Het Paralever-systeem, dat de taken van de achtervering en vermogenstransmissie combineert, elimineert zoveel mogelijk de krachten van de cardanas-aandrijving, die anders leiden tot verstijving van het rijwielgedeelte tijdens het versnellen. Deze opwaartse beweging (ook wel bekend als het "rubber cow" effect) wordt effectief gecompenseerd - terwijl een conventionele swingarm hiervoor een lengte van meer dan 1,4 m voor nodig zou hebben. Het vormt in principe een parallellogram-type momentbeen tussen de aandrijving van de achteras en het frame.
Met de Paralever op de huidige boxermotor en K-generatie, wordt het been via een koppeling boven de swingarm verbonden. Een voordeel van dit design is een significant hogere bodemvrijheid in het bereik van het achterwiel.
De lichte legeringsbehuizing van het schakelcommando van het achterwiel is via een koppeling verbonden met de enkelvoudige Paralever-swingarm, die tevens is gemaakt van lichte legering. Deze swingarm bevat de cardanas. Een extra universele cardankoppeling op het draaipunt van dit verbindingselement draagt vermogen over naar het schakelcommando van het achterwiel, de behuizing die via een voorverbinding op het frame wordt ondersteund. De cardanas is op dezelfde manier via een universele kruiskoppeling verbonden met de uitgaande as van het schakelcommando.
De kinematica van de Paralever is zo ontworpen dat er geen lengtewijzigingen plaatsvinden, wat betekent dat er geen schakelstuk nodig is. De torsievibratiedemper is voor meer comfort in de cardanas geïntegreerd. Op het draaipunt op het frame - zowel op het lichte legeringsframe met de K-modellen en op het stalen chassis van de boxermotoren, is de Paralever-swingarm gemonteerd op onderhoudsvrije, afstelbare en tapse kogellagers. Afhankelijk van het type motorfiets, draagt de tandwielaandrijving op de achteras het aandrijfkoppel op een geschikte manier over. De grote tandwielaandrijving - ook wel bekend als het kroonwiel - is gemonteerd op een gegroefde kogellager aan de binnenkant en de buitenkant in een rolkern. De gehele aandrijflijn wordt via een centraal veerbeen, gemonteerd op de Paralever-arm, tegen het frame ondersteund. De aandrijflijn is onderhoudsvrij op alle BMW-motorfietsen, boxermotoren en K-viercilinders. De voorgeschreven olieverversing wordt alleen uitgevoerd als onderdeel van inspecties.
Samen met het gewichtsgeoptimaliseerde design van de swingarm en de 50 mm grote boring in de aspijp van de aandrijfbehuizing, resulteert dit in een duidelijke reductie van de ongeveerde massa's op het achterwiel. Het chassis reageert daarom snel en gevoelig op oneffenheden. De boring in de aspijp garandeert tevens effectieve warmteafvoer vanuit de behuizing van de achteras.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie