1200 ccm tweecilinder boxermotor (lucht/water gekoeld).
1200 ccm tweecilinder boxermotor (lucht/water gekoeld) in de BMW R 1200 GS.
De vorige motorinhoud van 1,170 cm3 is behouden, net zoals de verhouding tussen de boring en slag van 101 tot 73 millimeter. Net zoals bij het voorgaande model zijn de nokkenassen horizontaal aangebracht. Terwijl er in het verleden gecombineerde nokkenassen voor de inlaat/uitlaat nodig waren, heeft de wijziging in de stroomrichting van horizontaal naar verticaal geleid tot toegewezen nokkenassen voor de inlaat en uitlaat.
Beide nokkenassen worden aangedreven, net zoals eerder, via de ketting die in de as achter de cilinders loopt (aan de rechterkant van de motor via de balansas en aan de linkerkant via de nokkenas). De distributieketting drijft een tussenas tussen de nokkenassen voor de inlaat en uitlaat aan, van waaruit vermogen wordt overgedragen naar de nokkenassen via een paar rechte tandwielen. Een decompressie-instrument, dat geregeld wordt door de centrifugaalkracht, bevindt zich op elke van de nokkenassen van de uitlaat. Hierdoor wordt starten eenvoudiger. Als resultaat konden het gewicht van de startmotor en de accu worden gereduceerd.
Het zeer efficiënte algehele ontwerp van de aandrijflijn betekende dat de radiale klepindeling die hiervoor werd gebruikt, kon worden weggelaten. De vier kleppen bevinden zich in scherpe hoeken ten opzichte van elkaar - op 8 graden aan de inlaatzijde, 8 en 10 graden aan de uitlaatzijde, waardoor een compacte vorm van de verbrandingskamer mogelijk wordt. Dit is belangrijk voor optimale verbrandingsprocessen. De opnieuw berekende verbrandingskamer en verbeterde de geleiding en het ontwerp hebben ervoor gezorgd dat de compressieverhouding verhoogd kon worden van 12.0:1 naar 12.5:1 in vergelijking tot het voorgaande model. Doordat de verbrandingsprocessen en de ontstekingspositie zijn geoptimaliseerd, is de klopregeling niet langer nodig terwijl op hetzelfde moment het RON 95 brandstofontwerp is behouden en de potentie van het koppel volledig wordt gebruikt.
Het gebruik van een turbulentiesysteem (luchtinvoer via een by-pass) garandeert optimale verbranding, waardoor de complexe dubbele ontsteking overbodig wordt. Het ontwerp van de krukas is ook volledig gereviseerd. Om sleepeffecten te reduceren, is de diameter van de hoofdlager gereduceerd van 60 naar 500 millimeter. Bovendien beschikt de krukas over slankere krukpennen, ondanks dat de diameter vergroot is van 48 naar 50 millimeter, en slankere hoofdlagers en geleidelagers. Hierdoor wordt het gehele systeem lichter en compacter maar ook robuuster.