1200 CCM tweecilinder boxermotor
Ontworpen voor hogere snelheden, de nieuwe boxermotor heeft ketting-aangedreven, bovenliggende nokkenassen (DOHC) voor elke cilinder met kleppen die worden aangedreven door extra lichte, hoge-snelheid rolvolgers. De radiale indeling van de vier kleppen maakt een zeer compact design van de verbrandingsruimte mogelijk. En net zoals bij zijn voorganger, wordt deze samenstelling ontstoken via twee bougies. De vorige compressieratio van 12.0:1 is tevens behouden, terwijl de klopregeling het gebruik van Super (plus) brandstof met 95-98 RON mogelijk maakt. De nominale belastbaarheid is bepaald als 98 RON.
De horizontale indeling van de nokken in de rijrichting op de nieuwe boxermotor heeft geresulteerd in twee speciale technische functies. Elke nokkenas regelt een inlaat- en afblaasventiel en de nokken lopen taps toe vanwege de radiale indeling van de kleppen. De inlaat- en afblaasregelingstijden voor de twee nokkenassen zijn geoptimaliseerd voor een krachtige vrijgave van het vermogen in het onderste en centrale snelheidsbereik en op hetzelfde moment met een groter optrekvermogen.
In vergelijking tot het voorgaande model, zijn de diameters van de ventielkoppen vergroot aan de inlaatzijde van 36 naar 39 millimeter en aan de uitlaatzijde van 31 tot 33 millimeter. De speling van de ventielen is gecompenseerd voor het gebruik van licht halfkogelvormige onderlegringen. Openingsslagen zijn vergroot op de inlaat- en uitlaatzijde van 10,54 en 9,26 millimeter naar 10,8 millimeter voor een grotere vrije klepdoorsnede. Dit zorgt allemaal voor een motor met een superieur karakter, dat model staat voor uitzonderlijke dynamica en plezierig gas geven, iets wat duidelijk gedemonstreerd wordt door de indrukwekkende startsnelheid, zelfs bij de laagste snelheden.