800 ccm tweecilinder lijnmotor.
Het hoge koppel van de parallelle tweecilindermotor met een inhoud van 798 kubieke centimeter is standaard voor alle F-modellen. Het hoge koppel dat gelijk is aan een boxermotor, het unieke geluid en de spontane kick bij elke stoot gas combineer de levendigheid van een ééncilinder met de onbedwingbare kracht van twee. Naast de balans tussen een krachtig koppel en de dynamische sprintmogelijkheden, bewijst de nieuw ontwikkelde parallelle tweecilindermotor dat uitstekende rijprestaties niet standaard gekoppeld zijn aan een hoog brandstofverbruik.
Op de parallelle tweecilinder is de krukpen-offset van de krukas nul graden. Als resultaat werkt de motor, die horizontaal ten opzichte van de rijrichting is geïnstalleerd, met een uniforme ontstekingsvolgorde waarbij er één vermogenscyclus plaatsvindt bij elke draai van de krukas. Dit resulteert in een geluid dat opzettelijk gelijk is aan boxermotoren, die ook werken met een ontsteking-offset van 360 graden. Vooral de uniforme ontstekingsvolgorde begunstigt een uitgebalanceerde gasuitwisseling met hoog koppel en harmonieuze eigenschappen. Zo wordt er voldaan aan de basisvoorwaarden voor een dynamische aandrijving.
De onvermijdbare massakrachten bij de eerste en tweede tweecilindermotoren zijn geneutraliseerd met gebruik van een uniek balanceringsmechanisme. In plaats van de conventionele manier via balansassen of contragewichtassen, worden de trilkrachten gecompenseerd via een koppelingssysteem, dat centraal op de krukas wordt geleid met een gedefinieerde indeling van contragewichtmassa's: een excentrische as tegenover de krukpen op de krukas draagt een balanceerdrijfstang. Deze drijfstang is gekoppeld aan een balansswingarm.
De kinematica is ontworpen zodat de balanceerdrijfstang omhoog en omlaag beweegt in tegenovergestelde richting ten opzichte van de twee drijfstangen van de motor. Dankzij de geleiding via de relatief lange swingarm, beweegt de zuigerstang in een vrijwel rechte draaibeweging. De verdeling van massa via het uiteinde van de zuigerstang en de swingarm is gekozen, zodat de massakrachten van de draaibeweging in elke startpositie de relevante trilkrachten van de krukasaandrijving (gedeelde zuiger en drijfstang) tegengaan. Als resultaat worden de eerste en tweede massakrachten vrijwel geheel geëlimineerd, wat resulteert in een motorwerking met weinig trillingen. Een ander belangrijk voordeel van dit elegante design is het lage geluidsniveau, aangezien er geen standaard aandrijfgeluiden worden afgegeven door tandwielen of kettingen.
Het oliecircuit beschikt over een speciale technische functie, die een stuk verdergaat dan de conventionele standaard voor deze klasse. Om verlies door verspreiding te voorkomen, beschikken de motoren van de F 800 serie over een semi-dry-sumpsmering. De olie die wordt afgegeven door de hoofdlager van de krukasaandrijving loopt in de gedeelde as van het balanceringsmechanisme. Hier zuigt een oliepomp het smeermiddel weg en verspreidt dit via oliespuitstukken in de versnellingsbak. De olie die vanuit de versnellingsbak via openingen in het motorblok wordt afgetapt, wordt samen met de olie van de cilinderkop die via de kettingas is afgetapt, verzameld in de resterende vrije ruimte in het motorblok rond de drijfstangas. Deze vrije ruimte dient daarom als een geïntegreerd oliereservoir. Alle lagerposities worden vanuit dit reservoir via een tweede pomp voorzien.