vergelijking tot conventionele remsystemen, zoals regelmatig beschreven in motorfietstesten.
De regelelektronica en de hydraulica van de remservo van het ABS-systeem zitten in de centrale drukmodulator van de integrale rem. Drie processoren garanderen de hoogst mogelijke veiligheid van het systeem. Twee microcontrollers regelen parallel het regelsysteem, terwijl een derde het proces bewaakt. Elke keer als de contactsleutel wordt ingeschakeld, voert het systeem een zelftest uit en tijdens deze zelftest knipperen de ABS-indicatielampjes op het instrumentenpaneel. Ze worden automatisch uitgeschakeld zodra de snelheidssensoren een overeenkomstig signaal verzenden en het systeem foutloos werkt.
Voor offroad-gebruik kan de ABS van BMW Motorrad, op geschikte modellen, eenvoudig worden uitgeschakeld door de ABS-knop tijdens de zelftest in te drukken.
+ Lees meer