De BMW K 1600 GT met de zescilinder 1600 ccm lijnmotor.

Deze 1.649 cc aandrijflijn, een nieuwe ontwikkeling door BMW, biedt 118 kW / 160 pk bij ongeveer 7.750 t/min en een maximaal koppel van ongeveer 175 Nm bij ongeveer 5.250 t/min. Vanaf 1.500 t/min en hoger is meer dan 70 procent van het maximaal koppel al beschikbaar. Hierdoor wordt rustig cruisen maar ook superieur sportief rijden mogelijk.

De zescilinder lijnmotor weegt slechts 102,6 kg en bevat de dynamo, het inlaatsysteem, koppeling en versnellingsbak. Het consistente lichtgewicht design, dankzij bijvoorbeeld de holle nokkenassen, maken het de lichtste zescilinder lijnmotor die momenteel beschikbaar is in de standaard motorfietsproductie. En zijn breedte van 555 millimeter is ongeveer 100 mm smaller dan zelfs de meest compacte standaard zescilinder lijnmotoren die eerder beschikbaar waren. Zijn lage constructiebreedte is vooral behouden gebleven dankzij de licht sub-kwadratische takt/boringverhouding van 67,5 tot 72 millimeter (0,938) met een relatief lange slag en zeer korte afstanden tussen de cilinderassen van 77 millimeter. Bovendien bevinden de elektrische subcomponenten zich achter de krukas in de vrije ruimte boven de versnellingsbak.

+ Lees meer

Net zoals bij de huidige viercilinder motoren van BMW neigt de cilinderrij 55 graden naar voren. Dit resulteert in een laag zwaartepunt en een gebalanceerde gewichtsverdeling. De geïntegreerde dry-sumpsmering, die een conventionele oliesmering met oliereservoir overbodig maakt, zorgt bovendien voor een lagere installatiepositie. Deze neiging zorgt ook voor ruimte voor een aerodynamisch inlaatsysteem, direct boven de motor.

De efficiënte verbranding, het lage snelheidsniveau met hoge acceleratiesnelheden en minimale frictie resulteert in een zescilinder motor met een extreem hoge efficiëntie en daardoor een duidelijk lager verbruik. Met de prestatiemogelijkheden in gedachten haalt deze motor de beste resultaten met niveaus die vergelijkbaar zijn met een viercilinder motor.

+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie