De buis en buitenpootbrug zijn gemaakt van aluminium zodat oppervlakken onder druk perfect op elkaar aansluiten. Tegelijkertijd zijn de ongeveerde massa's niet lager dan bij een conventionele vork. Ook al hebben de binnenste dompelbuizen een kleinere diameter dan de standaard dompelbuizen met het upside-downsysteem, ze zijn echter gefabriceerd van robuust staal. Hierdoor is het gewicht in principe net zo hoog als bij en in sommige gevallen zelfs hoger dan bij conventionele aluminium of zelfs magnesiumvorken. Het belangrijkste voordeel ontstaat door de zeer lange geleiding van de dompelbuis door de vaste vorkbuis.
Een upside-down vork van Marzocchi met vaste vorkbuizen van geanodiseerd aluminium en buizen van een mangaan-staallegering met een stabiele vaste buisdiameter van 45 mm voorziet de F800 GS van BMW Motorrad met fijngevoelige responseigenschappen en maximale stabiliteit zelfs onder hoge belastingen. De vorkbrug geleid de meer torsiebestendige buitenste buizen met een grotere diameter aangezien hier grotere hefboomkrachten werken, die zeer handig zijn bij het offroad rijden. De telescoopvork en de upside-down vork kunnen niet afgesteld worden in de in- en uitgaande dempingsfasen.
In het BMW Supersport-model S 1000 RR geleid een upside-down vork met een grote vaste buisdiameter van 46 mm het voorwiel. Deze grote afmeting biedt een duidelijk hogere remstabiliteit dan de conventionele afmeting van 43 mm evenals duidelijkere responseigenschappen. Het is via een lichte stuurasbuis in de stuurkop gemonteerd en wordt geleid in twee grote aluminium kogellagers en twee gewichtgeoptimaliseerde vorkbruggen gemaakt van gesmeed aluminium.
Om de voertuighoogte aan de voorzijde aan te passen, kunnen de uitsteeksels van de dompelbuizen van de vork worden gebruikt. Met gebruik van in totaal 15 mm kan de voorzijde tot 5 mm worden verlaagd en tot 10 mm worden verhoogd. De upside-down vork is aan de binnenkant uitgerust met wat ook wel bekend is als cartridge-inzetstukken. Dit is een apart hydraulische zuigercilindersysteem met afstellingsopties voor voorspanning en in- en uitgaande dempingsfasen. De totale veerweg is 120 mm, waarvan 75 mm de positieve en 45 mm de negatieve veerweg is. Voor een eenvoudige instelling van de veervoorspanning en de in- en uitgaande dempingsfasen zijn er instellingsfasen van 1 tot 10 beschikbaar. Daarom is het niet nodig om de klikken te tellen en de huidige instelling is altijd van toepassing. De instellingen voor de in- en uitgaande dempingsfase zijn tevens op kleur aangeduid.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie