Bij de boxermotor, die is voor het eerst is gebruikt in de nieuwe R 1200 GS, is tevens een nieuw digitaal motormanagementsysteem BMS-X gebruikt. Zijn belangrijkste functies zijn volledig opvolgende brandstofinjectie, een compacte lay-out en een laag gewicht. Het alfa-/n-gebaseerde motormanagement met koppelinterface houdt rekening met meerdere invloedsfactoren. Het maakt eenvoudige regeling van de koppeloverdracht mogelijk en de reactie-eigenschappen, die zijn toegewezen via de e-gas-eigenschappen naar de verschillende rijmodi, kunnen worden aangepast aan enorm veel grensvoorwaarden. De basis voor dit management is de ingezogen luchtkwaliteit, die indirect bepaald wordt via de openingshoek en de draaisnelheid. Het motorregelsysteem vormt individueel gecoördineerde waarden voor de injectiehoeveelheid en de ontstekingstijd met gebruik van extra motor- en omgevingsparameters (waaronder motortemperatuur, luchttemperatuur, omgevingsluchtdruk) samen met karakteristieke kaarten en correctiefuncties die zijn opgeslagen.
De mengselvoorbereiding wordt uitgevoerd door de elektrische brandstofinjectie via gashendel-elementen met een openingsbreedte van 52 millimeter in plaats van de 50 millimeter in voorgaande modellen. Nieuw ontworpen, opzettelijk hoge inlaatluchtstukken en een grote inlaatdemper garanderen de optimale toevoer van koele inlaatlucht en daarmee optimale vulling.
De gaskleppen worden elk aangedreven via een elektrische motor in de vorm van een e-gassysteem. Verzoeken van de bestuurder worden doorgestuurd via de sensor op de gashendel naar de volledig elektronische motorregeling en deze worden hier omgezet, afhankelijk van de geselecteerde rijmodus, in een gasklep-doelpositie, die vervolgens elektronisch wordt ingesteld.
Het e-gas van de nieuwe BMW R 1200 GS verbetert de rijbaarheid en optimaliseert de functionele soepelheid in het bereik dichtbij de stationaire snelheid, aangezien de motorregeling verschillen tussen de twee cilinders in het medium-drukbereik detecteert en dit compenseert aan de hand van selectieve gasklepregeling. Als resultaat zijn er verschillende gasklepreacties (soft, optimal, direct) mogelijk met de optionele accessoires "ASC en rijdmodi", afhankelijk van het relevante toepassingsgebied. Dankzij de enorm verbeterde regelbaarheid, kan de hoek van de gasregelingshendel gereduceerd worden van 85 naar 70 graden. Deze technologie kan ook worden gebruikt met de comfort accessoire snelheidsregeling. Daarom is voor de eerste keer op een BMW GS een elektronische snelheidsregeling beschikbaar als optionele accessoire voor de R 1200 GS, waardoor lange motortochten nog comfortabeler worden.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie