Wat betreft kinematica bestaat de Duolever voorvering uit een koppeling van vier stangen, waarin twee semi-geleidearmen gemaakt van gesmeed staal aan het frame zijn bevestigd aan de hand van kogellagers. Deze geleiden de extreem torsiebestendige vorkslider, die gemaakt is van aluminium zwaartekrachtcoquillegietwerk en visueel lijkt op een conventionele vork. Een centraal veerbeen, die gekoppeld is aan de onderste van de twee semi-geleidearmen en ondersteund wordt tegen het frame, zorgt voor de vering en de demping.
Een trapezium-gevormde schaarachtig gewricht, dat op de stuurkop en vorkslider is aangebracht, is aan de handgrepen gekoppeld. Dit brengt de stuurbeweging over. In tegenstelling tot telescoopvorken, werkt de Duolever-constructie als resultaat geheel zonder sliders en vaste vorkbuizen. Op hetzelfde moment scheidt het de besturing en demping nog meer van elkaar dan de bewezen en geteste Telelever. Dit scheidingseffect van de besturings- en veringsfunctie resulteert in een maximaal comfort en grip op de weg voor motorrijders, waardoor ze op dit gebied een heel nieuw territorium betreden.
Het voordeel van deze voorvering, momenteel de meest innovatieve vering in de motorindustrie, is de bewezen torsieweerstand. Terwijl sliders en vaste vorkbuizen op een conventionele telescoopvork zowel in de zijrichting als in de lengterichting draaien tijdens de in- en uitgaande demping van de veren en besturing, heeft de Duolever-voorvering van BMW Motorrad geen van dergelijke negatieve effecten. Zijn twee geleidearmen absorberen de krachten die ontstaan tijdens de in- en uitgaande demping en houden de vorkslider stabiel. Elke torsie wordt daarbij voorkomen en de voorvering is zeer nauwkeurig. De stuuropdrachten van de motorrijder worden overeenkomstig direct geïmplementeerd en er is geen feedback van het voorwiel onder alle wegomstandigheden.
De doelmatige indeling van stuurlagers in de lengterichting zorgt tevens voor een kinematisch anti-duikregeling net zoals bij de voorgaande Telelever. Terwijl een conventionele telescoopvork in hoge mate wordt samengedrukt tijdens onverwachte remmanoeuvres of zelfs solide wordt, met de Duolever wordt er onder deze omstandigheden voldoende resterende veerweg behouden, zodat de bestuurder zeer laat kan remmen en toch een stabiele koers houdt in de bochten.
Het is ook mogelijk geworden om de ontwijkingsrichting van het voorwiel op de Duolever te implementeren bij het rijden over oneffen oppervlakken, zodat het gedrag gelijk is aan dat van een telescoopvork. In combinatie met de lagere ongeveerde massa's en de lage afscheidingskrachten van het systeem, resulteert dit in extreem gevoelige en comfortabele responseigenschappen.
Duolever-voorvering door BMW Motorrad combineert functies die tot nu toe incompatibel waren, namelijk koersstabiliteit bij hoge snelheid, beweeglijke omgang, een nauwkeurige stuursensatie en koersstabiele remefficiëntie in alle toerentalbereiken.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie