Uniek op de wereldwijde motormarkt, dit systeem biedt motorrijders een elektronische regeling die niet alleen afstellingen aan de continue in- en uitgaande demping op de voorste en achterste veerbenen en de veerbasis van het achterste veerbeen ("veervoorspanning") mogelijk maakt, maar ook de veersnelheid en "strakheid". Dit wordt allemaal handig geregeld met een multi-controller, samen met de menunavigatie op het TFT-kleurendisplay.
Om de regeling te vereenvoudigen en ongewenste instelfouten te voorkomen, worden bestuurders alleen gevraagd om de belastingsstatus in te voeren ("solo", "solo met bagage" of "met duopassagier en bagage"). Het systeem analyseert vervolgens de overeenkomstige veerbasis of de veersnelheid en configureert deze automatisch.
Overeenkomstig hun persoonlijke rijvoorkeuren kunnen bestuurders ook kiezen tussen de afstellingen "Comfort", "Normal" of "Sport" an het chassis en het rijwielgedeelte, die beïnvloeden hoe de machine op hun regeling reageert. De elektronische regeleenheid analyseert vervolgens deze specificaties en berekent de juiste dempsnelheden met gebruik van optimale parameters. Het actueert vervolgens een elektronische motor, die overeenkomstig de veerbasis configureert. Er zijn in totaal negen verschillende instellingsopties beschikbaar. De dempsnelheid wordt gewijzigd op de dempers aan de hand van kleine stapmotoren.
Deze extra wijzigingen aan de veersnelheid betekent dat het voertuigniveau geoptimaliseerd kan worden aan verschillende belastingen voor een nog hoger niveau aan rijstabiliteit, omgang en comfort. Volledige vrijheid in de bochten wordt behouden zelfs onder maximale belasting met een duopassagier en bagage, zodat er nog sportiever gereden kan worden. Deze afstellingen aan de veersnelheid reduceren aanzienlijk het risico op wegglijden onder extreme belastingen.
De instellingen van de schokdemper ("Normaal", "Sport", "Comfort") kunnen met een druk op de knop gewijzigd worden, zelfs als het voertuig zich verplaatst. Voor functionele en veiligheidsredenen, kan de veerbasis alleen gewijzigd worden als het voertuig stilstaat. Een elektrische motor met versnellingen wordt gebruikt om de veersnelheid te wijzigen.
De veersnelheid wordt gewijzigd met twee veren in serie verbonden. Hier worden de compressiekrachten geabsorbeerd door een elastomeer element (Cellasto), gecombineerd met een conventionele spoelveer die hieronder is geïnstalleerd. De buitenste radiale expansie van het Cellasto-element wordt permanent in een stalen mof gehouden. Aan de binnenkant wordt een aluminium mof elektro-hydraulisch bewogen. De positie van deze binnenste mof beïnvloed het inwaartse expansiegedrag van het Cellasto-element, en daarmee de veersnelheid. Dit heeft hetzelfde effect als twee veren met verschillende spanningen. Als de binnenste mof tegen de stalen veer rust, verliest het Cellasto-element zijn functie en wordt alleen de stalen veer beïnvloed. Als de binnenste mof verder wordt bewogen, kan de stalen veerbasis of "veervoorspanning" ook worden gewijzigd.
Hierdoor blijft de normale statische positie en rijgeometrie geoptimaliseerd bij alle belastingen. Extra afstellingen aan de veersnelheid over het brede bereik van 110-160 NM dient om de instellingen "Sport", "Normal" en "Comfort" in ESA II te verhogen, waardoor de rijbaarheid aanzienlijk wordt verhoogd.
In vergelijking tot conventionele mechanische afstellingstechnieken voor veervoorspanning en dempeigenschappen, liggen de voordelen van het gebruik van een ESA-afstelling aan het elektronische chassis en rijwielgedeelte in de constante en directe harmonisatie van alle chassiscomponenten en het voorkomen van "normale gebruikersfouten". Motorrijders besparen ook tijd door onhandige gereedschapsafstellingen, waardoor wijzigingen in slechts seconden worden aangebracht door de druk op een knop. Hierdoor wordt het op het laatste moment meenemen van duopassagiers of het reageren op onverwachte wegoppervlakken doodeenvoudig.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie