Wielveersystemen op motorfietsen dienen in principe twee taken uit te voeren - zeer gevoelig reageren op belastingen van oneffen wegoppervlakken en ruwe wegen en om schokken van het chassis weg te houden. Dit is vooral van toepassing in het nulpositiebereik als de motorrijder belast is met het gewicht van de motorrijder plus de uitrusting. Hier wordt ongeveer een derde van de totale veerweg voor gebruikt. Aan de andere kant moet de vering en demping sterker reageren tijdens krachtige acceleratie - waaronder bij het rijden over ruw terrein of zeer oneffen wegoppervlakken. Indien de veerweg in principe is verbruikt, moet impact op het veerelement worden vermeden. Hier bespreken we de progressieve verings- en dempcurve.
BMW motorfietsen met een progressief veerelement vervullen deze vereisten met gebruik van progressief gewonden veren en een diagonaal gekoppeld veerbeen op de paralever. De veervoorspaning kan via een handwiel eenvoudig worden ingesteld op het gewicht van de motorrijder en het vervoeren van een duopassagier en bagage. Dit wordt traploos ingesteld via een hydraulisch systeem.
Het progressieve veerbeen is tevens uitgerust met een dempsysteem, waarvan de dempkracht in druk wordt verhoogd tijdens de ingaande dempingsfase. Bovendien zorgt de dempcurve ervoor dat de in- en uitgaande dempingsfase afgesteld kan worden op het relevante voertuigtype en zijn toepassingsgebied. De ingaande demping kan met meer dan 100 procent worden verhoogd terwijl de uitgaande demping met 50 procent kan worden verhoogd.
Dit gepatenteerde BMW Motorrad dempsysteem verschilt wat betreft functies duidelijk van conventionele systemen. Parallel aan de hoofdzuiger van het dempsysteem, werkt een hulpzuiger aan de binnenkant van de holgeboorde zuigerstang, die werkt als een extra dempsysteem. Zowel het progressieve veerbeen als de veerbenen zonder progressieve demping bieden motorrijders de mogelijkheid om de uitgaande demping af te stellen op hun eigen rijstijl en op gebruik op de weg en offroad.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie