Informatie over gegevensbescherming van BMW Motorrad.

Versie: Mei 2024

De hoge eisen die u stelt aan onze producten en diensten, vormen de leidraad voor hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan. Wij hechten er veel waarde aan om op vertrouwelijke en integere wijze om te gaan met uw persoonsgegevens. Daarom verwerken wij uw persoonsgegevens zorgvuldig en gebruiken wij deze slechts voor specifieke doeleinden in overeenstemming met de wettelijke bepalingen inzake gegevensbescherming.

BMW Motorrad is een handelsnaam en merk van BMW Belgium Luxembourg NV/SA (Lodderstraat 16, 2880 Bornem, KBO 0413.533.863 (hierna “BMW Group Belux ” of “we/wij”). Op deze pagina van BMW Motorrad kunt u meer lezen over de verwerking van uw persoonsgegevens door BMW Group Belux.

+ Lees meer

Wie is verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens?

BMW Group Belux is de verwerkingverantwoordelijke in de zin van de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming 2016/679 ("AVG") voor de verwerking van uw persoonsgegevens.

BMW Group Belux coördineert in België en Luxemburg de verkoop en levering van BMW Group gerelateerde producten en diensten, waaronder voertuigen, producten en diensten van de merken BMW, BMW M, BMW i, MINI en BMW Motorrad (hierna worden deze merken gezamenlijk genoemd “BMW Merken”). BMW Group Belux promoot de BMW Merken in België en Luxemburg.

BMW Group Belux exploiteert verschillende websites en digitale touchpoints en verwerkt  uw persoonsgegevens die het ontvangt via deze kanalen (zoals bijvoorbeeld www.bmw.be/lu, be/lu, www.MINI.be/lu en www.bmw-motorrad.be/lu). Op deze websites wordt onder andere de mogelijkheid geboden gebruik te maken van een gepersonaliseerd online account zoals, My BMW,  MINI Portal en My BMW Motorrad waarmee u ondermeer ook toegang krijgt tot  online shops en BMW ConnectedDrive, MINI Connected,  BMW Motorrad ConnectedRide . BMW Group Belux is ook verantwoordelijk voor uw gegevens die worden verzameld via uw contacten met BMW Group Belux Contact center en persoonsgegevens verwerkt in het kader van direct marketing communicaties.

BMW Group Belux geeft erkende concessiehouders  van BMW Merken en erkende werkplaatsen van BMW Merken (“BMW Partners”) de bevoegdheid om eerstelijns ondersteuning en klantenservice te bieden bij technische en niet-technische zaken aan klanten, potentiële klanten, contractpartners en andere belangengroepen. BMW Group Belux ondersteunt de BMW Partners hierbij (tweedelijns ondersteuning).

We verwerken uw gegevens ook als deze door BMW-Partners aan ons worden doorgegeven, als en voor zover aan de noodzakelijke gegevensbeschermingsvereisten wordt voldaan.

BMW Group Belux verleent diensten en levert producten zelf, dan wel middels verschillende partijen, zoals:

BMW Partner(s)zijn tenzij anders is gespecificeerd juridisch en economisch zelfstandige ondernemingen, en geen onderdeel van BMW Group Belux of BMW Group. BMW Partners gebruiken de BMW Merken onder licentie om voertuigen, originele onderdelen, accessoires en producten van de BMW Merken te verkopen en merkgebonden onderhoud en reparaties  uit te voeren. BMW Group Belux werkt nauw samen met BMW Partners , bijvoorbeeld in het geval wanneer u via een website die BMW Group Belux exploiteert een voertuig wenst te reserveren. BMW Group Belux zorgt hierbij dat u makkelijk het aanbod van BMW Partners vindt op een van onze digitale kanalen, zodat u makkelijk een wagen kan reserveren bij de aanbiedende BMW Partner.

Hoewel dit privacybeleid enkele manieren beschrijft waarop de BMW Partners uw gegevens verwerken, kunnen zij ook andere informatie over u verzamelen. Als u vragen heeft over het gebruik van uw informatie door BMW Partners, neem dan rechtstreeks contact met hen op of bezoek het privacybeleid op hun website. In dit privacy beleid vallen de BMW Partners niet onder de verwijzingen naar ‘wij’ of ‘we’.  

BMW Partners kwalificeren zelfstandig als verwerkingsverantwoordelijken voor de verwerking van de persoonsgegevens die u aan hen ter beschikking stelt in verband met (klantenservice op het gebied van) verkoop en ten behoeve van andersoortige dienstverlening. BMW Partners verwerken uw persoonsgegevens ook indien deze door BMW Group Belux worden doorgegeven om de door u gevraagde producten en/of diensten te kunnen leveren, voor zover wordt voldaan aan de AVG.

BMW Financial Services Belgium NV/SA., hierna “BMW FS”, levert gereguleerde en niet-gereguleerde autofinancieringsproducten, -diensten en aanverwante algemene verzekeringsproducten aan klanten via BMW Partners en niet-BMW Group autodealers en onafhankelijke kredietmakelaars. BMW FS opereert onder de volgende handelsstijlen: BMW Financial Services, MINI Financial Services, BMW Motorrad Financial Services. BMW FS is geautoriseerd en gereguleerd door de FSMA. BMW FS is de onafhankelijk verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens die worden verwerkt om u financieringsoplossingen toe te kennen en te verstrekken.  Meer informatie kan u vinden in de  de privacy policy van BMW FS .

Alphabet Belgium Longterm Rental NV en Alphabet Luxembourg SA, hierna “Alphabet”, levert zakelijke mobiliteitsoplossingen zoals wagenparkbeheer en het leveren van bedrijfsvoertuigen in België , resp. Luxemburg. Alphabet is de onafhankelijk verwerkingsverantwoordelijke van de persoonsgegevens die worden verwerkt voor uw wagenparkbeheer of levering van bedrijfsvoertuigen.  Meer informatie kan u vinden in de privacy policy van Alphabet.

BMW AG München, Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, Petuelring 130, 80788 München, hierna ‘BMW AG’, is de moedermaatschappij van de BMW Group waartoe BMW Group Belux behoort. BMW AG distribueert zijn merken, producten en diensten via BMW Group Belux als importeur voor de verkoop van voertuigen, originele onderdelen, accessoires en aanverwante diensten van de BMW Merken in België en Luxemburg.

  • BMW AG is verwerkingsverantwoordelijke voor persoonsgegevens die zij ontvangt door uw gebruik van de  Mobiele App toepassingen zoals MyBMW App, MINI App en my BMW Motorrad Connected App. BMW AG is verwerkingsverantwoordelijke voor voertuiggegevens in het kader van productontwikkeling, kwaliteitsgarantie en productaansprakelijkheid en wettelijke rapportering vastgelegd in EU wetgeving. BMW AG is tevens verwerkingsverantwoordelijke voor de unieke klantenidentificatie BMW ID die over alle touchpoints van de BMW Group gebruikt wordt, mede voor het organiseren van een single-sign-on functie in digitale services.
  • BMW AG is gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke met BWM Group Belux voor het aanbieden en leveren van digitale diensten zoals BMW Connected Drive, MINI Connected en  BMW Motorrad ConnectedRide (hierna “Digitale Diensten”) en de onderligende services zoals Teleservices, Car Data. Meer informatie over deze Digitale Diensten kan u vinden in de serviceomschrijvingen en  bijhorende privacy beleidsverklaringen .
  • Daarnaast treedt BMW AG ook op als service provider of verwerker, voor het leveren van verschillende ondersteunende diensten aan de bovengenoemde partijen , waaronder  IT-diensten & infrastructuur.

Alle hierboven genoemde verwerkingsverantwoordelijken (BMW Group Belux, BMW Partners, BMW AG, BMW  FS en Alphabet) zullen alle redelijke maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat uw vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens bij de juiste verwerkingsverantwoordelijke terechtkomt en worden beantwoord.

Als we dit privacybeleid wijzigen, zullen we u op de hoogte stellen van de wijzigingen door een bijgewerkt beleid op deze website te publiceren. Wanneer wijzigingen in dit privacybeleid een fundamentele impact hebben op de aard van de verwerking of anderszins een substantiële impact op u hebben, zullen we u voldoende van tevoren op de hoogte stellen zodat u de mogelijkheid heeft om eventuele rechten uit te oefenen (bijv. recht om bezwaar te maken tegen de verwerking).

Wanneer verzamelt BMW Group Belux uw persoonsgegevens?

BMW Group Belux verzamelt en verwerkt uw persoonsgegevens via verschillende touchpoints en contactkanalen onder meer in de volgende gevallen, als :

  • U rechtstreeks contact met ons opneemt,via onze websites, inlogged of via het BMW Group Belux Contact Center, via chat om informatie over onze producten en diensten op te vragen. (bijvoorbeeld elektronische  toezending van brochures of prijslijsten);
  • U een product of dienst rechtstreeks bij ons afneemt of aankoopt  of via ons reserveert via een digital touchpoint(u geniet van road assist services, testrit bij ons of via een BMW Partner , service packages van BMW AG of andere BMW Group vennootschappen , een nieuw voertuig, stock wagen of tweedehandsvoertuig reserveren bij de aanbiedende BMW Partner,  Digitale Diensten,  car configuratie op onze website en bijhorende offerte bij de door u gekozen BMW Partner aanvragen,  deelname aan onze loyalty programma’s (zoals BMW Pure Emotions, BMW Luxury Drives, M League, BMWLive, …), wedstrijden of evenementen …; 
  • U reageert op onze directmarketingcampagnes, bv. door het invullen van een antwoordkaart of het online ingeven van gegevens op een van onze websites;
  • Uw persoonsgegevens naar ons worden doorgestuurd door BMW Partners of derden indien en voor zover wordt voldaan aan de AVG; in het kader van customer service, voor zover u geen bezwaar hiervoor gemaakt hebt tegen deze transfer (vb versturen van een welcomepack bij aankoop van een wagen);
  • Uw voertuiggegevens (met het voertuigidentificatienummer) in het kader van de serviceprocessen en onderhouds- en reparatieservices van onze BMW geautoriseerde werkplaatsen aan ons en BMW AG worden doorgegeven;
  • Andere met BMW Group Belux verbonden ondernemingen en/of onze zakelijke partners uw persoonsgegevens verstrekken voor zover dat op basis van de AVG is toegestaan (vb wanneer u financiering aanvraagt bij BMW FS, u diensten aankoopt aangeboden via derde partijen, zoals vb.  laadoplossingen aangeboden via BMW Partners, of direct bestelbare diensten bij derden (vb. electric charging);
  • U als zakelijke klant via direct sales wagens aankoopt; 
  • Wij voor uw technische problemen ondersteuning bieden aan behandelende BMW Partners; 
  • Andere BMW Group bedrijven, onze zakenpartners of derden (bijv. gecertificeerde adresaanbieders) ons op legitieme wijze gegevens over u verstrekken;
  • U solliciteert voor een vacante betrekking (zie hiervoor het specifieke privacy beleid op www.werkenbijbmw.be).

Als u persoonsgegevens verstrekt namens iemand anders, dient u ervoor zorg te dragen dat deze ander kennis heeft genomen van dit privacy beleid. Als u jonger bent dan 16 jaar, verzoeken wij u ons geen persoonsgegevens te verstrekken zonder toestemming van een ouder of voogd.

Help ons uw informatie up-to-date te houden door ons op de hoogte te stellen van eventuele wijzigingen in uw contactgegevens of privacyvoorkeuren. U kunt ook uw voorkeuren wijzigen of herzien door in te loggen op een van onze digitale touchpointe en uw gepersonaliseerd online account zoals het MINI Portal, My BMW en My BMW Motorrad actualiseren.

Meer informatie treft u hieronder aan ‘Hoe kunt u online uw instellingen en voorkeuren voor het verwerken van uw persoonsgegevens bekijken en wijzigen?’.

Welke persoonsgegevens kunnen over u worden verzameld?

De volgende categorieën persoonsgegevens kunnen worden verzameld via de verschillende diensten en contactkanalen in dit beleid beschreven of in specifieke privacy disclaimers gerelateerd aan specifieke diensten (zoals Digitale Diensten, gebruik van mobiele APP’s en websites van BMW. Afhankelijk van de situatie kunnen de volgende categorieën persoonsgegevens worden verzameld verwerkt via onze diensten en contactkanalen. Een uitgebreid overzicht van de persoonsgegevens in deze data categoriën kan u hier vinden.

  • Contactgegevens 
  • Interesses & bijkomende persoonsgegevens 
  • Contractgegevens 
  • Bedrijfsgegevens
  • Account data 
  • Identiteitsgegevens gelinked aan uw (Online) accountgegevens
    Om Digitale Diensten te gebruiken, moet u zich registreren voor een BMW Group ID of BMW ID .  Met de BMW Group ID ontvangt u een online klantaccount waarmee u toegang krijgt tot alle Digitale Diensten  aangeboden op portals voor klanten, mobiele APP’s van BMW en websites. Om u de BMW Group ID-aanmeldingsservice te kunnen bieden, worden uw gegevens doorgegeven aan BMW AG  die optreedt als aanbieder van de door u gebruikte applicaties en diensten. Deze aanmeldings service laat een single-sign-on toe op alle digitale services.Het opslaan en beheer van de gegevens van uw klantaccount wordt afgehandeld door BMW AG en staat los van alle andere (zelfs mogelijk identieke) gegevens over uw persoon die beschikbaar kunnen zijn voor BMW Group Belux.

    Als alternatief voor het gebruik van een BMW Group ID kunt u ook inloggen met uw favoriete sociale netwerkaccount. Als u ervoor kiest om in te loggen met uw sociale netwerkaccount, worden vereiste  persoonsgegevens zoals naam en e-mailadres overgedragen van uw sociale netwerkprovider naar BMW AG. De aanbieder van het sociale netwerk zal uw toestemming vragen voor deze overdracht. Meer informatie over deze overdracht vindt u in het privacybeleid van uw sociale netwerk.
  • Transactie- en interactiegegevens 
  • Klantenhistoriek 
  • Gebruikersdata van  mobiele APP’s/ website(s)/ social media en Digitale Diensten van BMW 
  • Data gerelateerd aan uw voertuig en bijhorende digitale diensten (Informatie over voertuigfuncties en instellingen, sensor & elektronische componenten gegevens, bedrijfstechnische gegevens uitlezen uit het voertuig, comfort- en infotainmentfuncties: uw persoonlijke instellingen in het voertuig, mobiele eindapparatuur aangesloten op uw voertuig : smartphone integratie zoals Apple CarPlay of Android Auto, online diensten in het voertuig, Digitale Diensten  in uw voertuig, diensten van derden in uw voertuig en op mobiele apps van BMW.
Wat zijn de doeleinden en wettelijke gronden voor de verwerking van uw persoonsgegevens?

BMW Group Belux is de verwerkingsverantwoordelijke voor de hieronder vermelde doeleinden:

 

Marketingcommunicatie, gepersonaliseerde marketing en marktonderzoek, gebaseerd op uw expliciete toestemming (Art. 6 lid 1 punt  a) AVG)

Indien u uw toestemming geeft, verwerkt en gebruikt BMW Group Belux de door u opgegeven persoonsgegevens voor marketing communicatie doeleinden(bijv. voor specifieke communicatie van BMW producten en diensten, evenementen, etc) alsook voor marktonderzoek.

Met uw expliciete toestemming mogen uw persoonsgegevens worden gebruikt om een klantenprofiel aan te maken. Dankzij dergelijk profiel ontvangt u marketingboodschappen met voor u relevante informatie zoals bv. gepersonaliseerde aanbiedingen over BMW Group producten en diensten.

Waar beschikbaar kunnen de volgende gegevens verwerkt worden voor het opstellen van uw klantenprofiel: BMW Group ID of BMW ID, Online accountgegevens gekoppeld aan uw “BMW group ID of BMW ID”, contactgegevens,interesses, bijkomende persoonsgegevens, contractgegevens, Website/ Mobiele APP gebruik en Digitale Diensten, transactie- en interactiegegevens,  informatie over voertuigfuncties en instellingen, IN-CAR gegevens.

U kunt uw toestemming ten alle tijden intrekken.

BMW Group Belux mag deze gegevens eveneens doorgeven aan met BMW Group Belux verbonden ondernemingen (BMW AG, BMW FS , Alphabet) alsook aan BMW Partners (bv. uw opgegeven favoriete BMW Partner, de erkende partner voor de aankoop, onderhoud of advies inzake uw voertuig alsook uw regionale partner) die uw data mogen gebruiken en u mogen contacteren voor de hierboven vermelde doeleinden. Updates mogen gedeeld worden tussen de met BMW Group Belux verbonden ondernemingen en BMW Partners.

De marketingcommunicatie kan ondermeer gaan over :

  • Voertuigen, originele onderdelen en accessoires, lifestyle-producten, chauffeursuitrusting, accessoires en Connected Drive-services voor de BMW Merken;
  • BMW Financial Services, Alphabet Fleet Management, ParkNow, ChargeNow, ShareNow en BMW Driving Experience, BMW loyalty programma’s.
  • Exclusieve klantvoordelen die BMW  heeft samengesteld met samenwerkingspartners op het gebied van lifestyle, bijv. hotels, restaurants, cultuur, design, sport, vrije tijd.
  • Financiële en verzekeringsdiensten die BMW  heeft samengesteld met geselecteerde samenwerkingspartners,.

 

Naleving van wettelijke verplichtingen (Art. 6 lid 1 punt c) AVG)

BMW Group Belux is onderworpen aan een groot aantal andere wettelijke verplichtingen. Om aan deze verplichtingen te voldoen, verwerken wij uw gegevens voor zover nodig en geven deze zo nodig door aan de verantwoordelijke instanties in het kader van wettelijke meldplichten, zoals bijvoorbeeld:

  • Officiële rapportering conform wettelijke vereisten. 
  • Europese nooddiensten – om te garanderen dat BMW zijn wettelijke verplichtingen inzake nooddiensten naleeft.
  • Productaansprakelijkheid en  aansprakelijkheid voor materiële gebreken
  • Wij nemen ook contact met u op als uw voertuig getroffen is door een zogenaamde technische actie of een recall. Aangezien technische handelingen maatregelen zijn die meestal van groot belang zijn (bijv.die inzittenden in gevaar brengen, om schade aan het voertuig te vermijden), nemen wij rechtstreeks of indirect contact met u op via onze BMW Partners op het door u opgegeven contactgegevens om te voldoen aan onze wettelijk verplichte toelichtings- en informatieverplichtingen.
  • De naleving van onze bindende verzoeken voor uw gegevens – om onze wettelijke verplichtingen tegenover wetshandhavingsautoriteiten, regelgevende instanties en rechtbanken: alle verantwoordelijken vallen onder de wetten in het land waar ze actief zijn en moeten die ook naleven. Dit betekent ook gegevens bezorgen aan wetshandhavingsautoriteiten, regelgevende instanties, rechtbanken en derde betrokkenen in verband met procedures of onderzoeken overal ter wereld waar we hiertoe verplicht zijn. Indien dit is toegestaan, zullen we dergelijke verzoeken voor we hierop ingaan eerst aan u bezorgen, tenzij dit het voorkomen of opsporen van een misdrijf zou schaden.
  • Als onderdeel van wettelijke verplichtingen worden bepaalde (zogenaamde OBFCM-gegevens, bijvoorbeeld over brandstofverbruik en gereden kilometers) over uw voertuig verzameld tijdens bezoeken aan de werkplaats en rechtstreeks via BMW AG aan de Europese Commissie doorgegeven. U kunt het verzamelen en doorgeven van gegevens voor dit doel bij de BMW Partner weigeren.
  • Wettelijke vereisten inzake de openbaarmaking van gegevens: De huidige wetgeving bepaalt dat BMW AG verplicht is om indien nodig opgeslagen gegevens aan de autoriteiten bekend te maken. Deze gegevens worden alleen openbaar gemaakt voor zover dit per geval noodzakelijk is, b.v. strafrechtelijk onderzoek te ondersteunen.
  • Overheidsinstanties zijn wettelijk toegestaan onder de huidige wetgeving om gegevensuitlezingen uit voertuigen zelf te halen, in bepaalde omstandigheden. Informatie van airbagregeleenheden kan bijvoorbeeld worden gebruikt om een ongeval te onderzoeken.
  • Verzamelde gegevens worden ook verwerkt in het kader van intern compliance management, waarbij wij bijvoorbeeld controleren of u bij het aangaan van een contract voldoende advies heeft gekregen en of de BMW Partner aan alle wettelijke verplichtingen heeft voldaan.
  • Verder kunnen wij uw gegevens verwerken in het geval van een juridisch geschil als het juridische geschil de verwerking van uw gegevens noodzakelijk maakt.
  • BMW Group Belux is onderdeel van BMW Group. Een deel van uw gegevens verwerken wij om de administratie van de verschillende bedrijven binnen de BMW Group zo efficiënt en succesvol mogelijk te laten verlopen. Dit geldt bijvoorbeeld voor joint group accounting in overeenstemming met internationale boekhoudregels voor ondernemingen (zoals de International Financial Reporting Standards – IFRS).

 

Verkoop, onderhoud en reparatie van voertuigen gebaseerd op contractuele overeenkomsten (Art. 6 lid 1 punt  b) AVG), inclusief  online reserveringsdiensten voor nieuwe voertuigen, stockwagens en tweedehandswagens, direct sales van lifestyle producten en accessoires waarbij de verwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een contract of om stappen te ondernemen voorafgaand aan het aangaan van een contract.

BMW Group Belux verkoopt ook rechtstreeks producten en diensten, accessoires en lifestyle producten aan eindklanten, alsook direct  sales aan corporate fleetklanten en speciale interest groupen zoals diplomaten, politie en hulpdiensten.  Als onderdeel van de verkoops-, onderhouds en reparatie processen worden persoonlsgegevens door ons en BMW Partners verwerkt om het koopcontract of reservaties te verwerken, testritten uit te voeren en informatie in verband met uw voertuigaankoop te verzenden. In het kader van deze activiteiten worden de volgende categorieën gegevens verwerkt:

  • Contactgegevens 
  • BMW Group ID
  • Account gegevens (incl. online account gegevens)
  • Details over voertuigconfiguratie, technische voertuiginformatie

Als onderdeel van de onderhouds- en reparatieprocessen of -services bij BMW Partners, worden ook technische gegevens die relevant zijn voor de voertuigservice uitgelezen uit de ingebouwde elektronische regeleenheden met behulp van speciale diagnoseapparatuur. Onder andere onderstaande gegevens worden in de werkplaats door getrainde technici verwerkt en gebruikt om eventuele storingen te diagnosticeren en te verhelpen:

  • Voertuigstamgegevens (bijv. voertuigidentificatienummer, voertuigtype, productiedatum, voertuiguitrusting,
  • Voertuigconditiegegevens (gemeten waarden zoals kilometerstand, verbruik),
  • Invoer in het storingsgeheugen (bijv. storing van de richtingaanwijzer),
  • Laadcollectieven,
  • Softwareversies,
  • Service- en werkplaatsgegevens (bijv. servicevereisten, uitgevoerde werkzaamheden, geïnstalleerde reserveonderdelen, garantiegevallen, werkplaatsprotocollen).

Bovenstaande informatie is toegankelijk voor ons en BMW AG om de BMW Partners te ondersteunen in het geval van technische of andere problemen bij de uitvoering van diensten.

De hierboven genoemde verantwoordelijken kunnen ook een beperkte hoeveelheid gegevens ontvangen voor het lokaliseren van het voertuig, voor zover dit nodig is voor de uitvoering van het contract (bijvoorbeeld in het kader van de pechhulp door de BMW Mobiele Service). De gegevens worden alleen gebruikt in overeenstemming met de veiligheidsmaatregelen voor locatiegegevens.

 

Verkoop en leveren van services (zowel digitale services als niet-digitale services) gerelateerd aan uw voertuig, gebaseerd op contractuele overeenkomst (Art. 6 lid 1 punt b) AVG)

We bieden dienst na verkoop services aan zoals, BMW Road Assist (pechverhelping), carwash service, verhuur van wagens en onderhoudscontracten aan, waarbij uw gegevens verwerkt worden voor het sluiten en leveren van de diensten, onder meer BMW Connected Drive, MINI Connected in het voertuig.

BMW Group Belux en BMW AG bieden de klant via BMW Connected Drive, MINI Connected , BMW Motorrad connectedRide bepaalde voertuigspecifieke (digitale) diensten aan (zoals bijv. Intelligent Emergency Call, Concierge Service, Real Time Traffic Information (RTTI), TeleServices etc.). Afhankelijk van de dienst of functionaliteit, is de verwerking gebaseerd op naleving van contractuele overeenkomst waarbij bepaalde specifieke verwerkingen op uw expliciete toestemming berusten of om wettelijke verplichtingen na te komen (bv. nooddiensten).

Als u Digitale Diensten aankoopt of gebruikt via mobiele APPs van BMW ontvangt BMW AG via deze diensten contactgegevens, locatiegegevens van het voertuig en het apparaat alsook gebruiksinformatie over apparaat en diensten. Wij verwijzen u naar de betreffende privacy policy op de mobiele APP’s van BMW voor meer informatie.

Voor de uitvoering van het Connected Drive contract dat tussen u en BMW Group Belux is gesloten, biedt we verschillende diensten, zowel digitale als niet-digitale diensten, waaronder betalende en niet-betalende diensten. Ook via de mobiele APPs van BMW kunnen zowel betalende als niet-betalende diensten geleverd worden, al dan niet geleverd door derde partij serviceproviders. Voor meer informatie verwijzen we naar de betreffende specifieke terms & conditions en service omschrijvingen. Om de Digitale Diensten (inclusief de diensten via mobiele APPs van BMW  aangeboden) te leveren, worden onder meer volgende categoriën persoonsgegevens verwerkt door BMW Group Belux, BMW AG of derde partijen die resp. de services verlenen waarbij  volgende, mogelijk persoonlijke informatie van het voertuig door BMW en in opdracht gegeven serviceproviders verwerkt en in individuele gevallen opgeslagen wordt:

  • BMW Group ID of BMW ID: om de ConnectedDrive services volledig te gebruiken, moet u zich registreren in MyBMW, MINI Portal of MY BMW MOTORRAD. Met de registratie ontvangt u een online klantaccount waarmee u toegang krijgt tot andere portals van de BMW Group
  • Online accountgegevens gekoppeld aan uw “BMW group ID of BMW ID” 
  • Contactgegevens 
  • Contractgegevens 
  • Website/ Mobiele APP gebruik van digitale diensten
  • Transactie- en interactiegegevens 
  • Krediet- en identiteitsgegevens 
  • Informatie over voertuigfuncties en instellingen 
  • IN-CAR gegevens nodig voor het leveren van betreffende diensten
  • Positie- en bewegingsgegevens  volgens de genomen veiligheidsmaatregelen

U kunt de diensten en functies (waarvan sommige tegen betaling) en in sommige gevallen de gehele mobiele netwerkverbinding van het voertuig activeren of deactiveren. Dit geldt niet voor functies en diensten die wettelijk verplicht zijn, zoals een noodoproepsysteem.

 

Productkwaliteitsborging, onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, gebaseerd op rechtvaardig belang (Art. 6 lid1 punt  f) AVG)

BMW Group Belux en BMW AG kunnen de gegevens die zij ontvangen door het leveren van diensten door BMW verbonden ondernemingen of door BMW Partners, gebruiken voor de kwaliteitsgarantie van producten en diensten en productontwikkeling. Deze verwerking is gebaseerd op de afgewogen belangen van BMW om de hoge verwachtingen van onze klanten met betrekking tot de kwaliteit van onze huidige premiumproducten en -diensten in te lossen, alsook tegemoet te komen aan hun wensen op het gebied door ontwikkeling van innovatieve oplossingen.

Daarnaast kan BMW AG de gegevens die zij ontvangt (inclusief locatiegegevens) in gedepersonaliseerde vorm gebruiken voor de kwaliteitsborging van producten en diensten en voor onderzoek, productontwikkeling en innovatie. Voor dit gebruik wordt uw informatie eerst gedepersonaliseerd zodat ze niet rechtstreeks met u of uw voertuig in verband kan worden gebracht. Om uw belangen te beschermen worden - naast depersonalisatie - aanvullende veiligheidsmaatregelen en controles geïmplementeerd zoals vereist, zoals bijv. strikte gegevenstoegangsbeperkingen, beperkingen op gegevensgebruik, veiligheidsmaatregelen, bewaartermijnen en data-economieprincipes, zoals het exclusief verzamelen van relevante gegevens.

Om de productkwaliteit te waarborgen en de ontwikkeling van nieuwe producten te ondersteunen, kunnen gegevens worden uitgelezen die betrekking hebben op het gebruik van afzonderlijke componenten en systemen zoals verlichting, remmen, elektrische ramen en displays. Deze gegevens helpen BMW AG bij het ontwerpen van nieuwe componenten en optimalisatie van systemen. De analyse ervan vormt ook een basis voor technische campagnes en wettelijk verplichte terugroepacties van voertuigen.

Daarnaast verplicht de productaansprakelijkheidswetgeving autofabrikanten tot toezicht op hun producten. Daarom hebben fabrikanten de technische gegevens van het voertuig nodig zoals onder meer Voertuigstamgegevens (bijv. voertuigidentificatienummer, voertuigtype, productiedatum, kleur, voertuiguitrusting),Voertuigconditiegegevens (gemeten waarden zoals kilometerstand, accuspanning, deur- en klepstatus),onderhoudsgegevens van het voertuig (bijv. wanneer de volgende onderhoudsbeurt is, oliepeil, remslijtage), Foutgeheugengegevens (bijv. storing van richtingaanwijzers), softwareversies, Service- en werkplaatsgegevens (bijv. servicevereisten, uitgevoerde werkzaamheden, geïnstalleerde reserveonderdelen, garantiegevallen, werkplaatslogboeken).

Aan het einde van de levenscyclus van het voertuig worden de technische voertuiggegevens gewist.

In de contect van garantie en goodwill claims kunnengegevens van het voertuig worden verwerkt om garantie- en goodwillclaims van klanten te verifiëren. Waar claims worden gemaakt, zijn gegevensuitlezingen een snelle manier om te verduidelijken of ze gerechtvaardigd zijn en worden daarom doorgegeven aan de voertuigfabrikant.

Fout- en gebeurtenisregistraties in het voertuig kunnen worden gereset wanneer het voertuig wordt gerepareerd of onderhouden door een BMW Partner  of een alternatieve gekwalificeerde servicepartner of gespecialiseerde werkplaats.

 

Verzekering van kwalitatieve verkoop-, service- en administratieprocessen gebaseerd op rechtvaardig belang (Art. 6 lid 1 punt f) AVG)

Om de klantervaring en de samenwerking met BMW Partners continu te optimaliseren, maken we evaluaties en rapporten op basis van contractinformatie die we delen met de verantwoordelijke BMW Partner. Deze evaluaties worden voornamelijk gebruikt om passende maatregelen te initiëren (bijvoorbeeld training voor verkoop- en servicepersoneel) om het aanvraag- en verkoopproces te verbeteren. We maken de hierboven beschreven evaluaties en rapportering alleen in geaggregeerde en anonieme vorm, wat betekent dat de ontvangers van de rapporten geen conclusies kunnen trekken over u als persoon uit de gegevens die ze bevatten.

Delen van de verzamelde voertuigspecifieke gegevens worden - indien nodig - ook gebruikt om de serviceprocessen (bijv. reparatie, garantie, goodwill) van BMW verbonden ondernemingen en BMW Partners te vervullen. Deze verwerking is in het legitieme belang van BMW om onze klanten het best mogelijke serviceproces te bieden. Soms wordt de verwerking ook uitgevoerd in verband met wettelijke vereisten (bijvoorbeeld reparatie- en onderhoudsinformatie op basis van mededingingsrechtelijke vereisten). Om de privacy van onze klanten te beschermen, worden de technische gegevens over het algemeen verwerkt in relatie tot het voertuig en zonder enige directe relatie met de klant.

BMW AG houdt een register bij van elk voertuig om een optimale service te garanderen. In overeenstemming met de wetgeving inzake gegevensbescherming kunnen deze gegevens (zoals de uitgelezen gegevens uit het voertuig) worden doorgegeven aan geautoriseerde derden, zoals gespecialiseerde werkplaatsen.

Dergelijke geautoriseerde derden mogen de gegevens uitsluitend gebruiken voor het uitvoeren van de benodigde service of reparatie. Door deze gegevens te delen wordt voorkomen dat er dubbel werk wordt verricht in bijvoorbeeld het voertuig.

 

Klantondersteuning op basis van contractuele overeenkomst, wettelijke verplichten of  gerechtvaardigd belang (Art. 6 lid 1 punten  b), f) AVG)

BMW Group Belux kan contactgegevens, gegevens over apparaten en voertuigen alsook gegevens over het gebruik van apparaten en diensten verwerken bij het leveren van klantondersteuning via het BMW Group Belux Contact Center. Deze verwerking gebeurt op basis van de noodzaak tot uitvoering van een contract waaronder ook (pre)contractuele interactie (met betrekking tot de goederen en diensten die u hebt gekocht), om wettelijke verplichtingen na te komen (inclusief met betrekking tot uw rechten als betrokkene) of op basis van ons afgewogen belang om onze klanten de best mogelijke goederen en diensten aan te bieden en uw vragen en of klachten te kunnen beantwoorden. Wij kunnen voor het behandelen van uw vragen of klachten vragen om staving van identiteit. Op basis van gerechtvaardigd belang sturen wij ook steekproefgewijs klantenbevragingen uit, waar u steeds kunt aangeven of u hiervoor nog wil gecontacteerd worden of niet.

Met wie delen we persoonsgegevens ?

BMW Group Belux deelt uw gegevens alleen met BMW AG, BMW Partners en met BMW verbonden ondernemingen wanneer u hiervoor de toestemming hebt gegeven, tenzij we uw gegevens delen:

  • Om onze wettelijke verplichtingen na te leven, zoals bijvoorbeeld aansprakelijkheidsvereisten, of om de uitoefening van uw rechten als betrokken persoon te vergemakkelijken via het BMW Group Belux Contact Center;
  • Om u deze diensten aan te bieden, en in het bijzonder klantondersteuning via het BMW Group Belux Contact Center.

Houd er rekening mee dat dit geen volledige of definitieve lijst is van gegevensoverdrachtprocessen binnen de BMW Group, maar slechts voorbeelden die bedoeld zijn om gegevensoverdrachten transparanter te maken.

BMW AG levert de meeste IT diensten en opslagcapaciteit aan BMW Group Belux en slaat het merendeel van de genoemde persoonsgegevens in dit privacy beleid op en dit hetzij in naam van BMW Group Belux, hetzij als zelf als Verwerkingsverantwoordelijke voor de genoemde doeleinden.

BMW Group Belux en BMW AG doen tevens ook beroep op een aantal dienstverleners die optreden als verwerkers om te helpen bij de levering van de opgegeven diensten. BMW Group Belux doet ook beroep op verwerkers die ondersteuning bieden op vlak van  lokale dienstverlening, alsook apps en digitale oplossingen. BMW Group Belux wordt ook bijgestaan door marketingbureaus en creatieve agentschappen voor klantenbeheer, marketing en evenementen. Deze locale dienstverleners treden doorgaans op als verwerkers in opdracht van BMW Group Belux. Indien persoonsgegevens gedeeld worden met deze dienstverleners, worden er overeenkomsten met passende maatregelen en waarborgen afgesloten voor het verwerken en delen van gegevens. 

BMW Group Belux werkt ook in partnerships samen. Deze partners treden over het algemeen op als onafhankelijke verwerkingsverantwoordelijken, tenzij dit specifiek anders vermeld wordt in betreffende privacy statements.

Persoonsgegevens die BMW ontvangt bijvoorbeeld in het kader van levering van diensten en producten , kunnen  en/of op uw verzoek,  enkel in uw naam en met uw toestemming worden doorgestuurd naar derden (zoals . verzekeringsmaatschappijen, voor pay-as-you-drive diensten).

Gegevens worden onder meer doorgegeven aan de volgende geselecteerde ondernemingen, indien en voor zover aan de noodzakelijke gegevensbeschermingsvereisten wordt voldaan:

  • Aan BMW Partners (bijvoorbeeld om aan uw aanvraag voor een proefrit of service te voldoen en om gerichte aanbiedingen te kunnen doen). Uw vragen krijgen prioriteit bij uw favoriete BMW Partner, de BMW Partner van wie u producten of diensten hebt gekocht, de partner waarmee u contact hebt. Als u geen contact heeft met een bij ons bekende BMW Partner, sturen wij uw aanvraag door naar een BMW Partner in uw regio;
  • Aan BMW Partners, voor gegevensupdates, bijv.  uw contactgegevens. De gegevens voor de gegevensupdate worden doorgestuurd naar alle BMW Partners die u in de adreslijst heeft staan;
  • Aan zorgvuldig geselecteerde en geteste dienstverleners en zakenpartners met wie wij samenwerken om u producten en diensten te kunnen aanbieden. We doen dit alleen voor in het kader van de strikte gegevensverwerkingsvereisten, om te voldoen aan een contractuele verplichting (bijv. doorsturen naar een betalingsdienstaanbieder) of op basis van uw uitdrukkelijke toestemming (bijv. doorsturen naar de verzekeringsmaatschappij van de BMW dekking brief, indien u dit wenst);
  • Wanneer een of meer verbonden ondernemingen van BMW Group worden verkocht aan een bedrijf waaraan we onze rechten overdragen, in overeenstemming met eventuele overeenkomsten die we met u hebben;
  • In geanonimiseerde vorm aan derden om middelen zoals mobiliteitsdiensten, kaarten en tools te gebruiken, vooral in combinatie met sterk geautomatiseerd, volledig geautomatiseerd en autonoom rijden;
  • Aan andere derden (bijvoorbeeld openbare lichamen/autoriteiten) voor zover wij daartoe wettelijk verplicht zijn.

Met uw toestemming kunnen de via ons BMW/MINI CarData platform verzamelde gegevens elektronisch worden doorgegeven aan door u geselecteerde derden. In de relatie tussen u en de derde dient deze overdracht het afsluiten en vervullen van een gebruiksgerelateerde verzekering voor uw voertuig. Als onderdeel van het BMW CarData platform kan basisinformatie over de telematicamogelijkheden van uw voertuig aan derden worden doorgegeven, zodat zij kunnen bepalen of uw voertuig geschikt is voor het gebruik van BMW/MINI CarData. Meer informatie vindt u na het inloggen onder "Mijn voertuigen"> "Voertuigdetails"> "Naar BMW/MINI CarData". Dit gebeurt uitsluitend op basis van uw toestemming, die u te allen tijde kunt intrekken. Meer informatie vindt u hier onder "Mijn voertuigen"> "Voertuigdetails"> "Naar BMW/MINI CarData".

Hoe beschermen we uw gegevens?

We zetten diverse veiligheidsmaatregelen in, zoals versleuteling en authenticatietools volgens de huidige stand van de techniek om de vertrouwlijkheid, integriteit en beschikbaarheid van uw persoonsgegevens te beschermen en te behouden.

Hoewel wij geen absolute bescherming tegen ongeoorloofde toegang kunnen garanderen in geval van gegevensoverdracht via het internet of een website, doen wij en onze dienstverleners en zakelijke partners er alles aan om uw persoonsgegevens te beschermen in overeenstemming met de AVG door middel van fysieke, elektronische en procesmatige veiligheidsmaatregelen. 

We hanteren onder meer de volgende maatregelen:

  • Gebaseerd op ons gerechtvaardig belang worden verzamelde gegevens ook verwerkt om de werking van IT systemen te waarborgen;
  • Back-up en herstel van gegevens verwerkt in IT-systemen;
  • Loggen en monitoren van transacties om de juiste werking van de IT-systemen te controleren;
  • Detectie en verdediging tegen ongeoorloofde toegang tot persoonsgegevens;
  • Incident- en problemmanagement om storingen in IT-systemen te verhelpen;Strikte criteria voor de autorisatie om toegang te krijgen tot uw gegevens volgens het "need-to-know-principe" (beperking tot zo min mogelijk personen) en uitsluitend voor het gespecificeerde doel;
  • Overdracht van verzamelde persoonsgegevens in versleutelde vorm (waar noodzakelijk); 
  • Opslag van vertrouwelijke gegevens, zoals creditcardgegevens, uitsluitend in versleutelde vorm; 
  • Bescherming van IT-systemen door middel van een firewall om bescherming te bieden tegen ongeoorloofde toegang, bijvoorbeeld door hackers; 
  • Permanente bewaking van toegang tot IT-systemen om misbruik van persoonsgegevens te detecteren en te voorkomen.

Als u van BMW  een wachtwoord heeft ontvangen of zelf een wachtwoord heeft gemaakt om toegang te krijgen tot bepaalde delen van onze website of portals, apps of diensten die we aanbieden, bent u er zelf verantwoordelijk om dit wachtwoord vertrouwelijk te houden en voor het naleven van alle andere beveiligingsprocedures, waar we u op wijzen. We vragen u in het bijzonder om uw wachtwoord aan niemand bekend te maken.Al uw persoonsgegevens worden opgeslagen op onze, op onze leveranciers, op onze zakelijke relaties’ beveiligde servers(of beveiligde papieren opslag). Uw persoonsgegevens worden alleen verwerkt in overeenstemming met ons beveiligingsbeleid en de door ons geïmplementeerd beveiligingsstandaarden of die van onze leveranciers of zakelijke relaties.

 

Voorzorgsmaatregelen voor locatiegegevens

Bepaalde diensten kunnen alleen worden aangeboden als u uw locatie of de locatie van uw voertuig bekendmaakt. Wij nemen de vertrouwelijkheid van die locatiegegevens zeer ernstig.

De volgende maatregelen worden getroffen voor locatiegegevens (waaronder informatie die toegankelijk is als onderdeel van het voertuighonderhoud): 

  • Locatiegegevens worden alleen opgeslagen in een naar u of uw voertuig herleidbare vorm, zolang dit nodig is voor het doel waarvoor u toestemming heeft gegeven;
  • Locatiegegevenw worden enkel verzameld of ontsloten als dit noodzakelijk is om de gevraagde diensten te leveren;
  • Het bijgehouden en/of ter beschikking stellen van locatiegegevens voor zover wij wettelijk verplicht zijn door wetshandhavingsinstanties of andere derden;
  • Gegevens voor het lokaliseren van het voertuig en gegevens voor het lokaliseren van een uw mobiele apparaat worden alleen aan elkaar gekoppeld als dit nodig is om de gevraagde diensten te leveren;
  • Elk ander gebruik van de locatiegegevens voor analysedoeleinden vindt plaats op vooraf geanonimiseerde datasets.

Wij en uw BMW Partner hebben mogelijk toegang tot de gegevens om uw voertuig te localiseren. BMW AG heeft toegang tot de gegevens voor het lokaliseren van uw mobiele  toestel via de diensten die ze leveren (bv. BMW ConnectedDrive, MINI Connected, BMW Motorrad ConnectedDrive).

Wanneer u het voertuig koopt of wanneer u de Digitale Diensten  of een mobiele APP van BMW  activeert of configureert, ontvangt u een gedetailleerde beschrijving van de locatiegegevens die worden verzonden om locatiespecifieke services te bieden. Via uw online account MyBMW, MINI Portal of my BMW Motorrad of direct in het voertuig - indien technisch mogelijk - kunt u instellen of deze gegevens verder door ons verzameld en verwerkt mogen worden en zo toekomstige gegevensverzameling voorkomen. Houdt er rekening mee dat we onze diensten in bepaalde aspecten mogelijk niet meer kunnen leveren als het verzamelen van locatiegegevens door u beperkt wordt.

Hoelang houden we uw gegevens bij?

In overeenstemming met de AVG bewaart BMW Group Belux uw persoonsgegevens zo lang als nodig is voor de desbetreffende doeleinden waarvoor wij uw persoonsgegevens verwerken. Als we persoonsgegevens voor meerdere doeleinden verwerken, worden deze verwijderd nadat het doeleinde waarvoor de langste bewaartermijn geldt is verstreken. De persoonsgegevens die we verwerken voor het doeleinde met de kortere bewaartermijn zullen wij eerder verwijderen. Waar mogelijk zijn onze systemen zo ingericht dat persoonsgegevens automatisch verwijderd worden na het verstrijken van een ingestelde bewaartermijn. Om de uitgangspunten van de AVG te vertalen naar concrete bewaartermijnen, gebruiken wij interne richtlijnen waaruit de hieronder genoemde maximale bewaartermijnen volgen. Vanwege het principe van dataminimalisatie zijn de hieronder genoemde maximale bewaartermijnen logischerwijze niet de standaard bewaartermijnen voor al onze processen. In veel gevallen worden persoonsgegevens eerder verwijderd.

Gegevens die niet langer nodig zijn, worden ofwel geanonimiseerd (geanonimiseerde informatie mag worden bijgehouden) of vernietigd.

Klantondersteuning en marketing
Tot zes jaar na het laatste contact tussen u en BMW Group Belux, tenzij u wilt dat deze gegevens worden verwijderd en er geen contractuele of wettelijke bewaarvereisten zijn die in strijd zijn met dit verzoek tot verwijdering. Uw voorkeuren voor marketing worden bewaard tot het moment dat u deze intrekt.

Verkoop en leveren van  Voertuigen, producten en diensten, incl. Digitale Diensten
Om contractuele verplichtingen na te komen, worden de verzamelde gegevens bewaard zolang het contract van kracht is en tot  tien jaar na ontstaan van de aankoop.

Uitvoering van Digitale diensten
Afhankelijk van het type digitale dienst, verschillen de resp. bewaartermijnen en worden in de resp. dienstenomschrijvingen vermeld.

Het voldoen aan bindende verzoeken tot toegang tot uw persoonsgegevens
Tot 10 jaar nadat het verzoek is ingediend.

Het afwikkelen van klachten en claims of contractuele disputen
Gegevens die naar onze mening nodig zijn om claims tegen ons te onderzoeken of om ons ertegen te verdedigen of om strafrechtelijke vervolging in te stellen of om claims tegen u of derden in te stellen, kunnen door ons worden bewaard zolang een overeenkomstige procedure kan worden gestart. De gegevens worden tot 10 jaar na de claim of gerechtelijke uitspraak bewaard.

Wie geven wij internationaal toegang tot uw gegevens en hoe beschermen wij deze?

BMW streeft ernaar om uw persoonsgegevens enkel binnen de EU te verwerken. Gezien BMW een wereldwijde onderneming is, bestaat de mogelijkheid dat Uw persoonsgegevens ook toegankelijk zijn voor onze werknemers, BMW Partners of dienstverleners in landen buiten de Europese Economische Ruimte (EER).  Indien uw persoonsgegevens worden verwerkt in landen buiten de EU, gebruiken BMW AG en BMW Group Belux waar nodig de standaardcontracten van de Europese Commissie, inclusief passende technische en organisatorische maatregelen, om ervoor te zorgen dat uw persoonsgegevens met dezelfde waarborgen worden verwerkt als die gelden volgens de AVG.

Hoe kunt u uw privacy instellingen online bekijken en wijzigen?

U kunt uw instellingen voor het gebruik van uw gegevens op elk moment zelf wijzigen met behulp van de relevante opties in uw online account  MyBMW, MINI Portal, My BMW Motorrad, via onze websites of in de mobiele APPs van BMW.

U kunt de volgende gegevens inzien en waar mogelijk wijzigen:

  • Toestemming voor reclamecommunicatie - hier kunt u (indien beschikbaar) uw gewenste communicatiekanalen selecteren (adres per post, e-mail, enz.) en akkoord gaan met het gebruik van statistische processen om een individueel klantprofiel aan te maken om u te voorzien van gepersonaliseerde aanbiedingen voor producten en diensten.
  • BMW Login – Na het inloggen kunt u uw voertuiggegevens bekijken en downloaden of overdragen onder "Mijn voertuigen" > "Voertuigdetails" > "Naar BMW/MINI CarData".
  • Online account – hier kunt u uw gedetailleerde instellingen voor Digitale Dienstenbekijken en wijzigen. Sommige instellingen voor Digitale Diensten kunnen alleen via de mobiele APP’s van BMW of alleen in het voertuig worden gewijzigd, hiervoor vragen we u de relevante opties in de app of in het voertuig te gebruiken.

De instellingen voor het gebruik van uw gegevens door BMW Partners kunnen echter niet worden gewijzigd in uw online account,. Voor een dergelijke wijziging of als u vragen heeft over het gebruik van uw gegevens, dient u daarom rechtstreeks contact op te nemen met de uw BMW Partner.

Houd er rekening mee dat bepaalde wijzigingen doorvoeren in IT systemen een bepaalde tijd in beslag neemt voor de wijzigingen overal zijn doorgevoerd.

Uw rechten

Wanneer wij uw persoonsgegevens verwerken, heeft u als betrokkene bepaalde wettelijke rechten die u kunt uitoefenen jegens BMW. In de volgende sectie worden uw rechten toegelicht zoals deze zijn gedefinieerd in de AVG. Afhankelijk van het type en de omvang van uw verzoek, kunnen we u vragen om uw verzoek schriftelijk in te dienen of toe te lichten.

 

Recht op inzage (art. 15 AVG )
U kunt op elk ogenblik informatie vragen over de gegevens die wij over u bewaren. Deze informatie omvat onder meer de categorieën persoonsgegevens die we verwerken, voor welke  doeleinden we ze verwerken, de bron van de persoonsgegevens als we deze niet niet rechtstreeks van u hebben gekregen en  de ontvangers aan wie wij uw gegevens hebben doorgegeven. Het opvragen van een kopie van uw persoonsgegevens is kosteloos. Wanneer u in een relatief korte termijn extra kopieën opvraagt van uw persoonsgegevens, behouden we ons het recht voor om gepaste kosten te rekenen voor het verstrekken van de extra exemplaren.

 

Recht op correctie (art. 16 AVG )
U kunt vragen om uw gegevens te corrigeren. Los van een eventueel verzoek zullen wij redelijke stappen ondernemen om de informatie die we over u hebben accuraat, volledig en actueel te houden door gebruik te maken van de meest actuele informatie waarover wij beschikken. In veel gevallen kunt u uw persoonsgegevens zelf rechtstreeks corrigeren in de app of op het klanten protaal op onze websites. Indien u bij uw verkozen BMW Partner  uw contactgegevens actualiseert, wordt deze update met ons gedeeld om u een naadloze klantenservice te kunnen bieden. Als u bezwaar hebt, dient u dit aan uw BMW Partner  te laten weten.

 

Recht op verwijdering (art. 17 AVG )
U kunt vragen dat we uw gegevens verwijderen, mits aan de wettelijke vereisten is voldaan in overeenstemming met art. 17 AVG  zou dat het geval zijn als:

  • de gegevens niet langer zijn vereist voor de doeleinden waarvoor deze zijn verzameld of anderszins zijn verwerkt; 
  • u uw toestemming, die de basis vormt van de gegevensverwerking, intrekt en er geen andere wettelijke basis voor verwerking is; u kan uw toestemming te allen tijde intrekken, wij beëindigen dan onmiddellijk deze gegevensverwerking. Om technische redenen kan het evenwel tot 48 uur duren voor deze intrekking volledig verwerkt is in onze systemen. Voor communicatie die per post verstuurd wordt, worden zowel de toestemming als de intrekking ervan pas verwerkt tegen de eerstvolgende planningscyclus;
  • u bezwaar maakt tegen de verwerking van uw gegevens en er geen geldige reden is voor de verwerking of als u bezwaar maakt tegen het verwerken van uw gegeven voor direct marketing doeleinden; 
  • de gegevens onrechtmatig zijn verwerkt.

In sommige gevallen kan een verwijderingsverzoek niet worden uitgevoerd, bijvoorbeeld wanneer BMW de persoonsgegevens moet blijven verwerken om te voldoen aan een wettelijke verplichting die vereist dat wij uw persoonsgegevens verwerken :

  • voor het nakomen van een wettelijke verwerkingsverplichting; 
  • in het kader van wettelijke bewaartermijnen, vooral met betrekking tot de bij wet vereiste retentieperiodes;
  • om rechtsvorderingen in te stellen of zich daartegen moet verdedigen voor het instellen, uitoefenen of onderbouwen van een rechtsvordering.

 

Recht op beperking van verwerking (art. 18 AVG)
U kunt vragen dat wij de verwerking van uw gegevens beperken indien:

  • u de juistheid van de persoonsgegevens in twijfel trekt. De verdere verwerking van de persoonsgegevens zal worden beperkt gedurende de periode die nodig is om de nauwkeurigheid van de persoonsgegevens te verifiëren ;
  • de verwerking onrechtmatig is en u de verwijdering van uw persoonsgegevens weigert en  in plaats daarvan eist om het gebruik ervan te beperken;
  • wij uw persoonsgegevens niet langer nodig hebben, maar u de betreffende persoonsgegevens wel nodig heeft om rechtsvorderingen in te stellen, uit te oefenen of te verdedigen;
  • u bezwaar hebt gemaakt tegen de verwerking in afwachting van het antwoord op de vraag of onze gerechtvaardigde belangen zwaarder wegen dan uw belangen.

 

Recht op overdraagbaarheid van gegevens (art. 20 AVG)
Op uw verzoek zullen wij uw gegevens - voor zover dit technisch mogelijk is - overdragen aan een andere verantwoordelijke. U heeft dit recht echter alleen als de gegevensverwerking is gebaseerd op uw toestemming of noodzakelijk is om een contract uit te voeren. In plaats van een kopie van uw gegevens te ontvangen, kunt u ons ook vragen de gegevens rechtstreeks over te dragen aan een andere door u aangewezen verantwoordelijke.

 

Recht van bezwaar (art. 21 AVG)

U kunt te allen tijde bezwaar maken tegen de verwerking van uw gegevens om redenen die voortvloeien uit uw specifieke situatie, op voorwaarde dat de gegevensverwerking is gebaseerd op uw toestemming of op onze legitieme belangen of die van een derde partij. In dat geval zullen wij uw gegevens niet langer verwerken. Dit laatste is niet van toepassing als we dwingende legitieme redenen voor de verwerking kunnen aantonen die zwaarder wegen dan uw belangen of als we uw gegevens nodig hebben om rechtsvorderingen in te stellen, uit te oefenen of te verdedigen.

Verzoeken om bovenvermelde rechten uit te kunnen oefenen zijn onderhevig aan verschillende uitzonderingen ter waarborging van het algemeen belang, waaronder het opsporen en voorkomen van misdrijven en het geheimhouden van vertrouwelijke informatie. Als we in een dergelijk geval uw verzoek om informatie moeten afwijzen, zullen wij u ook de redenen voor de afwijzing meedelen. Indien de  verzoeken kennelijk ongegrond of buitensporig zijn, met name vanwege hun repetitieve karakter, kunnen wij een redelijke vergoeding in rekening brengen, rekening houdend met de administratieve kosten van het verstrekken van de informatie of communicatie of het nemen van de gevraagde actie; of kunnen we weigeren gevolg te geven aan het verzoek..

We streven ernaar om alle vragen binnen 30 dagen te beantwoorden. Deze termijn kan echter worden verlengd om redenen die verband houden met de specifieke rechten van de betrokkene of de complexiteit van uw verzoek. Als u een van deze rechten wilt uitoefenen, zal BMW uw bevoegdheid daartoe nagaan en mogelijks additionele informatie vragen die enkel verwerkt wordt om u uniek te identificeren (zoals bijv.: een copy van uw aankoopfactuur, gelijkvormigheidsattest van uw voertuig, …) .

BMW Group Belux neemt uw opmerkingen en rechten zeer serieus. Als u echter van mening bent dat wij uw klachten of zorgen niet adequaat hebben behandeld, heeft u het recht om een klacht in te dienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit:

Gegevensbeschermingsautoriteit, Drukpersstraat 35, 1000 Brussel te bereiken via  +32 (0)2 274 48 00 of contact@apd-gba.be.

Contact met ons opnemen

BMW Group Belux Contact Center

Hebt u vragen met betrekking tot ons gebruik van uw persoonsgegevens of deze privacy policy, dan neemt u best contact op met ons BMW Group Belux Contact Center, dat bereikbaar is van maandag tot vrijdag van 8.30-21 uur, en op zaterdag van 10- 16 uur. Buiten deze uren kunt u een bericht achterlaten op het antwoordapparaat. Het Contact Center is ook bereikbaar via mail of per gewone post.

Contactgegevens van het BMW Group Belux Contact Center:

Tel.: +32 (0)3 890 50 02
contact.be@bmw.be
Lodderstraat 16
B-2880 Bornem (België)

 

BMW Group Belux Data Protection Officer

Daarnaast kunt u contact opnemen met de verantwoordelijke Data Protection Officer van BMW Group Belux via data-protection-officer@bmw.be, of per gewone post: Lodderstraat 16, B-2880 Bornem (België).

spinner