De BMW F 800 R met de parallelle tweecilindermotor met 800 ccm.

Op de parallelle tweecilinder is de krukpen-offset van de krukas nul graden. Als resultaat werkt de motor, die horizontaal ten opzichte van de rijrichting is geïnstalleerd, met een uniforme ontstekingsvolgorde waarbij er één vermogenscyclus plaatsvindt bij elke draai van de krukas. Dit resulteert in een geluid dat opzettelijk gelijk is aan boxermotoren, die ook werken met een ontsteking-offset van 360 graden. Vooral de uniforme ontstekingsvolgorde begunstigt een uitgebalanceerde gasuitwisseling met hoog koppel en harmonieuze eigenschappen. Zo wordt er voldaan aan de basisvoorwaarden voor een dynamische aandrijving.

De onvermijdbare massakrachten bij de eerste en tweede tweecilindermotoren zijn geneutraliseerd met gebruik van een uniek balanceringsmechanisme. In plaats van de conventionele manier via balansassen of contragewichtassen, worden de trilkrachten gecompenseerd via een koppelingssysteem, dat centraal op de krukas wordt geleid met een gedefinieerde indeling van contragewichtmassa's: een excentrische as tegenover de krukpen op de krukas draagt een balanceerdrijfstang. Deze drijfstang is gekoppeld aan een balansswingarm.

+ Lees meer

De kinematica is ontworpen zodat de balanceerdrijfstang omhoog en omlaag beweegt in tegenovergestelde richting ten opzichte van de twee drijfstangen van de motor. Dankzij de geleiding via de relatief lange swingarm, beweegt de zuigerstang in een vrijwel rechte draaibeweging. De verdeling van massa via het uiteinde van de zuigerstang en de swingarm is gekozen, zodat de massakrachten van de draaibeweging in elke startpositie de relevante trilkrachten van de krukasaandrijving (gedeelde zuiger en drijfstang) tegengaan. Als resultaat worden de eerste en tweede massakrachten vrijwel geheel geëlimineerd, wat resulteert in een motorwerking met weinig trillingen. Een ander belangrijk voordeel van dit elegante design is het lage geluidsniveau, aangezien er geen standaard aandrijfgeluiden worden afgegeven door tandwielen of kettingen.

Het oliecircuit beschikt over een speciale technische functie, die een stuk verdergaat dan de conventionele standaard voor deze klasse. Om verlies door verspreiding te voorkomen, beschikken de motoren van de F 800 serie over een semi-dry-sumpsmering. De olie die wordt afgegeven door de hoofdlager van de krukasaandrijving loopt in de gedeelde as van het balanceringsmechanisme. Hier zuigt een oliepomp het smeermiddel weg en verspreidt dit via oliespuitstukken in de versnellingsbak. De olie die vanuit de versnellingsbak via openingen in het motorblok wordt afgetapt, wordt samen met de olie van de cilinderkop die via de kettingas is afgetapt, verzameld in de resterende vrije ruimte in het motorblok rond de drijfstangas. Deze vrije ruimte dient daarom als een geïntegreerd oliereservoir. Alle lagerposities worden vanuit dit reservoir via een tweede pomp voorzien.

+ Lees meer

In de parallelle tweecilindermotor van de F-serie van BMW Motorrad worden twee roterende bovenliggende nokkenassen aangedreven door een getande ketting. Deze drijven vier kleppen per cilinder aan via nokkenvolgers. Het gehele kleppenmechanisme is onderhevig aan extreem lage slijtage dankzij de grote kleplichthoogte, waardoor onderhoudsintervallen duidelijk langer worden.
Ee extra standaard BMW-functie is de mengselvoorbereiding, die wordt uitgevoerd door een voorkamerinjectie met BMS-KP-motorregeling en twee gaskleppen van 46 millimeter. Evenals via de injectietijd wordt de injectiekwaliteit gedefinieerd door de motorregeling via de druk die wordt toegepast door de elektrische brandstofpomp overeenkomstig de prestatievereisten. Het brandstofsysteem werkt zonder olieretourcircuit en pompt alleen de hoeveelheid werkelijk vereist door de motor. Deze regeling van de leveringssnelheid bespaart elektriciteit en de brandstofdruk kan over een breed bereik worden gewijzigd voor optimale mengselvorming. Dit principe is beschermd aan de hand van patenten en daarmee ook uniek. Om de toegevoegde hoeveelheid brandstof te meten, evenals bekende parameters zoals belasting, snelheid en temperatuur, wordt ook de resterende zuurstofinhoud in het uitlaatgas gebruikt. De relevante informatie wordt geleverd door een lambdasonde achter de verbinding van de uitlaatspruitstukken. Dit is essentieel voor een effectieve conversie van uitlaatgassen in standaard drieweg katalytische converters.
In de parallelle tweecilindermotor van de F-serie van BMW Motorrad worden twee roterende bovenliggende nokkenassen aangedreven door een getande ketting. Deze drijven vier kleppen per cilinder aan via tuimelaarvolgers. Het gehele kleppenmechanisme is onderhevig aan extreem lage slijtage dankzij de grote kleplichthoogte, waardoor onderhoudsintervallen duidelijk langer worden.
Ee extra standaard BMW-functie is de mengselvoorbereiding, die wordt uitgevoerd door een voorkamerinjectie met BMS-KP-motorregeling en twee gaskleppen van 46 millimeter. Evenals via de injectietijd wordt de injectiekwaliteit gedefinieerd door de motorregeling via de druk die wordt toegepast door de elektrische brandstofpomp overeenkomstig de prestatievereisten. Het brandstofsysteem werkt zonder olieretourcircuit en pompt alleen de hoeveelheid werkelijk vereist door de motor. Deze regeling van de leveringssnelheid bespaart elektriciteit en de brandstofdruk kan over een breed bereik worden gewijzigd voor optimale mengselvorming. Dit principe is beschermd aan de hand van patenten en daarmee ook uniek. Om de toegevoegde hoeveelheid brandstof te meten, evenals bekende parameters zoals belasting, snelheid en temperatuur, wordt ook de resterende zuurstofinhoud in het uitlaatgas gebruikt. De relevante informatie wordt geleverd door een lambdasonde achter de verbinding van de uitlaatspruitstukken. Dit is essentieel voor een effectieve conversie van uitlaatgassen in standaard drieweg katalytische converters.
Bij de parallelle tweecilindermotor hebben de ontwikkelaars van BMW de nadruk voornamelijk gelegd op soepelheid en superieure vrijgave van vermogen in het middentoerentalgebied in plaats van op piekprestaties. De acceleratieprocedure van de aandrijflijn zal sportieve rijders moeiteloos overtuigen terwijl touring-liefhebbers zullen genieten van moeiteloos schakelen met deze tweecilindermotor met hoog koppel.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie

spinner