Adaptieve koplamp.
Het dimlicht dat standaard is aangebracht in de koplamp bestaat uit een beweegbare xenon-projectiemodule, die in het midden met een reflectiespiegel is aangebracht. De sensoren voor de rijhoogte op het rijwielgedeelte van het voor- en achterwiel bieden gegevens voor de continue afstelling van de koplamp. Dankzij de draaicompensatie, verlicht de lamp altijd het optimale, voorgeselecteerde gebied ongeacht de rij- en belastingsomstandigheden bij het rijden in een rechte lijn.
De optionele accessoire "Adaptieve koplamp" omvat tevens een servomotor, waardoor de standaard reflectiespiegel een draaiende spiegel wordt. De spiegel wordt rond een as gedraaid, afhankelijk van de hellingspositie en compenseert de hellingshoek van het voertuig. Hierdoor kan dimlicht tevens de hellingspositie evenals de draaicompensatie compenseren. Maar de bewegingen overlappen elkaar, zodat de straal in de bocht schijnt. Dit resulteert in duidelijke zichtbaarheid van de weg bij het rijden in bochten, waardoor de actieve rijveiligheid enorm toeneemt.
De hellingspositie van het voertuig wordt bepaald via een centraal aangebrachte hellingshoeksensor. De informatie wordt via de CAN-bus verspreid en kan ook worden gebruikt voor de tractiecontrole DTC. De complexe gebruikte algoritmes zijn geheel ontwikkeld door BMW Motorrad en zijn daardoor uniek.
+ Lees meer