Op jacht naar de schat in een garage.
Sebastian Gutsch restaureert al decennialang oude BMW motorfietsen. Zijn motoren zien er goed uit, maar dat niet alleen. De advocaat uit München rijdt zelf ook met zijn creaties op retromotorraces en reed als een van de eersten met de R 5 Hommage op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este, de competitie rond elegantie voor klassieke voertuigen. De originele motor in de motorfiets komt immers uit zijn collectie. Het is slechts een van de vele zeldzame vondsten in en verhalen uit zijn garage.
Een passie voor motorfietsen die werd geboren in een fietsenzaak.
Een passie voor motorfietsen die werd geboren in een fietsenzaak.
Het museum in het BMW Welt center in München stelt iconische modellen uit de 93-jarige geschiedenis van BMW Motorrad tentoon. Veel van deze motorfietsen zijn gerestaureerd door Sebastian Gutsch. Na zijn werk trekt de 50-jarige advocaat zijn overall aan en verdwijnt hij in zijn werkplaats. Het is een ware schatkamer voor BMW onderdelen en Gutsch is een expert in het restaureren van oude BMW motorfietsen. Zijn passie voor retro motorfietsen begon toen hij voor het eerst een fietsenzaak, uitgebaat door een oude man, bezocht. Gutsch was toen pas 14 jaar oud. Eigenlijk te jong om interesse te hebben voor oude mechanische onderdelen. "Ik ben gefascineerd door hoe al deze onderdelen in elkaar passen. Het heeft iets magisch als je een oud wrak uit de schuur haalt en er nieuw leven kunt inblazen", zegt Gutsch.
Het eerste kind met een echte motorfiets.
Het eerste kind met een echte motorfiets.
Elke dag na school ging hij naar de werkplaats van de oude man en amuseerde hij zich met het werken aan bromfietsen. Naast fietsen had de oude man ook een uitgebreide collectie ouderwetse motorfietsen. "Hij was als een grootvader voor mij. Hij heeft me veel geleerd, zelf lassen." Gutsch kocht er later zijn eerste motorfiets. Het was eigenlijk een ruilhandel. Hij ruilde bij zijn grootvaderfiguur twee bromfietsen in voor een tweetakt Rabeneick. Hij was ongelooflijk trots om als eerste op zijn school een echte motorfiets te bezitten. Dat de 150 ccm motorfiets met zes pk trager was dan de bromfietsen waarmee zijn schoolgenoten reden, vond hij helemaal niet erg. Hij had het motorfietsvirus al te pakken.
Sebastian Gutsch
Gooi het niet weg. Herstel het.
De complete motorfiets in het achterhoofd houden.
Tien jaar werk aan één motorfiets.
Sebastian Gutsch
Wat afval is voor de ene...
Wat afval is voor de ene...
Op zoek gaan naar oude BMW motorfietsen is als een jacht naar de schat: je weet maar nooit wat je zult ontdekken, onder een oude deken, lang vergeten in een stoffig hoekje van een chaotische garage. Sebastian Gutsch heeft de hoop nog niet opgegeven om ooit een racefiets uit 1935 te vinden. Een tijdperk toen BMW rijders elke medaille wonnen die te winnen viel. Gutsch vermoedt dat deze motorfietsen het slachtoffer zijn geworden van het verlangen naar roem en glorie en compleet vernield zijn tijdens de zware races in die tijd.
...is goud waard voor de ander.
...is goud waard voor de ander.
Gutsch vond uiteindelijk een R 5 en een R 68. Hij weet zeker dat zijn R 5 de originele racefiets is waarmee Endre Kozma de zege behaalde in de Hongaarse kampioenschappen. Hij vond de R 68 via een vriend die hem bij toeval vond in Griekenland. Hij verkeerde in een vreselijk slechte staat. Maar hij was te koop. Gutsch vertrok onmiddellijk naar Griekenland in zijn oude Ford Transit-busje. Toen hij de motorfiets uiteindelijk zag, wist hij dat hij goud had ontdekt. Hij rijdt nu op de motorfiets door heel Europa, op kampeertrips met vrienden. Bezit Sebastian Gutsch dan alleen oude motorfietsen? De enige moderne motorfiets in zijn collectie is een R 80 G/S. Maar zelfs die wordt door velen al als oud beschouwd.