Op jacht naar de schat in een garage.

Sebastian Gutsch en zijn fascinatie voor klassieke motorfietsen.

Sebastian Gutsch restaureert al decennialang oude BMW motorfietsen. Zijn motoren zien er goed uit, maar dat niet alleen. De advocaat uit München rijdt zelf ook met zijn creaties op retromotorraces en reed als een van de eersten met de R 5 Hommage op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, de competitie rond elegantie voor klassieke voertuigen. De originele motor in de motorfiets komt immers uit zijn collectie. Het is slechts een van de vele zeldzame vondsten in en verhalen uit zijn garage.

Een passie voor motorfietsen die werd geboren in een fietsenzaak.

Sebastian Gutsch heeft feeling voor oude mechanische onderdelen.

Een passie voor motorfietsen die werd geboren in een fietsenzaak.

Het museum in het BMW Welt center in München stelt iconische modellen uit de 93-jarige geschiedenis van BMW Motorrad tentoon. Veel van deze motorfietsen zijn gerestaureerd door Sebastian Gutsch. Na zijn werk trekt de 50-jarige advocaat zijn overall aan en verdwijnt hij in zijn werkplaats. Het is een ware schatkamer voor BMW onderdelen en Gutsch is een expert in het restaureren van oude BMW motorfietsen. Zijn passie voor retro motorfietsen begon toen hij voor het eerst een fietsenzaak, uitgebaat door een oude man, bezocht. Gutsch was toen pas 14 jaar oud. Eigenlijk te jong om interesse te hebben voor oude mechanische onderdelen. "Ik ben gefascineerd door hoe al deze onderdelen in elkaar passen. Het heeft iets magisch als je een oud wrak uit de schuur haalt en er nieuw leven kunt inblazen", zegt Gutsch.

+ Lees meer

Het eerste kind met een echte motorfiets.

Sebastian Gutsch op zijn favoriete plek: de werkplaats.

Het eerste kind met een echte motorfiets.

Elke dag na school ging hij naar de werkplaats van de oude man en amuseerde hij zich met het werken aan bromfietsen. Naast fietsen had de oude man ook een uitgebreide collectie ouderwetse motorfietsen. "Hij was als een grootvader voor mij. Hij heeft me veel geleerd, zelf lassen." Gutsch kocht er later zijn eerste motorfiets. Het was eigenlijk een ruilhandel. Hij ruilde bij zijn grootvaderfiguur twee bromfietsen in voor een tweetakt Rabeneick. Hij was ongelooflijk trots om als eerste op zijn school een echte motorfiets te bezitten. Dat de 150 ccm motorfiets met zes pk trager was dan de bromfietsen waarmee zijn schoolgenoten reden, vond hij helemaal niet erg. Hij had het motorfietsvirus al te pakken.

+ Lees meer
Het heeft iets magisch als je een oud wrak uit de schuur haalt en er nieuw leven kunt inblazen.

Sebastian Gutsch

Gooi het niet weg. Herstel het.

Al snel investeerde Gutsch zijn spaargeld in zijn eerste BMW. De 1954 R 25/3 had twee keer zo veel power als zijn Rabeneick. Maar hij was niet veel sneller, wat hem irriteerde. Hij besteedde al zijn vrije tijd aan zijn motorfiets. Hij had nooit het gevoel dat hij zijn tijd verspilde. "Zelf een motorfiets herstellen, geeft veel meer voldoening dan gewoon een nieuwe kopen. Oude motorfietsen kunnen bijna eeuwig meegaan. Als een motorfiets slechts 13 pk heeft, worden de onderdelen ervan niet zwaar belast", legt hij uit.
Gutsch leerde alles over alle BMW motorfietsen die ooit zijn gebouwd toen hij een artikel las in het tijdschrift 'Motorrad' over de 50ste verjaardag van BMW Motorrad. Vooral de R 5 uit 1936 en de sportieve R 68 uit 1952 vond hij geweldig. Maar het was zo goed als onmogelijk om deze te vinden. Er zijn slechts 1.400 stuks van de R 68 geproduceerd. Gutsch vond uiteindelijk een R 51/3 uit 1952 in Zwitserland. Hij restaureerde hem en stelde het resultaat voor aan BMW. Zijn werk was indrukwekkend en Gutsch kreeg meteen een deeltijdbaan aangeboden in de BMW retro-afdeling. Voor de jonge universiteitsstudent was het een droom die werkelijkheid werd.
+ Lees meer

De complete motorfiets in het achterhoofd houden.

Zijn eerste restauratie voor BMW Motorrad was een 1937 R 5 die nog steeds te zien is in het BMW Museum. "Het was fantastisch", zegt Gutsch, terwijl hij met genegenheid terugdenkt aan de motorfiets. "Tijdens een restauratie moet je de complete motorfiets in je achterhoofd houden. Je moet precies begrijpen hoe hij er uit zou moeten zien en hoe de afzonderlijke onderdelen samenwerken. Als ik een motor herstel, ken ik elk schroefje. Het is een fantastisch gevoel als het beeld in je hoofd wordt omgezet in een echte motor die goed klinkt en perfect loopt."
Sebastian Gutsch heeft sindsdien heel wat motorfietsen nieuw leven ingeblazen. Sons gaat het erg snel. Soms duurt het jaren voordat de resultaten bevredigend zijn. BMW Welt toont vele klassieke motoren, zoals de perfecte R 51, die ook door Gutsch is gerestaureerd. Maar deze klassieke BMW's zijn niet zomaar museumstukken. Met veel motorfietsen uit de collectie wordt nog gereden en zelfs geracet. Daarvoor zijn ze immers oorspronkelijk gemaakt.
+ Lees meer
Sebastian Gutsch rijdt met zijn motorfietsen op retroraces, zoals de Goodwood Revival of de Isle of Man.

Tien jaar werk aan één motorfiets.

Zijn favoriet was de R 51 RS, een racefiets waarvan maar 17 stuks zijn gemaakt. Het was de motorfiets van de Hongaarse kampioen Endre Kozma, die bij BMW/Puch in Boedapest werkte en met de motorfiets racete op het einde van de jaren 1930. De R 51 RS werd verkocht aan een koper in Argentinië na het fatale ongeval van Kozma tijdens een testrit met een motorfiets van een klant. De motorfiets was behoorlijk versleten na jaren racen. Een Duitse importeur bracht de motor uiteindelijk terug naar Duitsland. Gutsch zag toevallig de verkoopadvertentie in de krant en overtuigde BMW om de motorfiets te kopen.
Een cilinder was defect en de helft van de motorbehuizing ontbrak. Maar Gutsch wist zeker dat het de moeite waard zou zijn. "Het restaureren van de motorfiets duurde tien jaar", zegt hij. "Toen hij eindelijk af was, nam ik hem mee naar een racecircuit in Hongarije. Een oudere heer zag de motorfiets en kon zijn ogen niet geloven. Ik begreep geen woord van wat hij allemaal zei. Maar iemand vertaalde het voor me en legde uit dat deze man de motorfiets had gepolijst en schoongemaakt als jonge leerjongen. Dat was in 1939, toen hij bij BMW/Puch in Boedapest werkte. Het was geweldig om ze weer verenigd te zien", zegt Gutsch.
+ Lees meer
Tijdens een restauratie moet je de complete motorfiets in je achterhoofd houden. Je moet precies begrijpen hoe hij er uit zou moeten zien en hoe de afzonderlijke onderdelen samenwerken.

Sebastian Gutsch

Wat afval is voor de ene...

Sebastian Gutsch op jacht naar de schat.

Wat afval is voor de ene...

Op zoek gaan naar oude BMW motorfietsen is als een jacht naar de schat: je weet maar nooit wat je zult ontdekken, onder een oude deken, lang vergeten in een stoffig hoekje van een chaotische garage. Sebastian Gutsch heeft de hoop nog niet opgegeven om ooit een racefiets uit 1935 te vinden. Een tijdperk toen BMW rijders elke medaille wonnen die te winnen viel. Gutsch vermoedt dat deze motorfietsen het slachtoffer zijn geworden van het verlangen naar roem en glorie en compleet vernield zijn tijdens de zware races in die tijd.

+ Lees meer

...is goud waard voor de ander.

Hommage en het origineel: twee generaties van de R 5 naast elkaar.

...is goud waard voor de ander.

Gutsch vond uiteindelijk een R 5 en een R 68. Hij weet zeker dat zijn R 5 de originele racefiets is waarmee Endre Kozma de zege behaalde in de Hongaarse kampioenschappen. Hij vond de R 68 via een vriend die hem bij toeval vond in Griekenland. Hij verkeerde in een vreselijk slechte staat. Maar hij was te koop. Gutsch vertrok onmiddellijk naar Griekenland in zijn oude Ford Transit-busje. Toen hij de motorfiets uiteindelijk zag, wist hij dat hij goud had ontdekt. Hij rijdt nu op de motorfiets door heel Europa, op kampeertrips met vrienden. Bezit Sebastian Gutsch dan alleen oude motorfietsen? De enige moderne motorfiets in zijn collectie is een R 80 G/S. Maar zelfs die wordt door velen al als oud beschouwd.

+ Lees meer

Een deurstopper voor de R 5 Hommage.

BMW custom motorfietsen zijn vandaag de dag erg populair, waardoor het moeilijker en moeilijker wordt om echte originele motoren te vinden die niet zijn omgebouwd. Sebastian Gutsch weet het zeker: wie thuis een tweekleps 2-cilinder motorfiets in zijn garage heeft, zal ooit heel wat aandacht krijgen. Ook hijzelf kreeg veel aandacht toen BMW Motorrad hulp nodig had bij het ontwerp van de gloednieuwe R 5 Hommage. De motorfiets die bedoeld is als eerbetoon werd gepresenteerd op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este in 2016 en moest een getrouwe replica zijn van het originele model uit 1936. Originele onderdelen waren vereist voor het project.
Gutsch rijdt in prestigieuze races, zoals de Goodwood Revival of de retro-races op het Isle of Man, dus is het niet verrassend dat hij een uitgebreide collectie oude onderdelen bezit. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat hij belangrijke onderdelen vond voor de motor van de R 5 Hommage, als schatzoeker in zijn eigen garage. "Ik wilde echt geen originele R 5 plunderen voor een showmotorfiets. Dus was het fantastisch toen ik op het idee kwam om oude schrootonderdelen te gebruiken die ik als deurstoppers gebruikte in mijn garage. We gebruikten ook de reproductieonderdelen van mijn vriend Josef Heft, onderdelen die specifiek zijn gemaakt voor racemotoren. Het resultaat is een erg indrukwekkende motorfiets. Ik had wel een paar 'offerings for the God of Speed’ in mijn werkplaats rondslingeren."
+ Lees meer
De opwinding stijgt: eerste rit op de R 5 Hommage.
Meer verhalen die je misschien interessant vindt.
Geschikte motorfietsen.