1200 ccm tweecilinder boxermotor (lucht/water gekoeld) in de BMW R 1200 GS.

De vorige motorinhoud van 1,170 cm3 is behouden, net zoals de verhouding tussen de boring en slag van 101 tot 73 millimeter. Net zoals bij het voorgaande model zijn de nokkenassen horizontaal aangebracht. Terwijl er in het verleden gecombineerde nokkenassen voor de inlaat/uitlaat nodig waren, heeft de wijziging in de stroomrichting van horizontaal naar verticaal geleid tot toegewezen nokkenassen voor de inlaat en uitlaat.

Beide nokkenassen worden aangedreven, net zoals eerder, via de ketting die in de as achter de cilinders loopt (aan de rechterkant van de motor via de balansas en aan de linkerkant via de nokkenas). De distributieketting drijft een tussenas tussen de nokkenassen voor de inlaat en uitlaat aan, van waaruit vermogen wordt overgedragen naar de nokkenassen via een paar rechte tandwielen. Een decompressie-instrument, dat geregeld wordt door de centrifugaalkracht, bevindt zich op elke van de nokkenassen van de uitlaat. Hierdoor wordt starten eenvoudiger. Als resultaat konden het gewicht van de startmotor en de accu worden gereduceerd.

+ Lees meer

Het zeer efficiënte algehele ontwerp van de aandrijflijn betekende dat de radiale klepindeling die hiervoor werd gebruikt, kon worden weggelaten. De vier kleppen bevinden zich in scherpe hoeken ten opzichte van elkaar - op 8 graden aan de inlaatzijde, 8 en 10 graden aan de uitlaatzijde, waardoor een compacte vorm van de verbrandingskamer mogelijk wordt. Dit is belangrijk voor optimale verbrandingsprocessen. De opnieuw berekende verbrandingskamer en verbeterde de geleiding en het ontwerp hebben ervoor gezorgd dat de compressieverhouding verhoogd kon worden van 12.0:1 naar 12.5:1 in vergelijking tot het voorgaande model. Doordat de verbrandingsprocessen en de ontstekingspositie zijn geoptimaliseerd, is de klopregeling niet langer nodig terwijl op hetzelfde moment het RON 95 brandstofontwerp is behouden en de potentie van het koppel volledig wordt gebruikt.

Het gebruik van een turbulentiesysteem (luchtinvoer via een by-pass) garandeert optimale verbranding, waardoor de complexe dubbele ontsteking overbodig wordt. Het ontwerp van de krukas is ook volledig gereviseerd. Om sleepeffecten te reduceren, is de diameter van de hoofdlager gereduceerd van 60 naar 500 millimeter. Bovendien beschikt de krukas over slankere krukpennen, ondanks dat de diameter vergroot is van 48 naar 50 millimeter, en slankere hoofdlagers en geleidelagers. Hierdoor wordt het gehele systeem lichter en compacter maar ook robuuster.

+ Lees meer
Net zoals bij de voorgaande boxermotor, zorgt een balansas, die met opnieuw gedefinieerde ongebalanceerde massa's loopt op de snelheid van de krukas, ervoor dat ongewenste trillingen in de nieuwe aandrijflijn worden geëlimineerd. De balansas is ontworpen als een holle tussenas, waarbij de koppelingsas gelijktijdig aan de binnenkant beweegt. Als resultaat loopt de nieuwe aandrijving, die een duidelijk hoger snelheidheidsniveau heeft over het gehele toerengebied van de motor, met aanzienlijk minder trillingen waardoor er meer comfort gegarandeerd wordt, vooral bij hogere snelheden. Het robuuste basiskarakter, die standaard is voor een boxermotor, is echter behouden gebleven.
De diameters van de klepschijf zijn tevens opnieuw gedefinieerd zodat er meer vermogen en een hoger koppel mogelijk is. Elke schijf is nu 1,0 millimeter groter en is 40 millimeter op de inlaatzijde en 34 millimeter op de uitlaatzijde. Met 5,5 millimeter blijft de diameter van de klepsteel ongewijzigd. De verhoogde snelheid met optimaal gedefinieerd sleepeffect betekent dat er tegelijkertijd duidelijk kortere klepveren nodig zijn.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie