Multi-controller
Rijden wordt doodeenvoudig.
De innovatieve multi-controller werd aan het einde van 2009 geïntegreerd in de motorindustrie als onderdeel van een geïntegreerd besturingsconcept. Altijd perfect binnen bereik aan de binnenkant van het linker handvat vervangt het de functionele eenheid die daarvoor op de handgreep was geïnstalleerd. Het belangrijkste voordeel van de multi-controller is een paneel met besturingselementen, die handmatig bediend kunnen worden zonder de handen van de handgrepen te halen. De multi-controller wordt bediend door deze omhoog en omlaag te draaien of naar links en rechts te kantelen. In tegenstelling tot een toetsenpaneel kan de multi-controller door bestuurders worden bediend, zonder dat zij hun ogen van de weg hoeven te halen. De Bluetooth-functie in het audiosysteem kan audio-, telefoon- en navigatiesignalen overdragen naar de luidsprekers in de helmen van de bestuurder en de duopassagier. En de multi-controller beschikt over nog een extra functie voor comfort: bestuurders kunnen de controller gebruiken om het luidsprekervolume in hun helmen te reguleren, terwijl ze hun handen stevig op de handgrepen houden.
Naast de bediening van het audiosysteem kan de multi-controller ook gebruikt worden om andere functies op het TFT-kleurendisplay te selecteren. Deze functies omvatten de boordcomputer, ESA II, het navigatiesysteem, de handvatverwarming en de rugleuningverwarming. Bestuurders kunnen ook het instellingsmenu openen om hun gebruikers- en voertuig-specifieke voorkeuren te configureren. Voorbeelden omvatten het wijzigen van de gebruikerstaal of het configureren van de xenon-koplamp voor verkeer van de rechter- en linkerkant.
De menustructuur werd specifiek ontwikkeld voor motorvereisten en geoptimaliseerd tijdens een serie gebruikerstesten. Voor de rijveiligheid werd de menustructuur zo duidelijk mogelijk ontworpen, waarbij het aantal submenu's werd geminimaliseerd. Activeerbare functies in de rijmodi zijn tevens verder gereduceerd. Door een favoriete knop te programmeren kunnen bestuurders direct toegang krijgen tot de meest belangrijke functies (bijv. het navigatiesysteemmenu). Dit heeft geleid tot zowel een praktische reductie in het aantal toetsen als een verhoogde bruikbaarheid.
+ Lees meer