Dit ontwerp resulteert vooral in voordelen wat betreft gewichtsbalans, maar ook als het gaat om torsie-eigenschappen. Evenals de compacte, lichtgewicht constructie is de extra versnellingsbakolie, die eerder nodig was voor smering met de versnellingsbak, niet langer nodig. Net zoals hiervoor, worden zeer sterke schroefvormige spiegleuven gebruikt op de tandwielen voor een rustige verbinding, stille loop en verbeterde soepelheid. En net zoals hiervoor beschikken de versnellingsbakassen over anti-frictielagers op de nieuwe aandrijving aangezien het rondsel (vrije tandwielen) op naaldlagers loopt voor lage frictie. Het rondsel en dus ook de tandwielen worden geschakeld via een selectortrommel gemaakt van staal gemonteerd op kogellagers, drie gecarbureerde schakelvorken met hard verchroomde uiteinden en glijmoffen voor een frictie-vergrendelde verbinding van de rondselparen.
De aandrijving, die voor het eerst is gebruikt in de R 1200 GS en die tevens de eerste serie boxermotoren van BMW Motorrad is, beschikt over een meervoudige natte plaatkoppeling in oliebad met acht frichtieplaten in plaats van de voorgaande enkelvoudige droge plaatkoppeling. De voordelen van deze oplossing zijn een lager inertiemoment dankzij de duidelijk kleinere buitendiameter van 147 millimeter (voorgaande R 1200 GS: 180 mm) en een algeheel compacter design. Voor de eerste keer op een boxermotor is het koppelingssysteem uitgerust met een anti-hoppingmechanisme. Omdat dit remkoppel van de motor met vertraging naar het achterwiel wordt overgebracht blijft de motorfiets zelfs tijdens het remmen stabieler en veiliger te gebruiken.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie