De BMW R nineT Scrambler met de 1200 ccm tweecilinder boxermotor.

Ontworpen voor hogere snelheden, de nieuwe boxermotor heeft ketting-aangedreven, bovenliggende nokkenassen (DOHC) voor elke cilinder met kleppen die worden aangedreven door extra lichte, hoge-snelheid rolvolgers. De radiale indeling van de vier kleppen maakt een zeer compact design van de verbrandingsruimte mogelijk. En net zoals bij zijn voorganger, wordt deze samenstelling ontstoken via twee bougies. De vorige compressieratio van 12.0:1 is tevens behouden, terwijl de klopregeling het gebruik van Super (plus) brandstof met 95-98 RON mogelijk maakt. De nominale belastbaarheid is bepaald als 98 RON.

+ Lees meer

De horizontale indeling van de nokken in de rijrichting op de nieuwe boxermotor heeft geresulteerd in twee speciale technische functies. Elke nokkenas regelt een inlaat- en afblaasventiel en de nokken lopen taps toe vanwege de radiale indeling van de kleppen. De inlaat- en afblaasregelingstijden voor de twee nokkenassen zijn geoptimaliseerd voor een krachtige vrijgave van het vermogen in het onderste en centrale snelheidsbereik en op hetzelfde moment met een groter optrekvermogen.

In vergelijking tot het voorgaande model, zijn de diameters van de ventielkoppen vergroot aan de inlaatzijde van 36 naar 39 millimeter en aan de uitlaatzijde van 31 tot 33 millimeter. De speling van de ventielen is gecompenseerd voor het gebruik van licht halfkogelvormige onderlegringen. Openingsslagen zijn vergroot op de inlaat- en uitlaatzijde van 10,54 en 9,26 millimeter naar 10,8 millimeter voor een grotere vrije klepdoorsnede. Dit zorgt allemaal voor een motor met een superieur karakter, dat model staat voor uitzonderlijke dynamica en plezierig gas geven, iets wat duidelijk gedemonstreerd wordt door de indrukwekkende startsnelheid, zelfs bij de laagste snelheden.

+ Lees meer
Een andere belangrijke ontwikkeling met de nieuwe boxermotor was om de soepelheid bij het rijden verder te verbeteren met gebruik van een balansas. Deze beweegt op compacte wijze in de holle hulpas voor de nokkenas-aandrijving, waardoor optimale soepelheid wordt gegarandeerd evenals het rustig uitrollen in het gehele toerengebied van de motor, zonder dat het standaard basiskarakter van de tweecilinders afneemt.
De vorige verhouding tussen de boring en slag van 101 tot 73 millimeter is behouden en daarmee dus ook de inhoud van 1,170 cm3. De krukas en drijfstang met hun lagers zijn ook behouden, terwijl de twee zuigers gemaakt van gegoten aluminium opnieuw zijn ontworpen overeenkomstig de verandering in de omstandigheden van de verbrandingsruimte.
+ Lees meer

Nog meer gedetailleerde technologie

spinner